Annons:
Etiketton-line
Läst 2064 ggr
LinaN
4/4/12, 7:40 AM

Weave Pattern LVL 2

Jag håller på att beta av self-assessment listan för LVL 1-2 och såg att där är ett pattern som jag inte gjort alls tidigare och skulle vilja ha hjälp med att antingen hitta en video som visar hur man gör eller att någon är superduktig på att förklara hur man ska göra i text :)

ska ut i stallet nu och leka litet och beta av det som vi nite gjort tidigare eller som är längesedan vi gjorde för att se om det fortfarande fungerar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Zaphix
4/4/12, 8:02 AM
#1

Det är ju bara slalom fram och tillbaka mellan konor, jag har fyra konor. Använd dig att drive och draw beroende på om du vill ha hästen ifrån dig eller emot dig. Gör det några gånger fram och tillbaka och belöna sedan så att hästen förstår mönstret.

Jag står i zon 2-3 och gör driving game. Blev som stick to me i början, men nu har jag börjat stå längre och längre ifrån konorna.

Inte alls avancerat.

Jag hade i början lite problem med drivet runt sista konan då jag inte riktigt han med och det är inte min hästs favoritsysselsättning att flytta sin framdel. Men bara jag han med och visa med sticken gick det bra.

Nu verkar han dock ha fattat att han ska runt även sista konan..

Bara att testa dig fram. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
4/4/12, 12:56 PM
#2

okej, slalom helt enkelt….. det borde ju fungera ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
4/4/12, 1:05 PM
#3

Vi höll på idag i närmare 2 timmar med att leka och grejja :)

Däremot så har vi fortfarande problem med driving game, jag har kommit på hur jag ska få honom att förstå övningen och att jag inte kräver så mycket tvärning som jag gjort innan. Så vanlig sideways inom hans ram för vad han klarar så kan vi hålla låg och medium fart i skritten. (han har inte fler skrittväxlar än så ;P)

Men så fort man försöket vara utan väggen eller ska göra sideways över en bom så skiter det sig igen. Då blir det inget bra.

Nästa bekymmer är i circling/pattern-8 mellan två tunnor. Det är roligare att sparka omkull tunnorna och försöka stå på dem än att trava runt dem. I skritten fungerar 8an bra men i traven så blir det inget vettigt av det. Han bryter av till skritt mellan tunnorna och jag får vara på honom med sticken och min energi så han fortsätter.

Sen i circling så är det litet samma sak, antingen stannar han och glor på mig när jag försöker byta varv även om jag tycker att jag är övertydlig i mitt kropps-språk eller så byter han varv men sticker direkt efteråt. han stannar typ en tredjedel i nya varvet sen drar han sin väg genom ridhuset, men kommer tillbaka till mig när jag ber honom o om han är tillräckligt nära mig.

Men sen så vart han jätteduktig överlag! Vi backade över en bom utan bekymmer. På söndag blir det nog att jag ska använda bron som en uppförsbacke och be honom backa uppför den. Så man får simulerat en backe helt enkelt.

Sen provade vi lite stick to me, så som jag tror man gör. Och det gick bra, även i trav men gudars vilken kass kondis man har! :D

Och i princip allt annat vi gjorde funka super, men det var den här biten med att byta varv och sideways som inte fungerar. Och det kan vara bra att få ordning på det innan vår planerade auditionfilmning den 18e ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gyllir
4/5/12, 9:11 PM
#4

Kan du göra sideways i slowmotion: bara flytta framdel, sen bakdel, sen framdel, sen bakdel. Du kanske måste tillbaka till basic basic när du ska göra det utan vägg eller över en bom…

Cirkling game är lite svårare att hjälpa dig med, jag förstår inte riktigt vad som går fel i 8ttan? Saktar han bara av eller drar han iväg där också? Kan du göra en ögla i taget i trav? Trava runt och tillbaka till dig och vila. Gör öglan stor så han inte är så nära tunnorna, kan han inte sparka på dem. Gör han det ändå för du öva på din fas 4 :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

LinaN
4/6/12, 12:52 PM
#5

#4 när vi byter varv i både circeln och på åttan så saktar han av precis mitt emellan men kommer igång igen i traven efteråt. Så problemet är ju inte att han sparkar på tunnorna det bryr jag mig inte direkt på. Sparkar han omkull en så får han gå runt den även den ligger ner. ^^

Han har lättare att stanna kvar hos mig på 8an jämfört med circling när man bytt varv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: