Annons:
Etikettfinesse
Läst 2209 ggr
Zaphix
12/30/11, 11:12 PM

Bettproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dacke har blivit endel riden av en annan ryttare senaste tiden, och har väl insett att han ridit lite väl mycket med händerna. Har nog litat lite mycket på ryttarens förmågor då jag själv inte är så bra på att rida.

Själv har jag inte ridit honom så mycket under den tiden utan gjort annat och när jag ridit har det varit med repgrimman.

Idag insåg jag väl ordentligt att han inte verkar gilla bettet längre.

Så fort jag tog ett tygeltag så kröker han på nacken och han vill inte riktigt gå fram som han brukar. Han hamnar bakom hand när jag har kontakt med munnen..

Känns inte alls bra utan han verkar ha tappat förtroendet för handen och kröker på nacken i rädsla för hård hand.

Vad ska jag ta mig till för att få honom att våga lita på bettet igen och inte hamna bakom hand?

Rider väl främst med repgrimma, men vill kunna köra på bett och då vill jag att han lyssnar på tömtagen och inte bara kröker på nacken.

Rädd att min fina häst är lite förstörd..

Men jag kan ju ha fel också, kanske är så det ska kännas i munnen på en häst. Har faktiskt ingen koll på hur det ska kännas egentligen, men det känns inte riktigt rätt. Han har iaf inte känts sådär innan.

Visar bild från idag där man ser att han hamnar bakom lod och inte går fram ordentligt. Har kontakt med munnen, men inte mer än så.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Gyllir
12/30/11, 11:56 PM
#1

Ja sånt händer och det är sånt man lär sig av… Inget att göra mer än att rida honom själv, så mjukt du kan och ge honom massor med tid. Det går fort att förstöra en häst, det tar mycket längre tid att fixa problemet igen :-/

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
12/31/11, 12:06 AM
#2

#1: Mm, verkar som det. Tyvärr..

Ryttaren fick fram bra saker hos Dacke också såklart, men det uppväger inte det negativa.. Vill absolut inte vara negativ till honom utan han är som alla andra ryttare, bra på endel saker och mindre bra på andra. Han fick Dacke att komma igång och få upp lite energi och gav honom rutin i hoppningen. Så är absolut tacksam för det, men i slutändan så var det väl inte värt det.

Har en medryttare en dag i veckan som rider honom, har låtit honom testa rida på både bett och repgrimma och han insåg snabbt att Dacke lyssnar bättre på repgrimman. Folk tror gärna att de är säkrare med bett på hästen, så lät honom prova sig fram.

Men ska be medryttaren att bara ha repgrimma framöver och den andra ryttaren ska jag inte be rida honom igen.

Har försökt kolla så gott det går efter sår, men är inte så lätt att se själv när hästen inte är allt för bekväm med att man håller i tungan.

Han ska få vila från bett ett tag och skulle det vara nåt sår så hinner det läka i alla fall.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
12/31/11, 4:13 PM
#3

Om han har svårt för att du tar tungan, så kanske det är en bra idé att börja där med friendly game? massor med friendly game i och runt munnen för att han ska bli trygg med det igen.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
12/31/11, 4:22 PM
#4

Är inga problem med friendly game i och runt munnen, är mest när man tar tungan som han tycker att det är jobbigt. Inte så att han blir osäker och otrygg vid situationen, utan verkar mest tycka att det är frutrsrende att någon håller fast tungan på honom.

Och det kan jag iofs förstå.

Han älskar när man joxar med hans läppar och masserar överläppen, gärna lite hårdhänt. Så for man slutat joxa med läppen så försöker han få en att fortsätta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
12/31/11, 4:38 PM
#5

Just det, LB häst. Min avskyr att jag pillar med munnen, han kan acceptera det lite lite granna nu, men herregud vad jobbigt det är tycker han.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
12/31/11, 4:47 PM
#6

#5: I början var han väl inte jättefötjust i det.. Men nu älskar han det. Vill alltid ha pussar på sidan om mulen och det kan vara jobbigt att ha honom lös i vattenspiltan för han älskar när man sprutar i vatten i hans mun med vattenslangen så han försöker hela tiden få in mulen i strålen..

Typisk LB: :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Gyllir
12/31/11, 7:19 PM
#7

Haha! Jag får vara helt överlycklig om jag bara kan tvätta min häst utan att någon av oss får ont nånstans och blir frustrerad. Tur att min häst aldrig behöver vara ren…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Upp till toppen
Annons: