Annons:
Etikettfinesse
Läst 2729 ggr
Zaphix
2010-08-17 22:15

Film när Dacke körs..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har blivit riktigt körsugen nu när jag skaffat häst att köra med. Så idag blev det körning igen.. :)

Igår upptäckte jag att han inte ville backa in mellan skaklarna, så det övade vi på idag. I början gjorde han allt för att inte behöva backa in mellan utan smet utanför hela tiden.
Men efter en gång inne så gick det lättare sedan, tog en pyttebit i taget med mycket vila och godis när han stod där inne. Använde klickern för att kunna belöna snabbt i början när han inte alls ville stå där.

På slutet var det inga problem utan var avslappnad och lugn när han backade in. :)

Tränade körning i paddocken för första gången, övade på sideway i cirklar, är riktigt jobbigt men bra för att sträcka ut hans bog. Övade också halter, backa ett par steg och igångsättningar.

På slutet övar jag på att tömköra i åtta, spänd häst och korta travtömmar, men fick till en halvkass åta i alla fall utan att han bröt av för första gången! :)

Ville bara visa min fina och duktiga körhäst. Vi skriver på papper och såbt och fixar köpet av honom den här veckan, så nu är det klart han han ska stanna hos oss. Så glad! :)

Ja.. Film nedan då. :)

(Lägger in i gruppen "Finesse", körning borde vara det..?)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Zaphix
2010-08-17 22:22
#1

Men vilken hemsk bild som kom upp innan man startat filmen.. Det brukar se trevligt ut när tjejen rider dock.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
2010-08-18 00:01
#2

Ser super mys ut^^ jag och Peewee har en hel del att träna på ser jag x)

Zaphix
2010-08-18 00:20
#3

#2: Är jättemysigt att köra honom, han har verkligen blivit bra körd innan så jag behöver bara underhålla det. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kaka1234567
2010-08-19 00:15
#4

Mycket trevligt =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
2010-08-19 00:49
#5

Tack, blir så när man har en så trevlig häst. :)

Planerar att vara med på en träningstävling i precisionskörning i oktober, måste bara ta reda på vad man får ha för utrustning först, sedan ska vi sätta igång och hårdträna!

Så det blir en NH-tränad körhäst av honom ändå. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

skjootan
2010-08-19 14:52
#6

härligt att se! Wiiih du måste ju vara med på bruks körning! de är roligt och krävande ;D

Annons:
Zaphix
2010-08-19 15:02
#7

#6: Ska antagligen vara med och tävla i bruksridning i Jämtland i början av september, men på en kompis häst. Nästan brukskörning. :)

Brukskörning ska Dacke och jag öva på, ska köra bort till en stor parkering nån dag då vi har sällskap och träna där. Ridplanen är för liten.. :\

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
2010-08-20 02:09
#8

Film från körningen idag, verkligen sjukt kul att köra!

Nu har vi bestämt oss för att tävla i precisionskörning i oktober, så nu ska vi hårdträna inför det.

(inte så NH'ig film iofs, men lägger in om nån är nyfiken att se, är ju stolt över min superduktiga häst!)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

viktoria91
2010-08-20 02:47
#9

Blir sugen på att kunna köra nu=P Hoppas ponnyn blir frisk, känns lite speciellt när man själv kört in henne. särskilt när man inte hade några körkunskaper från början och aldrig kört en häst innan. Flört

Anna452
2010-08-20 13:29
#10

Jättekul och se era framsteg i körningen!

Tycker du gör helt rätt som anmäler er till en precisionskörning, det ser ut att vara er grej, i alla fall såhär i början. Ska bli jättekul o se hur ni jobbar er fram med brukskörningen sen. Hjärtat mitt ligger ju i skogskörningen men jag gillar även brukskörning. Annars skulle man ju gärna testa och rejsa fram i ett maraton-lopp, bara för skojs skull!

royale
2010-08-20 14:24
#11

Jag älskar att köra! Lånade en shettis nu i sommar som jag kört lite.. Underbart! Förutom att han är så jädrans otålig och vägrar stå still då han tkr det är så roligt att bli körd.. så han stegrade sig flera ggr med mig, det var riktigt obehagligt :S
Har en P.R.E som jag skulle vilja köra in och ut o köra med.. men skulle aldrig våga köra ut med honom.. :S Då han är rätt för alla färg förändringar på marken :P och där han står nu är det en alldeles för liten paddock.. skulle aldrig gå att köra där :P
Ärligt talat, körning är roligare än ridning inte lika komplicerat.. enligt mig..

Gyllir
2010-08-20 16:26
#12

Duktig du är! Ser jättemysigt ut :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

 

Zaphix
2010-08-20 17:01
#13

#9: Hoppas ponnyn din kryar på sig snart så ni får ut och köra. Kul att ha en egeninkörd häst när det gått bra, jag är ju helt nybörjare och tog den lätta vägen och skaffade en redan körvan häst. Fast bara travkörd än sålänge då. :)

#10: Precisionskörning känns lagomt just nu, visst är det också svårt, men känns ändå som en bra väg att komma in i körningen på. Dessutom verkar det ju så kul. :)

Ska iväg i september och rida bruksridning, är brukskörningstävling i samband med det som jag tänkte titta på. Och en vecka efteråt är det ännu en brukskörningstävling jag ska iväg och titta på, så då har jag nog fått inspiration att ta tag i det.
Vet ju inte riktigt vilka moment som ingår.

#11: Trist när hästen inte vill stå still. Men det har jag iaf inga problem med, Dacke tycker om att stå still lite för mycket. :)

Apropå PRE'n, min filosofi är att alla hästar inte är körhästar. Jag vill ha ett lugnt grundtemperament på en körhäst, men med massa träning så skulle din häst säkert kunna köras. :)

#12: Tack. :)

Är verkligen jättemysigt, och Dacke gillar att bli körd, och då känns det ännu bättre. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
royale
2010-08-20 18:49
#14

#13

Tror han skulle passa bra till körhäst då har inte sitrrar upp sej då något går fel.. Han är stencool med vissa saker men är livrädd för sånt man inte trodde han skulle vara rädd för.. Kommer ihåg i vintras, Han har en hink upphägd i boxen som han har vatten i (Sån special hink med hängare) på nått sätt krokade han fast hinken i ringen i grimma? Han blev förskräckt när han kände tyngden igrimman så han ryggade bakåt så han fick en hel dusch över bringan och frambenen.. men han tog bara ett hastigt steg bakåt sen stannade han upp och tänkte.. Men hallå??? vad hände??
Han är så rolig, för han flyr sällan han stannar mer och tänker efter.. Humm lönar det sej att fly eller inte? Äääh skitsamma jag orkar inte fly..

skjootan
2010-08-26 11:09
#15

nehej då rean ridplan är inte för liten! Du är ju jätte duktig!!

Upp till toppen
Annons: