Annons:
Etikettliberty
Läst 2486 ggr
Zaphix
2012-10-24 11:05

Liberty innan on-line med ny häst

Har tagit mig an ett nytt projekt, en stor och rejäl nordsvensk, riktigt snäll och vänlig, men ouppfostrad. Han vet precis hur stor och stark han är, vilket han lätt utnyttjar till sin fördel när han vill något annat än människan vill.

Han är en väldigt lekfull LBE, är 15 år, men är som en unghäst i psyket. Glad och positiv, en häst med mycket spring i benen. Går tillsammans med min häst i hagen, och han är den första häst som gång på gång får igång Dacke att leka fartfyllt. Dacke som är en LBI föredrar annars stillastående lekar, såsom att bita mot varandras huvud.

Då jag vet att denna nordsvensk går iväg när det är något som inte passar honom och då är man rätt chanslös att försöka göa motstånd. 750 kg ångvält stoppar man inte när han vill något.

Min plan med honom är att börja med att leka liberty innan vi går över till att leka on-line. Detta för att inte ge honom en möjlighet att befästa att gå emot tryck, allts att han går iväg och jag tappar repet. Har man honom inte fastsatt så kan jag heller inte lära honom det.

Måstr tillägga att detta är den smartaste hästen jag träffat på, min häst är smart, men inte i jämförelse med denna. Så gäller att jag tänker till innan jag gör något med honom så jag inte befäster fel saker, eftersom han är så snabblärd går det snabbt för honom att lära sig  saker jag inte tänkt lära honom också.

Började häromdagen med att först leka on-line för att träna på att leda honom bakom mig, måste kunna det till och från lösdriften. Gick riktigt bra, han fattade direkt, vilket var förvånande då han två minuter tidigare försökte gå över mig.

Lekte sedan liberty, catching game först och när han följde efter mig och hade mitt fokus gjorde vi lite stick to me (skritt, halt, rygga), porcupine, driving game och yoyo.

Fungerade oväntat bra, han greppar så otroligt snabbt vad jag vill.

Skulle vilja veta om någon annan testat på att träna hästen liberty innan on-line och hur ni lagt upp det då. Berätta gärna om era erfarenheter. :)

Måste förresten tillägga att det är roligt med en LBE trots att jag annars föredrar introverta hästar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
LinaN
2012-10-24 11:52
#1

Ser inga problem i det över huvud taget. Varför inte? DU kan ju redan leka liberty, så DU behöver inte lära dig det. Så om du kan det så kan du lära en häst liberty-lekar först istället för online.

Harry är ju sån, älgar iväg om det inte passar herrn, och man har inte så mycket att sätta emot, oavsett om han skrittar, travar eller galopperar. Han går, och då har man inget att göra om man inte mot förmodan lyckas hitta ett träd o surra repet runt fortare än han rör sig… har lyckats med det EN gång.

Så vet precis hur det är ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2012-10-24 22:17
#2

#1: Jag tror att denna häst är väldigt lik Harry faktiskt. :)

Tänkte rådfråga dig om det skulle bli något problem, du är ju van vid denna typ av häst tror jag.

Hann dock inte leka något med honom idag utan introducerade en person som har en RBE  i PNH-världen istället. Ny typ av häst för mig, så även det var lärorikt för mig även fast jag var läraren.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2012-10-25 10:14
#3

#2 vad kul att det börjar sprida sig som ringar på vattnet i nya stallet! :D Vi är ju hitendags bara två i vårt stall + min medryttare och de övriga är väldigt anti överlag. Men de ser väl inte förbi repen och stickarna… En annan ser ju grunden och ALLT man kan bygga på den! :D

jag kan försöka ge så mycket tips o råd jag kan ^^

För ett år sedan när vi pratade om det här med att hjälpa andra och ge tips och råd så sa du att "nej men så duktig är jag inte att jag kan hjälpa nån" (mer eller mindre, inget riktigt citat alltså) o titta bara nu! Du tränar med en annans häst och du har börjat lära ett annat ekipage! Skitbra ju! :D PROGRESS!!! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2012-10-25 10:23
#4

Jag ger inte lektioner officiellt, utan bara introducerar henne ju. Annars hänvisar jag till riktiga tränare, men här vet jag inte om någon.

Vi byter tjänster, jag hjälper henne med markträningen och hon mockar i gengäld lösdriften åt mig ibland. Kan inte bli bättre. :)

Känner inte att jag har tillräcklig erfarenhet egentligen, utan tar mig bara an hästar som jag vet att jag klarar av.

Här är det bara jag som håller på än, nordsvenskens ägare ska jag introducera senare såklart också. Men stallägaren är väldigt positivt inställd till det jag håller på med, hon håller inte på med NH själv, men verkar gilla tänket. :)

Det positiva med att stå på en ridskola är dock att jag nog kan få låna vilken häst jag vill och leka med, vilket är perfekt för då kan jag ju testa med olika hästar. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2012-10-25 10:33
#5

#4 ja precis :) Och det måste ju ge ridskolehästarna en jätteupplevelse! OJ! Människan lyssnar på mig!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2012-10-27 10:36
#6

Jag har svårt att se att hästen går bort från mig utan att jag lyckas få tillbaka uppmärksamheten från den. Vad gör ni som får hästen att vilja lämna er så abrupt att den bogserar er bort? I min lilla värld så har man inte uppnått det man måste i början för att få det att fungera, uppmärksamhet, respekt och trygghet.

JAg sätter alltid respekt i första rummet före allt annat i början med en häst, sen utgår man från vad för reaktion man får från hästen där och anpassar sig till det. Har inte träffat en häst som inte vill vara med mig efter detta. Därför är jag nyfiken vad ni gör då hästarna tillåts bogsera er runt om dom vill det?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Zaphix
2012-10-27 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6: Han har ett väl befäst mönster att gå ifrån när det inte passar har jag märkt, inte med mig så mycket än dock utan när ägaren har hanterat honom. Det kan vara allt ifrån när hon stänger grinden till hagen och inte kan ägna all sig uppmärkjsamhet åt honom, eller om han ser en häst en bit bort, eller något att äta..

Med mig har han gjort det en gång, då skulle jag förflytta honom från ett ställe till ett annat på stallgången och höll honom bara i grimman. Han tycker inte om att stå på stallgången då han ogillar att stå stilla och blir orolig av att vara ensam i stallet.

Han gick helt enkelt iväg bara. Man har inte så mycket att sätta emot en heffaklump på 750 kg när han väljer att gå iväg. Jag vägrade dock släppa utan hängde efter och fick stopp genom att tränga mig in framför honom med armbågen mot hans bog.

Han går helt enkelt iväg för att han kan.

Arbetar dock på problemet, idag la jag mycket energi på att han skulle stå stilla på stallgången när jag borstade honom. Då hästen vet att karbinhakarna i grimskaften man sätter fast hästen i öppnar sig lätt så har han lärt sig att skakar man vilt på huvudet kommer man lös.. Jag orkade inte bråka om det, så jag valde att lära honom stå stilla lös på stallgången istället, då slapp jag ju det problemet. :)

Idag försökte han gå iväg ett par gånger när vi jobbade on-line i paddocken då han tyckte jag var jobbig när jag bad honom gå sidvärts mot staketet. Behövde dock bara säga "men lilla häst, gå inte iväg nu" så stannade han. Han är lite rolig faktiskt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2012-10-27 16:09
#8

#6 för min del började det hela när stallägaren på förrföra stallet inte meddelade mig om att min häst slet sig varje gång de skulle leda honom antingen till elelr från hagen. Så han satte det i system; "sticker jag så slipper jag!" Och när han skulle in på kvällen o stack stod ju stalldörren öppen med foder i krubben = de tränade min häst (utan att veta om det) att det lönar sig att slita sig.

Ungefär ett halvår efter att han började började han göra samma sak med mig. Och jag frågade stallägaren om detta var nått de märkt av. "ja jo, han gör ju det nästan varje dag sen de kom in från betet…." tror du jag vart glad när jag fick reda på det? Det hade alltså pågått i ett halvår om inte mer! Sånt vill ju jag som hästägare veta!

Andra hästfolk sa åt mig "släpp inte när han drar, håll emot och vad du än gör så släpp int för då vinner han!" dum som man var lyssnade man ju och han lärde sig att gå emot tryck, för förr eller senare tappade jag taget om grimskaftet, halkade och föll eller fastna mot en snödriva så jag tappa taget. "sätt på honom träns o led honom!" "sätt på kedja!" jag har provat med kedja över näsan, under hakan, genom bettringarna osv osv, inget fungerade. Ville han inte gå med mig (eller nån annan för den delen heller) så gick han.

Strax efter det började jag med NH på riktigt. Köpte mig en repgrimma och längre ledrep, då började han frysa fast istället för att springa iväg en period. Sen började han frysa fast och när man inte var beredd så drog han.

Idag drar han när han inte förstår eller VILL förstå en uppgift eller om jag inte är tillräckligt tydlig. Men idag har jag fått redskap att hantera detta. Han sticker för att han är självständig, och har väl rätt så mycket attityden "en bra Harry reder sig själv". För hans del så rör det sig mycket om att han inte är tillräckligt ödmjuk gentemot det man gör. Han skiftar mellan LBI och LBE, han är ofta introvert och lätt att träna med godis fram tills han inte förstår då blir han extrovert istället och springer iväg.

åter igen "springa iväg" kan lika gärna vara att skritta iväg som att galoppera iväg. men den känslan man får när han gör det är "FUCK YOU!" eller att det är planerat och överlagt i detalj hur han ska göra. Vilket går hand i hand med vad för typ av häst han är.

Han är en häst som kräver otroligt mycket av mig, han är verkligen ingen lätt häst.

Så för min del började det hela med att andra människor i vår omgivning dresserade min häst till att göra på det viset.

Så om du aldrig haft hästar som betett sig på det sättet eller har krävt så mycket av dig som ledare så ska du vara glad för det Brollan! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2012-10-27 21:00
#9

Jo jag har stött på hästar som har velat göra så i början men eftersom dom inte fick det utan i stället fick jobba 5 ggr så mycket så valde dom att i stället vara med mig eftersom det andra alternativet var sååå mycket jobbigare. Det behövs inte mycket i början när man är "främlingar" för varandra för att få till en bra nivå på kommunikationen.Det är svårare att ändra på nivån i efterhand.

Tråkigt att att andra lär hästarna dumheter, ännu en orsak att ha eget stall. Ser ofta folk som blir "ledda" av sina hästar utan att förstå att dom blir det, hästar kan vara sååå ini bomben subtila när dom gör saker och är man inte med i början så kan man få en hel del i famnen efter ett tag när dom har tagit lite mer varje gång.

Jag erkänner att ibland så får jag äta upp prexis det " Zaphix " skriver när man inte kan ha 100% uppmärksamhet på hästen, då passar dom på att spela en ett sprattt för DOM VET att man inte har 100% uppmärksamhet på vad dom gör och dom är mästare på att se sådana små detaljer.

Dock så får vi ofta ett annat problem med hästar, det är att dom vill ha oss för oss själva och kan bli aggresiva mot andra för att se till att dom håller sig borta från deras mäniska. Hade ett fall där en mäniska höll på att få en kospark av en av hästarna för att den ville ha sin mäniska i fred. Min är så kaxig nuför tiden att hon tom hotar "chefen" i flocken för att få ha mig för sig själv. Vete tusan hur man skall stävja sånt?

Och detta beteende har skett med många fler hästar än dom som nu står i stallet så något måste vi göra rätt i deras ögon i alla fall.

Det var intressant att få en inblick i era hästars tänkande.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2012-10-27 21:06
#10

#9 som sagt, i dagsläget så sliter han sig inte för mig i tid och otid längre i vardagssituationer utan nu sker det i andra situationer och då får han så snällt springa så många varv det krävs i ridhuset innan han kan visa sig trevlig och intresserad igen.

Och idag de gånger han sticker så släpper jag om jag inte vet att jag är på exakt rätt ställe på exakt rätt tillfälle för att kunna stoppa honom. Allt annat är döfött. Du försöker inte stoppa 720kg muskler som bestämt sig för att han inte vill OM man inte är helt hundra på att man får stopp på honom.

Så nog får han jobba mer än dubbelt så mycket om och när han går sin väg i dagsläget.

Sen åter igen, alla har inte den lyxen eller möjligheten att ha eget stall. O de som har det ska skatta sig lyckliga trots de inte har ridsällskap och allt annat de ibland kan gnälla över ;) Jag står i ett stall med 10 andra hästägare o får rida själv ändå.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2012-10-27 23:22
#11

#9: Min häst kan försöka sig på att bli arg på hagkompisen om han kommer nära när jag står med Dacke. Det accepterar jag inte på några villkor, utan då ryter jag till och Dacke lägger ned och är trevlig istället.

#10: Denna häst har dock inte 750 kg muskler, är nog mest fett. Det liksom dallrar när han rör sig.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2012-10-28 08:34
#12

#9 De försöker bara skydda sin flock, så då får man helt enkelt se till att hästen förstår att  "jag kan minsann också skydda flocken, så du behöver inte känna dig hotad, för jag har koll."

Harry har börjat ha mer o mer förtroende för att jag skyddar honom och vår flock på 2. I hagen när jag går och ska hämta honom, speciellt på eftermiddag/kvällen när alla står o hänger vid grinden, så flyttar jag på andras hästar. JAg går inga omvägar runt dem som andra i stallet gör. Utan jag går rakt fram, och om de inte flyttar sig så petar jag till dem med sticken om jag har med den ut eller med änden av ledrepet tills de flyttar sig. Använder rytmiskt tryck som successivt ökar.

Alla hästar verkar otroligt intresserade av mig och vad jag gör och de börjar mer och mer gilla läget när jag ber dem akta på sig även då det bara är min som är NH-tränad i vallackhagen. Och det har jag satt samband med att jag itne gör som alla andra människor som hanterar dem.

Tex när jag hade hand om utsläppen på morgonen så öppnade jag dörren till boxen och sen fick hästarna komma till mig så jag kunde ta på dem grimman. Andra i stallet när de har utsläppen de går rätt in i boxen, tar tag i hästen och drar på grimman. så jag tror sådana småsaker gör en jätteskillnad mellan hur hästarna ser på olika människor i sin omgivning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2012-10-28 20:55
#13

Lyx och lyx, med eget stall så följer en hel del jobb som man inte tänker på som hyresgäst. Så man har inte lyxen att bara hålla på med hästen hela tiden. Men å andra sidan så får man det som man vill.

Att hästen vill ha en för sig själv är ju både bra och dåligt lite beroende för vilket uttryck det får. Får lite intrycket att hästarna tar "spjärn" mot en "ledare" och kaxar upp sig mot andra om "ledaren" tillåter detta för ingen annan är kaxig mot ledaren. Lite som att ledaren har tagit den hästen under sina vingar och det drar hästen nytta av mot andra.

Helt riktigt, när man är i hagen så är det en stor säkerhetsrisk om hästarna börjar bråka, så det enda riktiga är att vara ledaren för hela flocken när man är i hagen och verkligen se till att det är så så länge man är i hagen. Var med när en person blev översprungen i hagen då den personen inte "syntes" för hästarna.

Tillbaka till tråden så har jag provat både och (om jag nu förstår er rätt i eran vokabulär), har inte märkt att det spelar någon roll. Det har mera att göra med hur du kommer överens med hästen och hur den uppfattar dig än vad du gör med den under förutsättning att det du begär av den uppfattas som rimligt för den att utföra eftersom hästen alltid skall klara av det som begärs för att bygga förtroende.

Oavsett så utgår jag alltid i från att "gömma baken" som iofs måste göras på lina (eller måste det det?) Vilket egentligen är en variant av "one rein stop" eftersom man verkligen vill att hästen skall förflytta baken i sidled och på så sätt ta bort "motorn" att sticka i väg. Det är ochså en rejält dominant övning och sätter nivån på kommunikationen direkt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
LinaN
2012-10-28 22:05
#14

#13 hide the hiney, gömma baken, hindquarter-disengagement osv är LÄTTARE att lära med linan då man kan guida hästens nos (precis som man gör uppsuttet med one rein stop). Men det är inte omöjligt att göra det löst, kanske svårare men det går.

Sen angående lyxen. jag har haft eget stall, och jag vet vad det innebär. Men samtidigt så för mig är det ändå en lyx, för då blir det som jag vill i grund och botten. har man sen inhysningar så får man ju kompromissa i viss mån om man är lagd sådan eller så kör man stenhårt sitt egna rejs. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2012-10-28 23:15
#15

Jag lärde norsvensken driving game på bakdelen liberty, inga problem för den smarta hästen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
2012-10-29 14:04
#16

" Zaphix " Visst är dom intressanta (hästarna), ingen är den andre lik och det är alltid en utmaning att komma överens med en ny häst och även komma på vad som får den att "ticka" så man kan utnyttja det i träningen, för det är det vi gör direkt vi tar upp ledrepet och tar in en häst.

" LinaN " HAr lite svårt att se hur man skall lära en unghäst eller en okunnig häst att flytta baken utan lina? Men det kanske går det ochså. Kanske med 2 spön stående snett framför med ena spöet på "fel" sida om huvudet och därmed "hålla fast" framdelen och den andra som driver bakdelen på "rätt" sida om hästen?

Alternativt en pisk över ryggen rikatad frammåt och hindra framdelen att gå i sidled och driva bakdelen med antingen händerna eller ett till spö.

Några andra förslag?

Hm, synd att jag inte hade någon "grön" häst att testa detta på.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
2012-10-29 15:19
#17

Jag lärde ju denna häst att flytta bakdelen utan lina. Jag lekte först lite med honom så han ville vara med mig och hade fokus på mig, tillräckligt mycket för att jag skulle känna att han inte skulle gå iväg även om han inte förstod vad jag ville.

Sedan använde jag faserna..

Tittade på hans bakdel och la energin där, höjde carrot sticken, svingade i luften tre gånger och touchade lätt med stringen på hans kota. Då flyttade han.

Jag var dock noga med att känna av sp att jag inte skulle tappa drawet och han skulle gå iväg. Hade jag fasat upp för snabbt hade han gått, så jag fick ge honom tid att reflektera på de olika faserna och inte göra starkare faser än vad som behövdes.

Kan inte riktigt förklara hur jag gör, men jag liksom kryper ihop lite med kroppen och drar honom till mig med min energi för att förklara för honom att han ska stanna kvar. Är mer en tanke än en handling tror jag.

Sedan så berömde jag med rösten och lät honom vara en stund för att han skulle få smälta det.

Sedan kunde han det.

Dock så tror jag att det är krångligare med en häst som inte är lika smart som honom. Dacke är smart, men inte riktigt lika smart som nordsvensken, så med honom hade det nog krävts mer tid.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
2012-10-29 15:37
#18

Får väl gissa mig fram i "parreliskan" och läsa det som att du lyckades få han att snurra runt sin egen axel genom att koncentrera dig bara på bakdelen? Gissar att du går snett bakåt mot bakdelen och bort från framdelen då du driver på HAr jag förstått dig rätt då?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
2012-10-29 15:41
#19

Nä, jag står stilla ungefär i höjd med hans bog och driver bakdelen. Han står alltså stilla med framdelen och flyttar rumpan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
2012-10-29 15:45
#20

Coolt…. ;-)

Det låter som om han är rätt bekväm med situationen och studsar inte runt?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
LinaN
2012-10-29 16:34
#21

#18 Drive, det som får hästen att gå. Draw, det som får hästen att vilja vara hos dig.

Drive = driva, drivet

Draw = draget, suget

om hästen är lös och du backar och hästen kommer till dig så har du draw, om du går mot hästen och får honom att gå iväg utan att vifta med armar och ben så har du drive. Drive kan man använda faser på, olika intensitet, med draw kan du inte använda faser, där handlar det bara om att du ska vara tillräckligt intressant och trevlig för att hästen ska komma till dig.

Lekar som yo-yo, figur 8, fallande lövet och S-mönster är sådana lekar som ökar drive-draw.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2012-10-29 20:59
#22

#20: Denna häst är inte bara den smartaste hästen jag träffat, utan även den tryggaste. Han är inte en häst som studsar runt för att han är obekväm, han studsar istället runt lite för att han är lekfull.

Vore han inte lite väl extrovert för min smak så hade han varit en perfekt häst för mig. Känner mig aldrig rädd på honom när jag rider ut såsom jag gör på alla andra hästar, riktigt skönt att få chansen att låna en sån häst faktiskt.

Hade säkert inte tyckt hans lite väl extroverta sida varit så jobbig ifall han inte vore så ouppfostrad.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: