Annons:
Etikettfreestyle
Läst 2977 ggr
Saiipz
2012-08-08 14:08

Trickträning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla ni som kan mycket om trickträning kan gärna få hjälpa mig nu! 
Denna sommaren började jag träna mer ordentligt inom trickträning med min ponny!
Bella som hon heter (är 18 år) har jag ägt i 2 år. Innan hon kom till mig har hon tävlat mycket inom hoppning och har blivit misshandlad. Hon var därför när jag fick henne väldigt rädd för allt och alla och väldigt jobbig överlag.
Vi gick från att inte ens veta vad nh vad till att nu bara tänka i deras tankar. Det märks sån skillnad på både henne och mig och hon är som en helt ny häst!
Lugn i alla situationer, är knappt inte rädd för något och litar på mig (så som jag oxå litar på henne)! :)

Men åter igen, vi började trickträna den här sommaren. Och jag kan säga att hon inte visade ett dugg intresse förut, men såfort nu när jag börjat använda godis vill hon verkligen! Det märks att hon är så mycket mer framåt och prövar mer.
Jag fick henne med hjälp av godis att buga och jag är verkligen glad för det!
Men jag vill egentligen inte riktigt använda det så ofta som jag gjort nu. Fast ska jag göra det ändå? Eller ska jag försöka mig på klicker? 
För hon visar som sagt inget intresse för trickträning om man inte har något att locka med.

Nu (med hjälp av godis) kan hon buga, början på yoga, bergsgeten och stegring. 

Förlåt för väldigt krångligt inlägg!

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Annons:
Saiipz
2012-08-08 14:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hur kan man gå vidare här när man ska ta bort saken som ligger framför? 
Ska jag pröva mig fram vad som är bäst för henne?

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

LinaN
2012-08-08 16:40
#2

klicka du in hästen. finns många som tycker det fungerar bra.

kan du be din häst att göra bergsgeten medan hon står på pallen? ta bort den och lägg något mindre framför o be hästen göra på samma sätt som hon gjort hitendags även om det är annan sak framför. minska storleken på sak tills ni klarar avatt göra det med bara ett spö eller ett snöre liggandes på marken som markör.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Saiipz
2012-08-08 16:44
#3

#2 okej :)

Nej, hon gillar inte att gå upp på saker - någon som vet hur man kan få bort det?
För det var de som var tänkt från början men sen gjorde hon bergsgeten så tyckte jag kunde fortsätta på de istället ;)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

LinaN
2012-08-08 17:59
#4

Att kliva upp på något är en squeeze-lek, och hästar är klaustrofobiska av naturen så att hon inte vill kliva upp på något är bara rent naturligt.

då har du mer att träna på där. hjälpa henne att få ett sdåant självförtornde att hon kan gå upp på pallen först med en hov, sen två, tre och slitligen fyra. Lycka till :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: