Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 450 ggr
Gronstedt
2017-05-22 11:42

Hästminne

I början av förra sommaren var det snustorrt i hagen och hovarna blev torra. Därför övertalade jag fröken häst att stå med fötterna i en balja medan hon blev iordninggjord för utsläpp efter dagens arbete. Det blev bara ett par gånger, för sedan kom regnet och de hade snarare motsatt problem. Och det gick sådär, med en hel del spill och förvirring och tjat och upprepning.

Igår hade vi gått längs en väg med en del vassa stenar, så jag ville skura fötterna ordentligt och kolla att det inte fanns några skador. Fram med baljan och försök …

… och hon lät mig sätta i ena framfoten, och andra framfoten, och lyfta och borsta första foten, sätta ned den i baljan, lyfta andra, skura, sätta ned. Sedan stod hon kvar tills jag bad henne kliva ur och lyfte tassarna försiktigt och högt så inte baljan skulle välta.

Det gick nästan lika bra med bakfötterna, hon klev ur en gång men utan att välta baljan.

Förra året hade jag inte börjat med "godisbaserad träning", men hon kom alltså ihåg ändå och hade inga problem med att göra som hon blev ombedd. Den här gånger fick hon godis på lämpliga ställen under övningen, så det borde sitta ännu bättre nu. Fantastiska lilla häst!

Annons:
ähnchen
2017-05-22 15:42
#1

Super! Nu har du ju hållit på med henne ett år till också och förtroendet för dig har ökat så hon litar på att du inte ber henne kliva ner i ett svart hål utan en balja med vatten 👍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Vixxen
2017-05-26 21:08
#2

Ja, hästars minne och tillit är underbart!

Upp till toppen
Annons: