Annons:
Etikettliberty
Läst 1824 ggr
Zaphix
2012-03-02 18:56

Circeling game liberty

Har inte lekt så seriöst liberty utan har lagt energi på on-line istället, men har nu tänkt ta tag i libertyn lite mer.

Vi kan alla lekar på grundnivå utan problem, förutom circeling game, så har känt att det är nåt som vore roligt att kunna.

Började nu i veckan med detta genom att be honom göra en liten cirkel typ en meter ifrån mig. Går bra och han kan gå ett varv åt båda hållen.

Men funderar lite på hur jag ska göra sedan när han kan flera varv nära mig. Hur ska jag behålla drawet när jag ber honom göra det lite längre ifrån mig?
Skulle behöva lite tips på det.

Kan göra driving,yoyo och sideways på rätt långt avstånd och han behåller drawet. Men tidigare då jag testat på circeling game och han varit på lite längre avstånd så han han sagt "hejdå" och travat iväg.

Har en känsla av att det kan bero på att jag använt samma kroppspråk som vid circeling game när han har sprungit runt lite på måfå löst i paddocken när jag ska be honom springa vidare eller byta varv. Och då har han ju sprungit iväg..

Skulle helt enkelt behöva tips på hur man får till circeling game liberty bra.

Har förresten bara en stor paddock att leka i, ingen möjlighet att spärra av då herrn visat tidigare att han glatt springer igenom plastband och jag har ingen eltråd att använda.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Gyllir
2012-03-02 22:47
#1

Det finns många vägar till rom… Men du skulle kunna börja med att lära honom hålla huvudet vänt mot dig i cirkling game, så fort han inte tittar på dig längre, drivar du undan bakdelen rätt kraftigt, som om du vore avundsjuk om han tittar på ngt annat än på dig :-)

Därifrån kan du sedan göra större och större ciklar om du sidewaysar ut honom lite försiktigt. Det är en balansgång där :-)

Ett annat sätt är att dela av paddocken med en lina och köra cirklar vid staketet. Det hjälper inte ditt draw alls, men du kan öva på varvbyten och övergångar.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
2012-03-02 23:28
#2

Använder mig av bakdelsförflyttandet i circeling on-line, och det har varit mycket effektivt och gjort honom mer lyhörd.

I cirklarna liberty så går han halvt sideways runt mig (han älskar att gå sidvärts och väljer alltid att göra det om han får möjlighet..) så han har huvudet runt mig.

Men ska testa det med bakdelen när jag flyttar ut honom lite och se om det löser sig då.

Varvbyten fungerar bra när han springer runt i paddocken, ber honom komma in och vänder sedan energin åt rätt håll. Så det tror jag inte blir några större bekymmer när vi får koll på circeling.

Men för att öva på det kan jag väl lika gärna göra det on-line som att ha staket runt? Effekten blir ju typ densamma. Har ingen möjlighet att spärra av paddocken tyvärr.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
2012-03-03 10:36
#3

När jag såg David L göra detta så korregerade han väldigt hårt. Han sa åt hästen att gå (visade med handen) och så fort han gick iväg så slog han till den på bakdelen. Efter upprepade gånger så blev resultatet att hästen skyddar sin bakdel = vänder framdelen mot dig men det blev med rädsla istället för att hästen skulle vilja var hos dig.  Hård disciplin.

Jag har märkt att mina circlar liberty har blivit bättre och bättre ju mer partnerskap man övar upp.  Ju mer motivation man lyckas få fram. Nu tränar jag inte att han ska gå i en massa cirklar utan jag gör ett, två kanske tre varv sedan bytar jag varv eller gör nåt annat. Min LBI håller man inte motiverad med en massa cirklar.

Gyllir
2012-03-03 18:56
#4

#2 Men då är du ju på rätt väg. Jag skulle be honom öka farten lite mera, då kommer han behöva gå ut mer och mindre sideways. Bara en skrittökning till att börja med, sen trav ngr steg osv. LIte lite i taget. Och så fort du tappar draw, flyttar du undan baken en bit. Klart du kan göra detta online först! Lek online så som att du inte har ngt rep och lek liberty så som att du har ett :-)

#3 Jag gillar inte heller den inställningen. Kanske funkar med vissa LB hästar, men definitivt inte med RB! Min RBI skulle bli hur spänd som helst. Men man kan ta principen och göra det på sitt eget sätt, lite mjukare. Jag tycker själv att cirklar är det mest tråkiga som finns och vi är rätt dåliga på det jämfört med de andra lekarna. En riktig utmaning för en LBE som jag :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
2012-03-03 20:19
#5

#3: Har också sett den metoden men det är inget jag skulle använda mig av, känns verkligen inte som att det skulle skapa det draw jag vill ha. Vill träna positivt, så jag belönar hellre när han har min uppmärksamhet mot mig är kräva den genom en snabb fas 4.

Dacke som är LBI har faktiskt inget emot cirklar numera, han verkar kunna traska på i ett lugnt tempo och ser allmänt nöjd ut. Troligtvis för att han då vet att han slipper göra saker som kräver mer energi än att trava runt på en volt. Dock så  gör jag alltid nåt annat efter max. två-tre varv.

#4:Tack för tipset om att be honom öka farten, det ska jag absolut testa när vi befäst detta lite mer. :)

Jag gör circeling game relativt mycket on-line nu då vi övar på övergångar, halter och galoppfattningar, och för det allra mesta har jag slakt rep. Men ändå fungerar dte inte lika bra liberty, troligtvis för att Dacke förstår att han har rep..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: