Annons:
Etikettträningstips
Läst 1047 ggr
Vrilen
7/13/17, 2:19 PM

Nybörjare inom NH

Hej! Är väldigt ny på nh men tänkte fråga er kunniga om lite nybörjare tips och övningar.

Har testat att köra Följa Jhon med pållen vilket hon älskade, följer mig som en liten skugga. Har även börjat lyssna på kommando så som Sakta,Stanna,Stopp,Skritt,Trav,Galopp och Kom. Hur kan man utveckla sina övningar? Träningstips? Vad är dom största felen man gör som nybörjare?

Har läst runt på forom,böcker och kollat på filmer för att lära mig mer men man vill ju veta att det är sant och hur man ska utföra det så man inte börjar med något som är fel.

Innan allt gräs kom kunde jag ha henne lös efter mig mellan hagen och stallet, men nu när det är mat överallt stannar hon alltid och äter, hur ska jag få henne att välja mig istället för gräset?

Vore väldigt snällt om någon ville hjälpa mig =)

Annons:
ähnchen
7/13/17, 3:36 PM
#1

#0 Hej och välkommen!

Vad kul att du är intresserad av NH! :) Då kommer du och din häst få världens bästa förutsättningar att göra allt annat ni vill göra – om ni vill göra något annat förstås :)

Ledövningen är det första man gör, om man inte har en häst med stora problem såklart. Men det verkar inte du ha. Den skulle kunna hjälpa dig angående ditt problem med gräs då den tränar hästens fokus, att fokus ska ligga på dig. Just gräs kan dock vara en ganska stor utmaning att konkurrera med ;) Jag skulle ännu inte lita på att min häst inte skulle falla för frestelsen, speciellt eftersom vägen till stallet går över en äng med högt och smaskigt gräs och då har vi jobbat med fokus (och en hel del annat) i över två år…

När jag går med min häst, med grimma och ledrep, och hon inte kan hålla sig och äter, ber jag henne trava efter mig. Jag saktar in efter några steg och hon får en ny chans. Äter hon igen travar vi lite till. Hon har hittat sin lata sida och tycker det är jobbigt att trava, och då blir det jobbigt att äta. Hon följer alltså (oftast) med slack i linan utan att äta. Men eftersom hon fortfarande försöker äta ibland skulle jag få trava själv ifall hon skulle äta. Och DET skulle hon lägga på minnet på en gång :D

När det gäller andra övningar: Om du har fokus från din häst kan manövreringsövningar vara bra, dvs. flytta framdelen, bakdelen, sidvärtsrörelser i ett nästa steg där man lägger ihop de två första vara nästa steg, alltid med målet att behöva be med så små gester som möjligt.

Ni kan jobba med olika slags ”hinder” att gå runt eller över, som hinkar, bommar, pallar, flaggor, presenningar. OBS! Flaggor är en stor grej för många hästar så man behöver börja flaxa försiktigt med bra avstånd mellan flaggan och hästen och känna sig för var den slutar vara ok. Kolla desensibilisering för lite metodbeskrivning när det gäller eftergift från läskiga saker, samt miljöträning för inspiration om olika hinder.

Fråga gärna om det är något speciellt du är ute efter. Annars är det bara att rota runt här i arkivet. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Vrilen
7/13/17, 4:43 PM
#2

Tack så mycket ähnchen uppskattas verkligen

Upp till toppen
Annons: