Annons:
Etikettträningstips
Läst 7629 ggr
Zaphix
5/19/11, 9:29 AM

Snubblig häst..

Jag tycker det är mysigt att rida i skogen på smala stigar och bara koppla av och finnas till.

Men det går inte riktigt så bra med Dacke, jag kan inte koppla av det minsta utan är hela tiden rädd att vi ska gå omkull och han bryter tio ben i kroppen.

Problemet är alltså att han inte bryr sig om vart han sätter fötterns, han går istället och fokuserar på att äta lite av träden, smaka på blåbärsriset och kolla om granar fortfarande är så goda som de var sist han smakade. Det verkar dom vara förresten.

Det betyder att han snubblar runt och sätter fötterna på väldigt underliga ställen, typ med tån på en sten så hoven ändå glider ned när han sätter vikt på den och liknande mindre lyckade saker.

Jag har lärt mig att han är helt enkelt nonchalant och ointresserad av att sätta fötterna på bra ställen. Om det inte är lerigt, då är han väldigt noga med att inte kliva där, då har han koll.

Men jag inser ju att han tycker det är jobbigt att gå på kuperade underlag, för är det väldigt kuperat så satsar han på att snabbt springa därifrån istället för att tänka efter och sätta fötterna rätt. Så han har iaf tänkt ut ett sätt att komma ifrån problemet på, även om det är ett mindre intelligent sätt.

Jag rider honom inte i skogen längre utan jag leder honom, ska han snubbla runt så vill inte jag sitta på hans rygg, dessutom kanske jag stör balansen ännu mer isf.
Men det är läskigt att höra hur han snubblar runt bakom mig när vi går, så jag vågar inte ens titta bakåt..

Problemet finns inte bara i skogen, utan även när vi rider cavaletti så kan han gå rakt på bommarna istället för attsätta fötterna mellan dom. Jag vågar knappt trava cavaletti med honom, utan det är mest i skritt just nu.
Övar också på att backa över bommar, det är lite från dag till dag hur det går. Vissa dagarf så kan han backa över flera stycken efter varandra utan att slå i, men andra dagar så kan han inte ens backa över en utan att hålla på att gå omkull när han ställer sig på den och bommen börjar rulla..

Inom parelli så har ju hästen olika ansvarsområden, ett av dom är väl att ta ansvar för att sätta fötterna rätt. Men om hästen inte riktigt har förstått det ansvarsområdet, hur gör man för att förklara det lite mer ingående för honom?
Kanske jag som varit opedagogisk och förklarat dåligt?

Jag vågar inte rida honom på kuperade stigar, så jag försöker alltså inte ta ansvarsområdet från honom genom att hålla emot i tyglarna, sakta in honom och liknande. Det har jag insett att det ändå inte fungerar..
Utan han får ju gå själv utan ryttare, så ansvaret ligger bara på honom.

I skogen är nog det största problemet att han blir distraherad av alla goda delikatesser han måste smaka på överallt, men även på ridplanen så är han mindre bra.
Med bommar så tror jag att det kan vara mitt fel, jag har en känsla av att han tror att han ska ställa sig på dom. Har lärt honom ställa sig på lastpall, däck m.m. Och han generaliserar snabbt och kanske tror attd et är vad jag ber om..

Hur skulle ni göra för att träna in detta?

Eller kan nåt vara fel? Synen?

Att han har skor på fötterna bidrar väl till att han inte känner så bra vart han sätter dom, men kan inte ha honom barfota av olika anledningar. Just nu är det väl främst för att han må¨ste ha det om vi ska tävla.

En stallkompis sa häromdagen att han kanske inte ser nåt pga. all man och lugg.. Kanske sant? Så jag ska fläta den nästa gång och kolla om dte blir bättre.. Värt att prova iaf.

Behöver tips om hur man handskas med en så nonchalant och matglad häst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
kaka1234567
5/19/11, 11:47 AM
#1

Har samma problem med min medryttar häst dock kan hon ibland få för sig att hoppa över en bom som bara ligger på marken. Hon kan till och med snubbla på rak mark. Hon har inte alls koll på´benen utan går nonchalant på. Och de kan göra mig riktigt iriterad faktiskt.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
5/19/11, 12:25 PM
#2

Min häst hoppar iaf inte i onödan, alltid nåt. :)

Men nåt annat han är mindre bra på är att pricka rätt när han ska backa in mellan skaklarna, han kan råka ställa dit nån hov på en skakel och står kvar på den tills man ber honom flytta sig.

Han bryr sig liksom inte.. Hur får man han att bry sig?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kaka1234567
5/19/11, 12:44 PM
#3

men hon hoppar kanske men sedan när hon fattar att hon inte ska bryr sig då bryr hon sig värkligen inte ett par gånger har hon till och med fåt med sig alla 4 bommarmed benen så de blev värdens röra

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gyllir
5/19/11, 1:07 PM
#4

Vad har han för hage? Massor med stenar och kullar och skog?? Jag skulle låtit honom gå i skogen på små stigar så mycket som möjligt. Om du inte vågar rida, lek parelli lekar med honom i backar, bland stenar och rötter. I alla farter!

Sen kanske i paddocken kan du göra cirkling game med obstacles, massvis sånna, så han måste titta och se vart han går. Lägg cavaletti huller om buller på en presenning, eller under. En hög med koner, tunnor, annat smått och gott du har hemma.

Att fläta pannluggen är absolut värt ett försök!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

kaka1234567
5/19/11, 1:36 PM
#5

Vi bar en jätte stenig hage eller medryttar hästen och röter men även plant men oftast håller de sig till stenarna

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
5/19/11, 2:12 PM
#6

#4: Tyvärr så står hann i en platt grushage i nuläget, förhoppningsvis blir det annorlunda snart, men just nu är det som det är.

Men om typ en månad, beroende på hur det är med gtäsväxandet, så kommer han gå på bete i en stenig skogshage med väldigt kuperad terräng fram tills hösten. Så får se om det blir bättre, eller om han bryter benen av sig istället..

Betet blir ett träningsläger, öva på att lyfta på hovarna, och dessutom intensivträning mot hans korädsla då det är en kohage brevod. Smidigt för mig.. :)

I och med den kassa hagen så får han komma ut och göra mycket saker, aktiverar honom mycket och lång tid varje dag.

Jag vet inte om jag kan parellileka honom i kuperad terräng, just nu lyckas han ju inte ens skritta rakt fram utan subllande? Vågar jag backa honom och såna saker ändå? Är ju så orolig av mig.. :)

Ska klättra i ett sandtag på fredag är en plan iaf, är brant och han måste hålla reda på hovarna. Bara varit där med honom en gång innan, och det var inte alls roligt. Han tyckte det var jobbigt nedför, så då tyckte han att han skulls trava ned. Dumt i ett brant sandtag.. Så ska leda honom nu och göra mycket halter så han inte kan fly ifrån det jobbiga. Hoppas på att få till den berömda pausen då "Det är jobbigt, vad ska jag göra? Kanske testa med att vara försiktig.." och inte bara springa direkt.

Men ska bli bättre på att träna på att kliva över saker i paddocken, nyttigt.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Foxtrot
5/19/11, 7:02 PM
#7

Här är en snubbe som jag tittar på hela tiden och har otroligt bra tips på olika saker. Det blåser i videon men man hör det viktiga han säger!

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Zaphix
5/19/11, 11:46 PM
#8

#7: Tack för filmen, ska kika på den imorgon när jag är lite piggare. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Foxtrot
5/19/11, 11:50 PM
#9

#8 Inga problem! Han har hur många videor som helst om diverse saker och förklarar jättejättebra! Han förklarar också alltid varför det är bra att göra vissa saker på ett visst sätt utifrån hästens normala beteende, så att säga, för att hästen verkligen ska förstå. :)

Plus att han är jätterolig och lyssna på! :)

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

kaka1234567
5/20/11, 12:16 PM
#10

De där kanske hjälper mig med ska kicka på den

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

isabess
5/20/11, 1:19 PM
#11

om du e osäker med bommar och liknande och han har det lite jobbigt så börja smått. Kanske 2 bommar som du låter honom gå över och sen efter hand som han och du känner er trygga så lägger du till kanske en stock , sen fler saker så till slut har han värsta hinderbanan  att trampa sig igenom. Viktigt att du gör det i en sån takt att du inte blir osäker  utan kan bara låta honom lösa det så han lugnt kan börja gå över asså inte stanna på bommarna som du skrev eller stressar igenom. Sen om det börjar kännas bra kan du ju ta ut honom i terängen å skicka honom på lite svåra ställen där han behöver tänka vart han lägger hovarna.   Försök att inte tänka på att han kan göra sig illa för han känner det. Det är okej att snubbla, det gör att han måste hitta balansen igen och om du bara e trygg och tror på att han klarar det så borde han nog bli lite bättre i alla fall. Det har jag gjort med såna hästar som har dålig koll på var de sätter hovarna. Hoppas du hittar en lösning! :)

Zaphix
5/20/11, 1:30 PM
#12

#7: Tack för filmen, han har många bra poänger. :)

Men liiite jobbig var han allt.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
5/20/11, 1:40 PM
#13

#11: Tack för tipsen, ska ta tag i detta nu. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Foxtrot
5/20/11, 7:56 PM
#14

#12 Jo, han är ganska speciell ;)
Lycka till iallafall :D

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Upp till toppen
Annons: