Annons:
Etikettstudiematerial
Läst 2794 ggr
xMyDeadx
2012-12-31 20:59

Att förstå hästar.

För tillfället läser jag alla böckar jag kan komma över, som handlar om NH, eller horsemanship. Jag läste precis ut "Att förstå hästar" skriven av Sven Forsström. Jag är väldigt tveksam till innehållet och har suttit med en rynka i pannan från typ tredje sidan, till sista.

På ett ställe står det:
"Innebörden av detta är förstås att du alltid ska vara dominant i relationen med din häst. Se till att du alltid har initiativet och acceptera inga undantag! Om du låter hästen få igenom något sen den tagit initiativ till kommer hästen uppfatta sig själv som dominant och dig som underlägsen."

Forsström har tidigare påpekat att man ska få hästen respekt och detta får man genom att själv respektera hästen. Där har han så klart rätt, men jag tycker att han säger emot sig själv genom citatet ovan.
Personligen anser jag att det är något positivt att hästen tar egna initiativ och på så sätt visar att den vill hitta på nya saker. Min häst, precis som jag, har en vilja och tycker olika saker är olika roligt. Precis som den lyssnar på mina idéer, bör jag lyssna på dess idéer.

På sista sidan står det:
"När du går in till in häst i boxen, gör så här:
1. Gå direkt in, så att du står alldeles intill hästen vid bogen. Bara en dominant individ med stort självförtroende "invaderar" hästens personliga zon på det sättet, och det vet hästen om. Du får ett överläge redan från början."

Ännu ett exempel där han säger emot sig själv. Varför ska hästen respektera vår personliga zon, om vi inte respekterar deras?

Är det någon mer som läst denna bok? SKulle vara spännande att diskutera era reflektioner och tankar om boken i sådana fall!

Annons:
LinaN
2012-12-31 21:39
#1

Har inte läst hans bok, den har inte lockat mig alls.

Här i sverige är vi nog väldigt präglade av dominans fortfarande. Vi måste fortfarande vinna över hästen.

Kan berätta om en sak som hände när jag red i torsdags för vanlig dressyrtränare som inte har mycket insikt i NH, men iaf i höger varv på stora volten i ena änden av ridhuset tenderar Harry att vilja bryta ut och sticka åt vänster mot porten när vi ska galoppera. och han gjorde det flera gånger oavsett hurmycket skänkel jag la på (hon ville att jag skulle sparka, men det går stick i stäv med vad jag lärt mig att skänkeln ska vara.) Men iaf så sa hon att "om du låter honom gå vänster där så vinner han!"

Jag hade jättesvårt att acceptera att det rörde sig om att vinna/förlora utan jag funderade vidare på det medan jag red och kom fram till att vi leker ju en lek som heter "följ spåret" vi brukar annars leka den längsmed alla fyra väggarna i ridhuset, han ska gå på spåret och inte svänga före svängarna, vingla på spåret osv. Och det kan han.

Så nu lekte vi egentligen följ spåret samtidigt som vi lekte en cirkellek. Och han bröt sitt ansvar som var att följa spåret och då har jag rätt att be honom, så mycket som behövs, att återvända till det spår vi jobbade på.

DÅ vart jag helt plötsligt överens med min traditionella svenska ridlärare om vad som behövdes göras för att komma på rätt spår igen.

Jag tycker det är positivt att man har en häst som tar egna initiativ och gör saker på eget bevåg, men det innebär ju inte att man låter hästen göra precis vad som helst.

Jag har nyligen tittat på en DVD av Lisbeth J och vart inte jätteimponerad. Där pratas det om att utmana hästen, dvs göra sig dominant gentemot hästen. Det är väldigt mycket passiv-aggressiv NH, medan Svens verkar vara mer åt den dominanta sidan. Lite som att hans NH är egentligen det traditionella hanterandet och synsättet fast med skillnaden att man har ledrep och repgrimma på hästen. Men jag vågar inte uttala mig helt i den frågan då jag itne läst hans böcker eller sett hans videomaterial.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-12-31 21:43
#2

Här kommer en länk till en PDF, Pat Parellis bok Horse-Man-Ship

Har du inte läst den innan så kan det vara en idé att göra det också :D Jag fick tag på länken häromdagen och hade tänkt skriva ut den nåndag och sätta mig och läsa.

Det står 6 nycklar till framgång, men idag är det 7 nycklar. Den nyckeln som har blivit tillagd är "Support" dvs stöd, oavsett om det är stöd via nätet, vänner, familj, tränare osv. Sålänge det är stöd som är positivt till det du gör även om de nödvändigtvis inte är insatta i VAD du gör ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-01-01 11:37
#3

Det som många inte förstår är att tiden förändrar förhållandet mellan mäniska och häst och vi skall inte behandla hästarna likadant efter att tiden har fått verka. I början av en hästrelation så är det helt ok att vara dominant för att sätta nivån på hur det skall se ut i framtiden men allt eftersom tiden får gå och om allt fungerar så ger man hästen mera utrymme när respekten finns vilket är resultatet av en rättvis dominans.

Det är få böcker/videor som talar om detta utan dom flesta handlar om början vilket då har sin tyngdpunkt på att dominera, den delen är viktigt att fullfölja men det är minst lika viktigt att så småning om kunna ge hästen utrymme så att tillit uppstår från dominans och respekt. Sen är det en delikat uppgift att blanda dessa tre ingridienser för att få det att passa alla hästar.

Med det jag vet om Forsström så talar han nog om inledningsskedet med hästen eller kanske en nystart av en trasig hästrelation vilket då oftast resulterar i att man måste ta i ännu mer än om det var en ny hästrelation.

Hempflings bok  "dansa med hästar" är rätt bra i detta avseende.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: