Annons:
Etiketton-line
Läst 2093 ggr
Mossberg
2013-01-14 10:18

Slängig, buffig och ryckig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill mest ha lite feedback. Vår russvalack är en ganska dominant ponny med mycket egna idéer.

Han har sen han kom hit fått flytta undan och stå ut med att gå bakom och inte framför m.m. Han har gjort stora framsteg och är mycket lättare att flytta och lyssnar väldigt mycket bättre nu än för två månader sen.

Vi leker endel, framförallt friendly och porcupinegame och även lite driving.

Han är som sagt dominant och ganska bryskt och bufflig. Vi får inte ta honom för mycket på huvudet, pannan,mulen,öronen. Annars får vi  ta överallt på hela kroppen. När vi vill mysa och smeka honom i ansiktet flyttar han dels undan huvudet ( vänder sig bort) eller kastar/rycker huvudet uppåt. Jag brukar vara ensiv och fortsätta vara intensivt vänlig och klappa och klia, mig accepterar han mer än min dotter, men det  är bara ibland. oftast slänger han undan så man liksom tappar handen (om ni förstår hur jag menar)

Eftersom han är så brysk och dominant blir det lätt att jag måste fasa upp för att han ska flytta och eftersom han är så bestämd med att vi inte få ta honom på huvudet så är det svårt att kalla honom tillbaka och mysa. det har tillochmed hänst att när jag ber honom komma till mig, går  han förbi och vidare, ett tecken på att han tycker att han klarar sig bäst på egen hand, tänker jag :-/.

Ska jag fortsätta med friendly och utöka med resten av lekarna. Hur ska jag tänka när han kastar och slänger med huvudet, flytta honom? Jag vill ju bygga förtroende och tillit och just nu känns det inte helt som att vi är på rätt väg utan snarare att han tycker att jag mest är besvärlig. Eller kommer det släppa om vi/jag jobbar vidare med att vara intesivt vänliga och fortsätter leka? Vad har ni för funderingar, tar gärna emot tips.

Upplever att han är en LBI/LBE.

Annons:
Brollan1
2013-01-14 16:29
#1

Alla dessa "lekar" går att få ut om du tar med honom överallt när du skall göra något i stallet, man flyttar på hästen för att kunna ta fram hö, prasslar med höpåsar då man packar dom, backar hästen då den står i vägen för något som står där bakom. Allt är en naturlig upplevelse för hästen då ni faktiskt gör något tillsammans. Sopar ihop skräp på golvet och flyttar hästens hovar med sopkvasten. Släpar ut balplasten framför han. Gör det naturligt så kommer du så småningom att släpa plasten över huvudet eller hänga höpåsen i öronen på han. Gör inte sakerna så allvarligt utan ta tillfället i akt när det erbjuds saker som kan vara nyttiga för hästen. Håll pressen på hästen så lågt det går men tillräckligt för att få något gjort, låt saker ta tid.

Allt detta gör att hästen släpper på sin vakt över små fobier och du kan på ett naturligt sätt ta mellan öronen då du flyttar på han som av en slump men det gäller för dig att kunna göra två saker samtidigt, en som distraherar och en som du vill göra.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mossberg
2013-01-14 21:36
#2

Tack för svaret :-)

Jag har mina hästar på "lösdrift" med fri tillgång till stallet så det är inte så mycket "stallfixa" på det sättet. Men visst kan han vara med oss när vi gör saker, ryktar och mockar och fixar. Bra idé.

Det jag vill komma åt är att han accepterar att vi tar på honom överallt, även på huvudet. Det är väl förmodligen tolleransträning som är nyckeln, mycket friendlygame.

Jag märker en skillnad i attityd hos honom och han har definitivt taggat ner sen han kom hit, kanske det fortsätter på samma sätt, föhoppningsvis. Vi fortsätter leka och lära känna varandra :-)

Brollan1
2013-01-15 08:16
#3

Det som är nyckeln till mycket är att kunna kontrollera sitt humör och alltid vara likadan mot hästen så att hästen kan lita på dig. Sen gäller det att inte vara så allvarlig hela tiden, det är inte en kamp om liv och död, vi är där för att kunna komma överens på en acceptabel nivå. Är man osäker så kanske hästen är bättre på en sak än man själv och då är det inte vi som är läraren utan hästen vilket ibland inte är fel, om vi lär oss vill säga.

Det finns många vägar att komma över fobier men det som alla har gemensamt är att hästen måste först lita på personen för att tillåta någon som helst interaktion med problemet. Så tillit är ar det första du skall skapa och det gör du genom att vara trovärdig lärare, se till att hästen utsätts för saker dom normalt är rädd för i lagom mängd och ge dom tid att hantera problemet och pressen så att dom kan ta in det och acceptera din version av hur farligt allt är.

När hästen litar på dig så mycket att den följer dig överallt utan problem så har du betydligt större chans att åtgärda problemen. Sen skall du alldrig agera som att något av sakerna är livsviktiga för dig att fixa, det som inte fungerade i dag kan du fixa i morgon i stället, det spelar ingen roll så att säga så det inte blir en prestige kamp att det bara ska fungera NU….. ;-)

Fantasin sätter stopp för vad man kan hitta på med hästen bara man håller sig inom hästens egna gränser hela tiden. Exempel: det fins alltid ett dike som måste korsas, ett paraply som du måste öppna, en presenning som skall flyttas, osv. Ta med hästen och gör det ni gör.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: