Annons:
Etiketternaturligdressyr
Läst 3715 ggr
millis-5
10/8/11, 12:12 AM

Böjning med Repgrimma ?

Har ridit tradionellt i många många år, men har den senaste månaden börjat rida med repgrimma. Nu till mitt stora problem, hur får jag han att böja sig ? Tex på en volt eller i en hörn passering . När jag svänger honom så reagerar han för tryck med repet, höger rep mot hals och höger ben så svänger han till vänster och tvärt i mot på andra hållet. Men när jag ska försöka göra en böjning så blir det ju en sväng åt något av hållen ! Har inga problem att jobba han från marken med repgrimma, fina böjningar och sänkningar. Han sänker sig bra och jobbar kanon i repgrimma när jag rider, men hur fasiken får jag honom att böja sig ???

Annons:
Zaphix
10/8/11, 2:21 PM
#1

Jag använder sitsen.

Vill jag ställa hästen på böjt spår så vrider jag mina axlar lite inåt och samtidigt hänger nog höften med lite. Kan hjälpa till med ett ledande tygeltag inåt, men håller emot med sitsen så att han inte svänger utan bara ställer sig..

Insåg att det inte var så lätt att beskriva hur jag rider utan att visa..

Men har haft stora problem med just ställandet på volt då min häst var en oböjbar travare när jag tog hem honom. Men efter mycket övning i skritt på böjt spår för att få in sitshjälperna har det fungerat bra.

Kan också hjälpa till med carrotsticken på utsidan om han inte lyssnar på sitsen, då lägger jag den på bogen för att visa att han sta ställa inåt med bogen.. Typ.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
10/12/11, 5:18 PM
#2

Framför allt så böjer hästen när man sitter så som Zaphix beskriver. Vrider överkroppen inåt, då kommer ytterhöft lite fram och övre lår på yttersidan kommer att ligga lite fastare för att hålla in yttersidan så den inte faller utanför linjen.

millis-5
10/13/11, 10:02 PM
#3

Tack så mycket för era svar, Nu har jag provat i några dagar och äntligen så får vi till böjningen :-)

EwaAngantyr
10/13/11, 11:43 PM
#4

Vad bra!!!

Upp till toppen
Annons: