Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1179 ggr
ähnchen
2017-06-16 11:51

Stress-signaler hos hästar

Denna video beskriver på ett bra sätt ett antal signaler som visar oss att hästen är stressad. Signaler som vi lätt kan misstolka, som muskelryckningar, stampande, viftande med svansen, borttittande,  andningen mm. 

Det är viktigt att kunna läsa hästen för att kunna reagera på rätt sätt.

Signs of discomfort on a Horse body language and emotions

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
2017-06-17 19:26
#1

Det här var intressant!

När Grynets kompisar lämnade oss ensamma i stallet idag blev hon mycket stressat och det kändes som "back in the good old days". Bortsett från att det tog henne 10 minuter att lugna ner sig, inte 10 timmar.

Hon hade stått alldeles lugn innan de gick ut. Det fanns knappt en fluga eller mygga i stallet att vifta bort. Men när hon var upprörd var det som om det fanns en miljon insekter därinne och hon viftade, stampade, skakade på huvudet etc. 

Jag brukar stryka henne längs med ryggraden, med fingrarna på varsin sida av ryggraden. Jag har upptäckt att det lugnar ner henne. Varje gång handen lades på manken ryckte musklerna till som för att skrämma bort en insekt. Som sagt, hon lugnade ner sig snabbt och då försvann även muskelryckningarna när jag la handen på manken.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Maleficum
2017-06-19 11:30
#2

Riktigt intressant faktiskt! Tänker på två hästar vi just nu har i stallet som ingen riktigt vill ha när man ska rida ut i skogen på våren för de blir alltid superirriterade av insekter men efter sommarbetet är det nästan inga problem alls. Börja nu fundera på om irritationen snarare beror på att de blir lite stressade av att komma ut i skogen efter en hel vinter i ridhuset?

Helt klart dagens nya kunskap :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: