Annons:
Etikettträningstips
Läst 26631 ggr
Julia-H
2011-11-07 00:50

Roliga, enkla NH-övningar

Hej!
Jag tror att det var år 2009 jag gick på en NH-kurs och även om jag då tyckte att det var himla tråkigt (tyckte att det fanns mycket roligare saker, skyller på att jag var liten Flört) så har jag använt mig en hel del av det och tycker det är fantastiskt roligt att hålla på med!

På kursen fick vi lära oss grunden och några få övningar. Bland annat att backa hästen, flytta baken, hur man ska hålla ett grimskaft etc.
Jag har använt mig av dessa övningar dagligen, vilket har gett resultat! Men jag tycker att övningarna är för några, jag vill gör det mer kul, "leka" mer med hästen eller vad man ska säga Skrattande

I dagsläget håller vi på att backa genom att jag bara ska gå bakåt (ska inte behöva vända mig mot henne, utan bara ta ett steg bakåt) vilket hon har lärt sig nu, vi brukar även göra ledövningar där jag springer och hon travar o när jag stannar så ska hon stanna etc.
Vi har även påbörjat att hon ska följa mig även fast jag inte använder ledrep.

Så, nu vill jag ha förslag på enkla men roliga och nyttiga NH-övningar Skrattande
Förlåt om jag har skrivit något knasigt, är inte jätte bra på NH, som sagt har gått en kurs för 2 år sedan Flört

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Annons:
EwaAngantyr
2011-11-07 08:02
#1

Det finns jättemånga tips och ideer om du går igenom artiklarna här på NH-sajten!!

JoannaNi
2011-11-07 09:48
#2

Saken är också den att en del NH utövare missar poängen med att NH, är inte bara övningar, det är ett helt tankesätt och lekarna man använder sig av är egentigen Språket. Så fort hästen ser dig så använder man sig av de sju lekarna.

Det är jätte bra att du haft egen fantasi och utvecklat det! Men fortsätt, kan hon backa in i stallet? Backa in i boxen?

Kan hon backa ut ur hagen och stanna mitt i grinden?

Kan du stå på en pall och få hästen att gå i en 8a runt två koner?

"Stick to me", eller "mirror me", alltså att hon ska följa dig, och hålla dig i samma zon hela tiden. Så om du står vid zon 3,( sadelläget) och börjar gå så ska hon gå lika fort eller sakta som du så att du hela tiden är kvar vid zon 3. Likaså om du stannar, backar eller springer.

Fast det jag verkligen skulle råda dig till är att bli medlem på Parelliconnect.com (gratis 30 dagar och du kan avsluta inom denna period) där finns MASSA övningar du kan göra med din häst, både beskrivet och på film! Samtidigt som du kan följa andra och inspereras av vad de gör!

Hoppas det ghjälpte :)

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Julia-H
2011-11-08 18:27
#3

#1 Ska läsa igenom det, tänkte bara om det fanns något lite enklare att börja med, eftersom att jag inte kan det här med NH toppenbra :)

#2 Tack för tipsen! Ska absolut gå med på sidan! :)

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

EwaAngantyr
2011-11-09 13:41
#4

Titta på artiklarna om de sju lekarna. De är lätta att börja med!  Lycka till!

Julia-H
2011-11-09 22:06
#5

#4 Åh, det ska jag! :D Tack!

Prövade btw backa in i stallet från hagen, det var liiiiite för mycket tyckte hon, hon kunde backa hela vägen fram tills hon var tvungen att svänga baklänges, tror vi inte riktigt förstod varandra då :P har ni några tips? :) eller det kanske står någonstans på sidan ;)

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

[mammamian]
2011-11-10 18:01
#6

#5 Jag brukar flytta rumpan samtidigt som jag backar ifall vi ska svänga. Hålla en hand på nosryggen eller bringan, som jag backar med, och andra handen pekar på rumpan på den sidan som ska svängas undan.

Mitt förslag på lek är att lära hästen backa och gå runt. Idén från en valpkurs där vi lärde valparna att om de hamnade på fel sida om en lyktstolpe skulle de backa och gå runt stolpen istället för att dra framåt.
Med häst har jag gått i ett skogsområde med lagom tätt med träd. Hästen i lös lina och i lugnt tempo så att den inte får panik av att fastna. Sen hamnar den förr eller senare på fel sida om ett träd och då får den backa undan och gå på rätt sida. I början får man visa och flytta dem "manuellt", men när de fattar grejen så löser de problemet själva.
Kan vara bra att kunna för andra tillfällen om hästen fastnar och då väljer att backa tillbaka istället för att dra framåt.

Annons:
JoannaNi
2011-11-10 20:33
#7

När man backar bör man flytta undan framdelen, flyttar man bakdelen tar man bort motorn. Så styr nästan åt vänster om rumpan ska åt höger, som med en bil ;)

ett tips är att träna på att backa och back-svänga nångonannan stans är just där ni ska göra det. så träna på det i hagen, och när det går bra då testr du att backa ut ur hagen exempelvis.

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Julia-H
2011-11-10 22:10
#8

#6 Jag backar inte genom att trycka på bringan, utan att själv backa bakåt :) Så att hon lixom följer mig ;) men tack för tipset! :P

#7 Det var så jag försökte, blev lite fullt i hennes hjärna då tror jag, haha ;D Tack för tipset :D

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

NeaHinder
2012-01-08 00:16
#9

Du kan lägga ut en L på marken med bommar som hon ska gå genom både framlänges och baklänges, och du kan ju då bestämma själv hur stort och lätt du vill att L:et ska vara :)

Nobody wins when everyone´s losing

 

 

Texaspexas
2014-11-23 09:13
#10

De 7 övningarna är enkla och nyttiga att göra för tilliten. 1. Ledövning ( hästen går bredvid dig i grimma med ett avstånd på ca 1 m ) 2. Följövning ( hästen går bakom dig, helst långt bakom i grimma elr lös ) 3. Böja huvud ( är som det låter ) 4. Sänka huve ( man tar och drar handen på mankammen längst med mnken och sedan trycker med fingrarna runt mankammen precis bakom öronen och så fort hästen sänker släpper men, man släpper även om hästen sänker redan när man är på manken för att visa att den är duktig ) 5. Flytta framdel ( man trycker sakta vid sadelgjordsläget och så fort hästen flyttar de benet mot dig ÖVER det andra frambenenet utan att gå fram eller bak med bakbenen ) 6. Flytta bakdel ( exakt samma som flytta framdel fast man trycker där bak istället och hästen ska ta de bakbenet mot dig över det andra bakbenet ) 7. Backa ( man kan backa hästen på mängder av olika sätt nämner några ( vifta på repet, stå med ryggen mot och backa så ska hästen också backa, ställa sig framför hästen och lägga händerna på bogbladen och sedan vifta/banka löst när hästen backar slutar man ) Observera att när hästen bara gör pytte lite rätt måste den få LÅÅÅÅNGA vilopauser ( ibörjan ) för att den ska riktigt förstå att den gör rätt så hästen vill göra rätt! Att hästen tuggar betyder att den är imponerad av vad du gjort och bearbetar informationen den fått in, man får aldrig avbryta hästen när den tuggar ( asså inte om den äter ) då får den inte in information och kommer inte ihåg vad man lärt den. Att hästen sänker huvet självmant betyder också att den börjar slappna av😄 Hoppas inlägget hjälper dig😄

Texaspexas
2014-11-23 09:16
#11

Glömde sig att när hästen blinkar och typ viftar på läpparna oftare och oftare behöver den en hag-vilopaus😃

LinaN
2014-11-24 11:04
#12

#11 att hästen blinkar betyder att den inte är mentalt stressad, att den grejar med läpparna eller slickar sig om munnen är precis samma signal som när hästen tuggar.

På en del hästar är slick och tugg väldigt visuellt, på andra ser man knappt det om man inte verkligen tittar efter det. jag har vart med om en häst som slickade sig invändigt i munnen när hon började förstå vad jag ville. men man såg knappt något utvändigt.

Sen man får väga av, har man gjort något som är mentalt jobbigt, så en lång paus, gick det lätt, så en kortare paus. Och istället för att ställa undan hästen i hagen, kan man gå och göra en annan övning istället och sedan återkomma till det man höll på med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: