Annons:
Etikettallmänt
Läst 393 ggr
ähnchen
2017-09-19 12:19

Fokus, fokus, fokus =)

I helgen jobbade jag med ett mycket trevligt litet sto som har fått en NH grund en gång i tiden och ridits, men mest varit mamma de senaste åren. Hennes största brist är fokus, surprise ;)

Hon är rätt lugn och reaktionerna är överskådliga men konsekvenserna kan fortfarande bli obehagliga. Hon gick in i mig, trampade nästan på min fot, ville dra iväg, gick vidare under hovkratsning mm. Allt för att hon ser eller hör något som sedan tar upp hela hennes uppmärksamhet.

Fokusarbete blev det. Ledövningen på alla transportsträckor och Fokus och Balans i paddocken, blandat med tillräckligt långa pauser så att hon kom ner hela vägen mellan varven. Personligt utrymme var en annan punkt. Hon vill gärna vara i famnen. Hon är förvånansvärt känslig för DS också, vilket blev tredje programpunkten när 1 och 2 började rulla på.

Hon är lättlärd och minns nog en hel del så vi hann med mycket på bara två pass. Efter andra passet kunde hon stå kvar i mitten av paddocken, ”markbunden”, medans jag hämtade jackan från ena hörnet och gräsklippar-Grynet (bra distraktion förresten!) från andra. Jag kommer fortsätta jobba med henne i mån av tid så får vi se vart resan går. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: