Annons:
Etikettfreestyle
Läst 2499 ggr
Zaphix
3/8/12, 1:06 PM

Envis häst som inte vill skritta

Jag har en ovanligt envis häst, när han verkligen vill något så försöker han in i det sista att få sin vilja fram.

Senaste veckorna så har vi haft otaliga diskussioner om att han inte ska trava utan att jag ber om det. Han tycker att det är roligt att springa, och då har han bestämt sig för att han ska göra det.

I början av en kör- eller ridtur kan Dacke skrutta utan problem, men så fort man travat eller galopperat en sträcka så vägrar han skritta.

Ber jag honom skritta så skrittar han två meter och börjar sedan trava igen, jag tar ned honom till skritt och han skrittar två meter innan han börjar trava igen. Han ger sig aldrig när han bestämt sig för något.

Detta kan vi alltså göra 20 ggr i rad utan att någon av oss gett sig. Lägger dock in trav och galopp också, men tar alltid ned honom i skritt och jag ber honom om trav, låter honom inte börja trava av sig själv och låter honom hålla traven.

När han väl travar eller galopperar han vi en rätt lång stoppsträcka, hade inte det förut, men sedan han´för några veckor sedan upptäckte hur roligt det var att springa så ökades stoppsträckan markant.

Det är inte bara ute detta sker, utan han är lika envis i paddocken med att han ska springa.

Det är inte så att han är stressad och taktar, utan han travar lugnt i en normal takt och verkar inte det minsta uppjagad, bara envis.

Känns som att vi motarbetar varandra..

Så för att få honom på min sida har jag testat att ge ahvre när han bryter av till skritt, gjort det rätt mycket nu, men det verkar inte fungera så bra..

Nån som har nåt tips? Brjar bli smått less nu..

Han är så envis och bestämd att jag mest skrattar åt honom, men nu börjar jag skluta tycka att han är rolig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Gyllir
3/8/12, 1:14 PM
#1

Tricky! Du skulle ju kunna testa att ta hans idé: Ok du vill trava, låt oss trava, men på mitt sätt! Och be han trava sideways tills han ber om att få sakta av. Då låter du honom göra det. Sätter han av i trav igen, be han trava sideways tills han ber om att få sakta av.

Det blir lätt tjafsigt när man har en LB som är envis. Försök få honom att förstå din idé, men förstå hans idé först! Be the ambassador of YES! (not the minister of NO).

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
3/8/12, 1:20 PM
#2

#1: Har fått tipset om att så fort han börjar trava styra ut honom i djupsnön, och det tror jag absolut hade varit effektivt, men tyvärr inte hittat nån bra lägda att använda det vid då det är diken överallt..

Ber jag honom om att gå sideways när han börjar trava bryter han av och så fort jag rakställer honom igen börjar han trava..

Har testat metoden att "vill du trava så får du trava, men du får inte bryta av förrän jag ber om det" fast i galopp, för trava kan han ju göra i tre timmar utan att bryta av. Men det enda den metoden har gett är bättre kondition.. Så han orkar springa ännu mer. :)

Men ska testa sideways-metoden och driva på honom så han faktiskt travar sideways. Kan göra det så länge det finns snödrivor, annars så kan han lika gärna springa rakt fram när jag ber om det. (han bryr sig inte nämnvärt om diken eller väldigt kuperad terräng)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
3/8/12, 1:22 PM
#3

Det är förresten tur att jag är lika envis som honom och sällan tappar humöret på honom utan mest tycker att han är rolig och har humor, annars hade den hästen drivit mig till vansinne.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

NinjaKakan
3/8/12, 1:29 PM
#4

Jag gjorde så som #1 beskrev fast i hagen med en fjording som bara sprang iväg. Så tillslut så krävde jag att hon skulle springa istället, och då ville hon sakta av. Det fungerade för mig iallafall. :)


Zaphix
3/8/12, 2:06 PM
#5

#4: Det gav bara mer kondition på min häst.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: