Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 2274 ggr
evajoha
2012-03-12 19:53

Funderingar om nafsig LBE...

Min lilla kille, tre år i vår är nog för det mesta LBE, han vill smaka på allt och känna på allt med sin mun, lite unghästbeteende är det nog också, men han biter mig aldrig för att hota eller vara elak. Han tycks inte heller vilja bita och smaka på saker inklusive mig bara för att leka utan för att det verkar vara så han undersöker sin omgivning. Jag försöker göra "blocks" och hålla honom en bit ifrån mig, men så fort jag kommer nära så börjar han fippla på mig med mulen, ska man konsekvent blockera detta beteende och backa bort honom? Det känns som om man aldrig skulle kunna vara nära honom då… har ni något tips på hur jag kan tänka och vara runt honom?

Annons:
Zaphix
2012-03-12 21:25
#1

Nafsar han på dig så börja joxa en massa med hans mule så han insåg att det inte var så roligt att nafsa på dig ändå.

"Vilken bra idé att du vill joxa med mulen på mig, men då kan vi väl göra det på mina villkor."

Fungerar dock inte på alla hästar, min häst älskar när jag masserar hans mule och joxar med den, han ledsnar aldrig på den leken.

Du kan ju också klicka in ett kommando för att stå bredvid dig utan att fippla med mulen, använd klickern och klicka när han slutar fippla. När han börjar greppa att han får belöning när han inte fipplar så kan du sätta ett kommando på det.

Min häst fipplar gärna med mulen och biter sönder knappar på jackan, men inte så mycket att det är besvärligt utan han lägger av när man ber honom göra nåt annat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JoannaNi
2012-03-12 22:05
#2

som #1 skrev ta hans ide och gör det "bättre". på vissa funkar inte bara att man klappar intensivt. Jag har flera gånger fått ta mig in i hästens mun och försöka hålla i tungan och hålla på innanför läpparna.

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

LinaN
2012-03-14 10:20
#3

Jag låter min häst joxa med mulen på mig, men så fort han använder tänderna så slutar jag göra vad jag nu gör, gör även detta när jag kliar honom och ha nvill klia tillbaka, så fort jag känner tänder slutar jag helt med det jag gör.

Har gjort detta med både min egna LBE och en annan tjej i stallets LBE vallack. Och bägge har kopplat väldigt snabbt att "om jag vill bli joxad med eller kliad så måste jag hålla tänderna för mig själv."

en risk med LBE's är att de rätt som det är börjar leka porqupine-game när man joxar massor med mulen, och det är mindre roligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
2012-03-14 10:36
#4

#3: Problemet med den taktiken är att under den tiden man tränar in det så kan hästen ha tuggat sönder ett par jackor.. Inbillar mig att dom halvor av knapar min häst svalt kan göra skada i tarmarna..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

evajoha
2012-03-14 10:46
#5

Tack för tipset, ha ha det tycks fungera jättebra, jag provade detta igår när jag höll på att mocka i hagen. Han kommer såklart fram och välter skottkärran, biter i grepen osv Glad men när han började vara på mig så började jag greja med hans mule, i början tyckte han det var jättekul och det blev en liten lek, men när det blev för mycket så gick han iväg en bit och tittade på mig, se kom han tillbaka såklart och började om, gjorde samma sak igen. Vi höll på så en stund sen slutade han vara på mig och började hålla på med skottkärran istället…

Funderar över en sak som Parelli sa en gång om en kvinna som hade en bitigt häst, hon hade lärt honom att använda munnen till en massa "nyttiga saker" som att plocka upp borstar och ge henne och till och med lägga upp sadelpadden på sin egen rygg - coolt - jag funderar över hur man kan börja liksom använda sig av denna egenskap, någon av er som gjort det?

Zaphix
2012-03-14 10:57
#6

#5: Jag lärde min förra foderhäst att apportera och att bära bort konor på ridplanen.

Vill lära min häst att plocka upp saker från marken och ge mig när jag rider, men har inte riktigt tagit tag i det än.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
thicha
2012-03-14 11:27
#7

Mitt sto som blir 2 i sommar håller också på med mulen på mej, så fort jag kommer in i hagen så är hennes läppar som varuband, mina fingrar bada åker in i munnen på henne.. Jag började flytta henne så jag får lite "space" så hon inte till slut går över mej, men hon går efter mej och vill vara med, flyttar jag henne några meter ifrån så kommer hon tillbaka, Ska också prova att fippla med mulen, men hon har även en förmåga att dra upp huvudet i luften så fort jag börjar röra mina armar och händer framför henne…

När hon står i stallgången ska de bitas på repen, hon bet även till hovslagaren sist… Kanske kliar i tänderna vid denna ålder?? jag tror lättatt det skulle gå o träna henne att lyfta massa saker, tänkte jag skulle köra trick träning med henne för hon är väldigt social och vill vara med,nyfiken!


jen
2018-03-16 15:12
#8

Hej. Jättegammal inlägg.. jag vet. Jag har nyss köpt en unghäst som inte varit så mycket hanterad och verkar som en 2åring fast han är 4 år. Han leker med allt. Bollar borstar och plastpåsar biter han i och ruskar om de . Han är en glad och positiv häst. Nån som har tips på hur jag kan använda hans lekfullhet? Har marktjänst honom vilket gått bra till en viss gräns. När han tycker det räcker kan han resa sig och bli kaxig. Haft sadel och hängt på honom, det går jättebra

ähnchen
2018-03-17 21:00
#9

#8 Ingen fara med att svara på gamla inlägg. Bara roligt att läsa när de dyker upp ibland :)

Jag är inte helt med på vad du är ute efter. Undrar du om det finns en gren där lekfullhet är speciellt användbar, eller enstaka övningar?

Tycker att lekfullhet hos en häst är mycket bra då de ofta är mycket nyfikna också, något som man helt klart ska sträva efter att behålla. Dvs. ge honom utrymme för att undersöka och leka med (mindre ömtåliga) saker.

Sätt dock upp tydliga regler när det är ok att leka och när inte, så att lekfullheten inte går ut över säkerheten. Om han reser sig när han tycker att det räcker med markarbete finns det risk att han gör det när han tycker att det räcker med ridning.

Hur gör du när han blir kaxig?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: