Annons:
Etikettallmänt
Läst 869 ggr
Zakaraa
7/19/17, 5:18 AM

Vill köra bettlöst

Hallå där NH-people!
Såhär är läget, jag har precis blivit hästägare (YAY!) till en helt underbar liten 4årig islandshäst, valack. Han är inriden för ungefär 3 månader sedan och inte utbildad, vilket jag jobbar med just nu. Vi tränar just nu mycket med halter och volter.

Jag har alltid känt att om jag skaffar häst vill jag helst rida bettfritt för att hästen ska må bäst men jag hade aldrig i mitt liv kunnat föreställa mig att jag skulle bli med unghäst som första häst eftersom jag aldrig varit inblandad i utbildning av häst förut. Så nu är jag här, med min fina lilla grabb och velar..
Ska jag fortsätta utbilda honom som vi* påbörjatmed bett (ett Golden wing bett) då jag får hjälp med utbildningen av en rutinerad tränare och kanske senare när han är "tillräckligt" utbildad övergå till bettfritt eller ska jag försöka mig på ett bettfritt alternativ (där jag inte riktigt vet hur jag ska börja).
Vi = stallägaren/tränaren som hade honom för inridning och försäljning, jag står kvar på deras gård

Om jag nu ska börja med bettfritt är det något speciellt jag bör tänka på som skiljer sig från att rida med bett?
Jag har ingen koll på bettfria alternativ så har ni tips på det är det välkommet! Det enda jag känner till är hackamore (valet är i så fall Klassisk INTE mekanisk hackamore, jag vill inte ha metall involverat)

Tittar lite på artiklarna som finns här på sajten men ögonen går lite i kors just nu, ehehe… kanske inte så smart att sitta med seriösa ärenden på nätet klockan 5 på morgonen… så jag har kanske missat någon artikel som har svaren på mina frågor, länka gärna i så fall! 

Svarthöfði (eller Svart som jag kallar honom) är en fantastiskt cool kille.
Han älskar gos och följer dig som en skugga i hagen och ska jämt vara med. Vi har inte haft några problem i ridningen än så länge (men som sagt är det mest halter och volter i skritt samt trav runt fyrkantsspåret).

Vi har ridit ut en gång tillsammans med två rutinerade hästar (och ryttare) och det gick otroligt bra, speciellt med tanke på att det endast var vår andra ritt tillsammans. En söndag mitt under sommarlovet så det var gräsklippare på båda sidor av vägen, skrikande och lekande barn och lite biltrafik (möte av två och två bakifrån). Det läskiga på hela den turen var en stängd gårdsgrind på sidan om vägen som vi bara red förbi. Jag är helt förälskad i den här grabben och vill så gärna att vi kan utvecklas ihop på ett sunt sätt, målet är ju att vi ska få många år tillsammans!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Emo
7/19/17, 5:55 AM
#1

Kan du ha någon glädje av Huberts kommentar och bild här:

http://westernridning.ifokus.se/articles/540c0ee88e0e74183200451a-fototavling-2014

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[LadyK]
7/19/17, 8:24 AM
#2

Jag har ridit islänning, visserligen var han 5 år och färdig när jag köpte honom, utan bett för det mesta. Nosgrimma i läder funkade kanon på honom. Visst kunde han ha lite olater för sig men det var oftast inte i halter utan otäcka saker som man inte ville förbi då man fick ge honom lite extra motivation framåt. Sen stannade han gärna för att prata med hästar i hagar när vi var ute och red men det gick att stoppa med sits och framåtdriv.

Vrilen
7/19/17, 10:35 AM
#3

Tycker ett vanligt (inte mekaniskt) hackamore låter bra.

Här är en video om några olika varianter på bettlösa träns och hur dom funkar:https://www.youtube.com/watch?v=lXiZ5FQIp7k

Själv håller jag kanske inte med om allt så ta det med en nypa salt 😉

Zakaraa
7/19/17, 12:07 PM
#4

#1 Det där är ju målet/drömmen! 😍

#2 Tack för svar!

#3 Tack! Just den där videon hade jag kommit halvvägs igenom när jag bestämde mig för att skriva inlägget 😂 Han har mycket klokt att säga om man kan ha överseende med hans lite speciella personlighet😎

Det jag är lite fundersam kring nu är, vart och vad ska man köpa. Jag äger idag bara vanligt (islands)läderträns och en normal "tyg"grimma så inget av de alternativen är ju särskilt bra för ändamålet bettlöst. Är det repgrimma som är bästa valet eller finns det något annat?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Vrilen
7/19/17, 1:26 PM
#5

#4 Det kan man verkligen säga😉

ähnchen
7/20/17, 9:41 AM
#6

#0, #4 Vilken fin häst du har blivit med! Grattis! 🙂

Jag känner fler med islänningar som jobbar/rider bettlöst och det går hur bra som helst. Det viktigaste när du går över till bettlöst är att du lär din häst att svara på signalerna. Det bettlösa känns såklart annorlunda för honom och han behöver förstå vad som betyder vad. Det gäller framför allt styrning. 

Jag skulle alltid börja tvärtom, att utbilda en häst bettlöst och först gå över till bett när hästen redan kan kontrollera sig själv, fokusera och reagera på minsta signal i alla gångarter. Det som krävs är en omlärningsfas. I ditt fall blir det helt enkelt i omvänd ordning. Och det är absolut inga problem så länge du lär honom ordentligt och är beredd att ta några steg tillbaka ifall han behöver tid att vänja sig.

Angående övningar: Den viktigaste övningen är lateral böjning, först från marken, sedan från ryggen. På den bygger sedan styrningen men även stoppet. Läs One Rein Stop för mer info om hur du lär in detta. Lär din häst också att backa för lätt tryck över nosen, dvs. när du sedan tar upp båda tyglar. När du senare går framåt och sedan sitter tillbaka och tar upp båda tyglar som om du vill backa kommer han behöva stanna för att kunna backa. Släpp i det ögonblicket som han stannar och så har ni ett stopp också. Ett alternativ är att gå via One Rein stop och lära hästen att stanna för sätet i samband med det.

Angående vilket alternativ av bettlöst rekommenderar jag antingen repgrimma eller vanligt hackamore. När det gäller repgrimma, köp av ett ställe där de knyter grimman efter din hästs mått så att den passar. Vet att vissa butiker säljer med standardmått men hästar har sällan ett standardhuvud. Det är viktigt att den sitter rätt för att säkerställa att den inte åker runt på huvudet, inte sitter för tight heller och att signalerna kommer fram tydliga. Eller så köper du rep och knyter själv enligt instruktion. Finns några olika på nätet. Det kan kräva lite omtag i början innan det blir rätt men sedan så! 🙂

Håller till mångt och mycket med Rick Gore. Ta inget som klämmer eller trycker eller snör ihop. Om det sedan finns någon metallring eller spänne utan hävarmsfunktion eller närkontakt med hästens huvud är jag mindre tveksam till.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Zakaraa
7/20/17, 12:22 PM
#7

#6 Tack så mycket!
Jag kör just nu när jag rider med bett att använda rösten mycket, Framåt, Höger, Vänster, Stanna samtidigt som jag ger små signaler med kroppen. 
Ska studera ORS och ge mig på ett försök!

Vad finns det för ställen som knyter efter egna mått? Hur mäter man ut sina egna mått på hästen? De guider jag hittat använder "standard" längder på linorna så har inte hittat hur man gör en riktigt personifierad grimma.
Jag har rätt mycket paracord hemma och började faktiskt igår att knyta en repgrimma bara för skojs skull… Jag gav upp halvvägs 😭 Ska försöka igen idag  👍 Kommer knyta och knyta tills jag banne mig har gjort en egen repgrimma (även om det slutar med att jag inte använder den så har jag ju i alla fall gjort en!)

.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ähnchen
7/20/17, 2:23 PM
#8

#7 Haha, gillar din inställning! "Ska försöka igen idag" Helt rätt att inte ge upp. 👍 Det kommer bli lättare och rättare med varje försök. 🙂

Naturhästen.se  vet jag tillverkar efter egna mått men det kan finnas fler. På deras hemsida finns även en bild på vilka mått de vill ha.

Det är viktigt att grimman sitter där den ska och samtidigt ger hästen möjlighet att öppna munnen och till exempel gäspa och stretcha käken när den slappnar av.

Grynets ena grimma sitter jättebra i nedre delen. Övre sidknutan hamnar lite för lågt med där den sitter sitter den bra utan att skava varför jag fortsätter använda grimman.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: