Annons:
Etikettallmänt
Läst 483 ggr
kaleandrocket
2017-05-19 14:48

NH och nybörjare?

Hej!

Jag är jättenyfiken på NH och då först och främst markarbete och positiv förstärkning (dvs utan tvång för hästen). Jag red som liten men nu är det många många år sedan jag satt på hästryggen. Finns det möjlighet att börja med NH på det här sättet, och vart ska jag vända mig i så fall? Gärna i Stockholmsområdet.

Annons:
ähnchen
2017-05-19 17:31
#1

#0 NH är något för alla, nybörjare, ombörjare, hobbyryttare och proffs. Alla som vill öka sin förståelse för hur hästar fungerar, skapa en djupare relation eller en relation överhuvudtaget med sin häst kan använda sig med fördel av NH 🙂

Angående positiv förstärkning
Vill du enbart jobba med positiv förstärkning får du lov att vänta på att hästen gör det du önskar för att du då ska kunna ge beröm. Vilket kan vara en mycket bra början om hästen inte vill vara med alls och får beröm när den kommer till dig. 

Så fort du ber hästen om något, och den gör vad du ber om varpå du slutar be ger du eftergift, vilket är negativ förstärkning. Dvs. du tar bort trycket och skapar därmed en positiv upplevelse för hästen. Sedan kan du självklart ge positiv förstärkning också och berömma.

Tvång skulle vara om hästen inte fick något val. Därför att det viktigt att den alltid får göra fel. Då uteblir helt enkelt förstärkningen och hästen lär sig vanligtvis fort vad som leder till de angenäma upplevelserna 🙂

Vad är det du letar efter? Funderar du på att skaffa häst och letar efter en tränare eller söker du efter en person med häst(ar) som lär ut NH? Lite närmare var i Stockholmsområdet söker du?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: