Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1426 ggr
Sommarek
5/8/17, 10:34 AM

Superkänslig häst

Ähnchens inlägg nyss om hästen som ville vara ifred och hade lärt sig hur man höll folk på avstånd fick mig att tänka på en häst som jag brukar hjälpa till med. Han är känd lite grann som en "problemhäst", men jag har tursamt nog aldrig haft några bekymmer med honom.  Jag har hanterat honom en del, men det är bara den senaste månaden som jag börjat umgås med honom regelbundet. Första dagen jag var ute i stallet för att pyssla med honom berättade hans ägare för mig att han försökt "döda" en annan av medryttarna; han hade först blivit orolig för något så hon fick sitta av och sedan hade han tydligen försökt anfalla henne när hon väl stod på marken.  🥵

Nåväl, jag plockade in honom och började lite lätt med friendly game, för att se vad han tyckte om det. Det visade sig att han är oerhört känslig för beröring - hals och öron är helt okej att röra vid, jag kan till och med pilla i öronen utan att han reagerar - men resten av kroppen, inklusive näsryggen, var bara ett enda "nej". Han gick från att bara flytta öronen mot mig till att faktiskt flytta undan eller stampa med fötterna för att få bort beröringen. Dessutom så tycker han riktigt illa om när man höjer händerna mot honom  - vilket de flesta gör eftersom han är en frieser och därmed ganska hög över marken. Om man istället sänker händerna när man ger kommandon, till exempel ber honom flytta på sig, så både förstår han och slappnar av. Vi vet inte riktigt vad han har varit med om; hans nuvarande ägare hittade honom mer eller mindre liggande i skit och med en missbildning i ansiktet. 😕 Nu har han det fysiskt bra, men hans tillit till folk är inte alltför hög.

Egentligen vet jag inte vad jag vill med det här inlägget, förutom att berätta om honom och kanske spåna lite på vad man ska göra - han har fler medryttare, som rider honom - och han tolererar alltså knappt att man rör honom… Jag ska försöka ta det med hans ägare, men sist jag försökte påpeka för henne att man inte ska rida en häst som knappt är hanterbar från marken gick det sådär, och hon portade mig från stallet (fast jag hade min häst där…) Men risken är ju att han blir mer och mer förbannad på de som rider honom om de inte respekterar hans gränser.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
ähnchen
5/8/17, 4:35 PM
#1

#0 Mycket intressant läsning! :) Frieser är kända för att vara känsliga vilket gör dem till fantastiskt lättlärda hästar, om man gör rätt. Man blir lätt för mycket också. Dåliga minnen gör såklart inte saken bättre.

Vad du kan göra med honom beror lite på hur han gör/är. Om han går undan när du rör vid honom, hur gör du då? Följer du efter med handen på samma ställe eller går du tillbaka till ett ”bra”-ställe för att närma dig NEJ-stället igen? Frågan är om han skulle trappa upp saker om det blir för mycket. I så fall skulle jag börja bygga relationen på avstånd först så att han fick lära känna dig och skulle ha en bättre uppfattning om vem som närmar sig. Annars finns risk för stora reaktioner alldeles för nära dig, med allvarliga konsekvenser. Går han undan men blir bättre med varje gång skulle jag fortsätta jobba med det. Allt som går åt rätt håll är bra. Sedan kan det ta lång tid speciellt för de första stegen.

När det gäller hästen i hagen jag skrev om litar jag inte på att han kommer ta hänsyn till en bräcklig människa. Sedan han har kommit in i flocken har flera hästar fått bitmärken och alla håller honom på avstånd. Jag har tidigare kunnat röra hans huvud, hals och rygg. Han har varit vaksam men inte mer, dock har vaksamheten och faktum att jag knappt känner honom gjort att jag inte provat för mycket. Man vill ju inte få huvudet avsparkat… Det var när jag försökte flytta hans huvud med hjälp av grimman som jag fick ett tydligt nej. Han har säkert en anledning, men om det är dåliga erfarenheter, arbetsskygghet eller bara hans sätt att kolla vem som är chef kan jag omöjligt säga. Eftersom han visar en hel del dominanta gester skulle jag definitivt jobba på distans först tills de har försvunnit ur relationen innan jag går nära honom igen. 

Jag håller helt med dig och skulle inte heller rida en häst som inte är bra vid hantering från marken. En onödig fara för ryttaren och inte schysst mot hästen och dennes mentala hälsa. Sedan kan man inte göra mer än att informera när det är någon annans häst… Då kan man bara fatta beslut för sig själv.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
5/9/17, 8:39 AM
#2

#1 Ja, han är rolig på många sätt - nyfiken och smart, men stor som ett hus.  :)

När han inte gillar att bli vidrörd så brukar jag lägga ner och gå tillbaka till det han tycker är okej, för att sedan försöka igen och gradvis närma mig "nej"-stället igen. Jag har till och med fått lägga armen över hans manke nu.  🤗
Han känner mig ganska väl (jag har varit borta från det stallet i perioder, men alltid varit den som fått hantera honom mest eftersom jag inte är rädd för honom, och det vet han om) och har till och med börjat gnägga när han ser mig komma, vilket jag tycker är definitiva framsteg.

_Jag håller helt med dig och skulle inte heller rida en häst som inte är bra vid hantering från marken. En onödig fara för ryttaren och inte schysst mot hästen och dennes mentala hälsa. Sedan kan man inte göra mer än att informera när det är någon annans häst… Då kan man bara fatta beslut för sig själv.

_Precis. Det är bara så sorligt när man ser så tydligt vad som pågår men inte vet om man kan påverka. Kan tänka mig att det är ganska få som vill sköta en häst man inte kan rida, dessutom…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
5/9/17, 10:54 AM
#3

#2 Åh vad härligt att det går framåt! :) Då ska ni definitivt fortsätta med det ni gör. :)

Precis, de flesta vill ju rida, eller köra. Dvs. göra ”the fun stuff”. Har man inte upplevt hur mycket roligare ”the fun stuff” kan vara när man har lyckats få med sig hästen både mentalt och fysiskt har man inget att jämföra med. Och så är det tufft att ändra på något man har gjort i flera år och som ”alla andra” gör, framför allt när det är något att ändra hos en själv.

Jag har ”skrämt bort” folk enbart genom att ge ett icke-efterfrågat tips för mycket. Även om det är i all välmening är det svårt att förmedla budskapet utan att det uppfattas som ”du gör fel!”. Min personliga utveckling inom det här området skedde inte över en natt heller och är långt ifrån klart. Jag har haft svårt att ta in saker, som t.ex. min slovenska hästträningskompis sa till mig under hennes besök förra året. Jag var ju så bra då och hon hade bara kritik för mig – eller såg hon kanske saker som inte jag såg då ännu och gav mig tips, i all välmening?

Så jag om någon borde veta hur det känns att få dessa obekväma kommentarerna och att det tar tid att smälta dem ;) Nuförtiden, när jag ser något och bedömer att personen kan ta emot informationen, kan jag fråga om jag får ge ett tips. Och om jag får det försöker jag verkligen att enbart hålla mig till den detaljen utan att nörda ner mig i en lång utläggning om allt annat också. Funkar oftast :D

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
5/9/17, 12:51 PM
#4

#3 Åh vad härligt att det går framåt! :) Då ska ni definitivt fortsätta med det ni gör. :)

Ja, det var härligt att få den bekräftelsen från honom. Jag har så svårt att se den där hästen som hans ägare pratade om i honom, och har alltid haft. Som tur är, kanske, eftersom jag tror att folk har blivit rädda för honom när de hört vad andra har sagt, och så har de gått in till honom med det i bakhuvudet, vilket han har avläst på en gång.

Och så är det tufft att ändra på något man har gjort i flera år och som ”alla andra” gör, framför allt när det är något att ändra hos en själv.

Ja, hästvärlden är ju inte direkt en där saker ändras över en natt - på gott och ont. Och, som du säger, överlag gäller väl att om man får kritik så innebär det automatiskt att man är dåligt, och så slår man ifrån sig istället för att ta det till sig och inse att alla kan göra något bättre. För min egen del får man gärna kritisera mig, bara det utmynnar i något som blir bra för hästen.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sommarek
5/22/17, 12:43 PM
#5

Måste uppdatera nu, efter fredagens lilla utflykt. Vi var för första gången ute i paddocken och jobbade, inte så länge, kanske max tio varv, men det var intressanta rundor.

Jag fick återigen min misstanke om att han är väldigt klipsk förstärkt. Visar man honom något en gång, så har han fattat det sedan. Däremot så är han väldigt bufflig och blir rejält sur när man ber honom flytta sig undan från en när man går, varpå han reser halsen och går emot en för att se "farlig" ut (och vi snackar frieser på typ 700 kilo). Där gick jag helt enkelt bara fortare och tog ingen notis om honom, och då la han av till slut. Undrar om det är det som ägaren menar när hon säger att han försöker döda folk…  🤔

Han har också ungefär samma uppmärksamhetsförmåga som en spann vatten, så det gäller att vara underhållande så han fokuserar på det han faktiskt ska göra. 😃

På den ljusa sidan var ägaren tydligen mycket imponerad av arbetet (vilket ju får en att undra hur det brukar se ut; vi gick ju bara…), så det känns ju helt okej.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
5/22/17, 2:57 PM
#6

#5 Det låter som om du på tio varv har hunnit samla massvis med nyttig information. 👍 Observation är vårt skarpaste verktyg för att kunna anpassa arbetet till hästen vi har att göra med just nu. :)

Utan att ha sett vad som faktiskt har hänt blir jag lite orolig över att du behöver gå fortare för att få honom att hålla avstånd. Det låter för mig som om han drev på dig tills du gick i den takt han önskar. Han tränger sig på och du flyttar på dig. Det är så hästar reder ut vem som bestämmer. Jag skulle verkligen jobba med att han hittar sin egen plats i livet och inte försöker dela din.

Är han hotfull eller stressad? Eftersom vi har en tendens att leda hästar med kort grimskaft har de en tendens att krypa närmare när de blir stressade. När jag började med Grynet kunde hon krypa för nära. Sa jag ifrån blev hon mer stressad och kröp ännu närmare. När hon förstod att hon inte fick vara nära ville hon inte vara med mig alls ett tag.

Men om han ÄR hotfull är det ännu viktigare att jobba bort beteendet. Jag tänker om han är nära dig och du säger till på skarpen att hålla avstånd finns risk att han säger till på skarpen att han inte tänker göra det. Eftersom han då är nära dig kan det gå illa. Som sagt, svårt att förstå hela situationen med hjälp av några meningar så hojta gärna till om jag missuppfattat.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Sommarek
5/22/17, 3:53 PM
#7

#6 Ja, han kan bli hotfull om han inte får som han vill, så du har läst helt rätt, och det är det vi måste jobba med härnäst. Jag försöker att inte visa att jag "går undan" honom, men mer att jag "inte har sett" att han håller på att blåsa upp sig och att jag vill börja med en annan övning istället. Han driver inte direkt, utan gör sig mer stor och "går på" för att visa att han inte tolererar att bli runt-bossad - jag gissar att han skulle bli mer fysisk om han fick tillfälle. Jag känner mig lite experimentell på just det området, eftersom jag aldrig mött en häst som beter sig på samma sätt, så tips mottages tacksamt.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
5/22/17, 4:21 PM
#8

#7 Har du möjlighet att jobba honom lös?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
5/23/17, 8:43 AM
#9

#8 Ja, absolut - vi har paddock, och jag kan nog bygga ihop något mindre också vid behov.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
5/23/17, 10:13 AM
#10

#9 Perfekt! :) Då kan han reagera helt fritt utan att du behöver vara nära honom.

Eftersom han är så känslig som han är skulle jag ta det ganska lugnt. Ta med ett longerspö eller flagga som eskaleringsverktyg men använd det alltid sist vid eskalering.

Släpp lös honom och iaktta vad han gör. Låt honom bekanta sig med begränsningarna du har satt upp.

Vidare steg är svåra att beskriva exakt eftersom jag omöjligt kan förutspå vad han kommer göra. Du behöver anpassa dina krav till vad han gör.

Springer han mycket be honom byta håll med jämna mellanrum, som en uppgift att fånga hans fokus.

Vill han hänga med dig, vandrar runt i egna tankar eller fastnar på något ställe ber du honom att gå enligt eskaleringsprincipen (smacka, gå mot honom, börja svänga verktyget - långsamt men bestämt). Sluta enbart, men så fort, han rör på sig. Mig hjälper det att då samla händerna framför mig för att säkerställa att de inte ger fler signaler oavsiktligt. Gångart och riktning spelar i början ingen roll. Saktar han av låt honom göra det (han får göra fel) och be honom sedan på nytt att röra på sig. Förmedla lugn men var konsekvent ifall han vägrar. Gör om tills han inte fastnar någonstans av sig själv längre, han får dock gå ner till skritt, bara han fortsätter röra på sig.

Är GÅ etablerat, eller om han springer mycket av sig själv trots hållbyten, kan du börja tänka på STANNA. OBS! Ibland kan det ta flera pass att etablera GÅ. Målet är att han ska fokusera och agera på dina förfrågningar, inte att trötta ut honom. Ta då ett steg i sidled i hans färdriktning och backa sedan utåt i en spiral. Då hamnar han till slut mitt emot dig. Så fort han vänder inåt mot dig kan du stanna. Fortsätter han mot dig eller beter sig otrevlig skickar du iväg honom igen. Målet är att han ska vända inåt och titta på dig utan att komma närmare oinbjuden. Stannar han på bra avstånd låt honom vila där, gärna i flera minuter. Gå inte fram till honom utan vänta på att han tuggar eller frustar, sänker huvudet, vad som helst som signalerar att han slappnar av. Vänta lite till och be honom sedan antingen att gå lite till eller gå fram till honom och avsluta passet.

Gör inte mycket mer än så första gången. Då håller du det överskådligt för er båda. För honom kan det bli en tillräckligt stor omställning beroende på hur dominant eller osäker han är.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
5/23/17, 12:32 PM
#11

#10 Tusen tack för tips - man blir så lätt hemmablind ibland, så det är bra med andras perspektiv. Nu ska jag inte vara där denna veckan, men nästa vecka blir det allt till att testa lite.  🙂   Hur stor yta behöver jag, tror du? Jag har ingen avståndskänsla alls och är van vid min lilla fjording/islänning (som tyvärr inte finns mer), och han tog ju nästan ingen plats.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
5/23/17, 1:58 PM
#12

#11 En halv paddock blir kanon om det finns möjlighet att dela av den ni har.  Jag brukar använda ett långt rep eller longerlinor till det. Tråd från elstängsel funkar också, den syns bra och hästarna brukar ha koll på den.  ;)

Det viktiga är att ni får så mycket avstånd mellan er att OM han skulle få för sig att bocka eller sparka kan han göra det bäst han vill utan att du behöver bry dig. Då kan du fokusera på att vänligt men bestämt insistera på att det du ber om blir gjort. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
5/23/17, 2:38 PM
#13

#12 Japp, inga problem att stänga av halva. Ska bli riktigt roligt att prova, ser fram emot det.  :)

(Något som är helt orelaterat - men ändå inte - är att jag faktiskt skulle vilja att han var min egen. Jag vet att han är jobbig, men han är ändå smart och rolig och mysig att jobba med, och jag är lite kär. Men ingen häst för mig förrän jag har mitt eget stall; det är lite för mycket drama i de flesta stall för mitt tycke.)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
ähnchen
5/24/17, 11:56 AM
#14

#13 Kul! Du får gärna berätta hur det gick sedan. :) 

Ett tips är att gå in utan några förväntningar och bara se vad som händer, hur han reagerar. Du kommer få massvis med information från honom utan att det finns någon press att åstadkomma något specifikt.

(Jag tror jag vet vad du menar. Jag började jobba med Grynet innan hon var "min" och ibland kunde jag titta på henne och tänka "Tänk om…" Men det var inte rätt läge att skaffa häst just då och jag var inte helt säker om jag skulle mäkta med henne. Och ändå blev det så inte så mycket senare ;) Vi har bytt stall ett antal gånger av olika skäl. Alla ställen var helt ok, mindre stall med hästglada människor, men där vi är nu är det kanon. Öppna trevliga människor som håller på med olika stilar och vi tillåter varandra. Det är hästfokus på gården (vilket borde kännas naturligt men inte är det har jag märkt) och hon går på lösdrift vilket jag personligen föredrar. Hon har aldrig känts nöjdare än nu. Så dessa ställen finns! ;) )

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
5/24/17, 12:58 PM
#15

#14 Absolut!

Min tanke var också bara att se vad han tar sig till. Jag ryktade honom ute för första gången förra veckan, och han har tydligen aldrig stått uppbunden i ett grimskaft förut… Det var roligt att se hur han bar sig åt för att lista ut hur han satt fast.  😃

Haha, ni låter precis som jag och Zalle, som han heter.  :)  Det är rätt så stort fokus på hästarna där också, men jag känner att jag har flyttar runt till så många stall nu att jag vet vad jag vill ha, och det lättaste är att skapa det själv. Så eget stall, Zalle och kanske en liten Shire eller så hade varit helt lagom.  👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Vixxen
5/26/17, 9:06 PM
#16

Intressant läsning om utmaningarna med dessa hästar!

Sommarek
6/5/17, 10:11 AM
#17

Nå. vi var inte i paddocken i fredags eftersom de dels precis hade kommit ut i sommarhagen och vi dels fick lite bråttom, så jag bestämde mig för att bara hänga lite med grabben. För det första kom han travandes från allra längst ner i hagen när han såg mig (det värmde verkligen; inte ens mina två egna hästar har någonsin gjort då), och för det andra visade det sig att backningen som vi övade för två veckor sedan fortfarande satt i - jag lade bara handen mot honom, så gick han bakåt.  ❤️ Efter det så hängde vi mest och bara myste en stund - den här gången hade han inget emot att jag lade handen på hans manke och lutade mig mot honom, så han har definitivt inte lika mycket emot att man är i hans "zon" längre.   👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sommarek
7/11/17, 4:31 PM
#18

Jahapp, nu har jag äntligen haft tid att ha honom lös i paddocken för att se hur han tänker, och det var riktigt roligt.

Han ville helst vara med/hos mig, men gick utmärkt att skicka ut med bara en handgest nästan med det samma. Att bli pådriven bakifrån uppskattades däremot inte; då vände han rumpan till och samlade benen under sig för att markera, så där finns en del att jobba med. Överlag är det helt otroligt att se hur snabbt han lär sig (och att han egentligen är ganska feg under allt sitt "haha, jag är större än dig"-dravel… hi hi.)  😍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
7/11/17, 8:00 PM
#19

#18 Bra! 👍 Då har ni hittat en startpunkt att utgå ifrån 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
7/12/17, 11:09 AM
#20

#19 Yes, på fredag blir det lite "rumpterapi" för att se om vi kan göra något åt att han ogillar att han mig där.  👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Sommarek
8/8/17, 3:12 PM
#21

Den här tråden har börjat bli lite dagboks-aktig, och det är riktigt bra, för då har jag lite koll på vad jag upptäckt och vad jag gjort.  :)

Jag har snackat lite med de andra tjejerna som hanterar honom, och i alla fall en av dom verkade tycka att hans "stor och farlig"-taktik är skrämmande på riktigt (dvs att han blåser upp sig och trycker in sig framför en för att sedan stanna när man går med honom). Jag blev lite förvånad eftersom det alltid har varit ett av de minsta problemen jag haft med honom - hittills jag bara fortsatt gå så han fått flytta på sig och följa efter, och det har alltid funkat. 🤔

"Rumpterapin" gick förresten bra; inga problem med att röra något den gången, och han lyfte till och med hovarna på kommando.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
8/8/17, 9:48 PM
#22

#21 Härligt att det fortsätter att gå framåt för er! 👍

Och alltid kul med en uppdatering så det är jättebra med lite dagbok här på sidan. 🙂

Jag har full förståelse för tjejen som tycker att 500 kg är skrämmande när de blåser upp sig. Framför allt när man inte vet hur man ska hantera situationen. Jättebra att du har ett sätt som fungerar och inte leder till en eskalering från de 500 kg 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
8/9/17, 8:28 AM
#23

#22Jättebra att du har ett sätt som fungerar och inte leder till en eskalering från de 500 kg

 Inte än, i alla fall.  ;)  Jag tror att han är så van vid att folk är rädda för honom att han inte riktigt vet vad han ska göra när man inte är det - lite som gorillan och bebisen, typ. Just nu verkar han mest bli snopen.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
8/9/17, 2:45 PM
#24

#23 Aha, tänkte mest på situationen där han ställer sig i vägen och du bara fortsätter gå. Tolkade det som om just detta funkar med honom. 🙂

Vi har en häst i stallet just nu som är van att få sin vilja. Om han inte får det blir han aggressiv och senast då ger ägaren upp. Hon har blivit sparkat ett par gånger av honom så jag förstår henne. Inte hennes fel dock då hon inte haft honom så länge.

Jobbar man med honom och driver bort honom när han vänder rumpan till blir han först förvånad, sedan nyfiken. När han har nosat på en några gånger tycker han att det är dags för en att gå i alla fall och så börjar allting om.  Tror han har fått som han vill under väldigt lång tid och då tar det lång tid att lära om beteendet. Men bättre blir det med varje gång :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
8/10/17, 8:39 AM
#25

#24 Ja, det var det jag menade. Han har inte reagerat på det än, men jag tror att han ärligt talat inte vet vad han ska göra när jag ignorerar honom. Alla andra blir rädda för honom och slutar kräva något av honom när han gör så, så han har aldrig haft läge att utarbeta en reaktion på någon som bara skuffar undan honom och går vidare. Han är också van vid att få som han vill.  ;)

Hur driver (man? ni? hon?) på hästen när han vänder rumpan till?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
8/10/17, 2:39 PM
#26

#25 Ok, då förstår jag. 🙂

Med en flagga, dvs. en plastpåse på en pinne. Den används bara precis så mycket som behövs för att han flyttar på sig, vilket inte är mycket. Funkar alldeles utmärkt. Ett alternativ skulle kunna vara ett longerspö. Det viktiga är att ha något som har effekt utan att man behöver bege sig inom räckhåll för hans bakfötter.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
8/11/17, 8:37 AM
#27

#26 Ja, man behöver något långt om man ska vara utom räckhåll för frieserben.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Sommarek
8/13/17, 7:54 PM
#28

Nu har jag och mördarhästen (jag skojar inte; träffade personen han försökte "mörda" i fredags, och hon var så rädd för honom att hon inte kom nära ens när han stod bunden medan jag ryktade) varit ute på äventyr igen. 

På vägen bort från stallet har man målat hastighetsbegränsningen på vägen, så det är en stor, vit cirkeln med siffran "30" i. Denna har pållen länge tyckt varit riktigt äcklig, och enligt utsago från andra vägrat gå nära den, så vi drog ut för att kika lite på den. Först var han väldigt tydlig med att han inte ville röra vid den med hovarna, men så tog jag och helt sonika klev in i cirkeln - och då följde han minsann med! Sedan stod vi där inne och åt lite morötter (både ur handen och från det läskiga vita på marken), innan vi gick hem igen - en väldigt kort men rolig dag.

Jag slås återigen av hur väldigt intelligent han är, och hur mycket han egentligen skulle behöva mer att göra mentalt, både för att han gillar att lära sig saker men också för att han inte skulle vara lika benägen att hitta på hyss om inte han hade tråkigt.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
8/14/17, 8:36 PM
#29

#28 Bra jobbat 👍 Ja, saker på marken har många hästar problem med. Men med bra motivation är allt möjligt 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
8/15/17, 8:34 AM
#30

#29 Tack.  :)

Min förra häst hatade i princip allt som var på marken - nästan uttorkade vattenpölar som gjorde asfalten liiiiite mörkare, eller om någon hade sparkat upp gummifliset i paddocken så att det mörka under syntes… huh!  😮

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sommarek
8/29/17, 9:41 AM
#31

En liten uppdatering, mest för min egen skull (och om ifall andra skulle ha några idéer eller tankar) - jag har delat med mig av det jag lagt märke till angående Z nu - vad han är känslig för, vad man kan göra, och så vidare. Problemet är att det nu är minst två personer i stallet som är livrädda för honom, och jag börjar känna att det jag har att slåss mot är inte så mycket en problemhäst som ett hästproblem (det har jag iofs hela tiden misstänkt, men det är väldigt mycket bekräftat nu). Z smet ur hagen några gånger förra veckan och hamnade i grannens trädgård, och grannen, som inte haft några jobbiga erfarenheter med honom, gick bara in, knäppte på grimman och drog iväg. Problemen sitter så oerhört mycket i huvudet, både på de som hanterar honom och på honom själv att jag börjar undra hur man ska kunna lära folk att tänka om, för ju räddare de blir för honom, ju jäkligare blir han ju  såklart…  🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
8/29/17, 11:56 AM
#32

#31 Ja, den du. Det går ju inte att säga till någon: ”Sluta vara rädd.” Framför allt inte när rädslan har byggts upp under längre tid.

Den bästa terapin jag känner när det har gått så långt för en häst och en människa är att personen ifråga jobbar hästen lös under kompetent uppsikt, dvs. någon som kan dels visa, dels korrigera det personen gör, positionen etc. så att resultatet blir bra. Då står båda på sina egna ben, människan är utom räckhåll för hästen om ifall att och kommer sakta men säkert förstå att hästen faktiskt lyssnar på den.

Men handlar det om personer som ”bara” hanterar hästen vid in-/utsläpp etc. vill de förmodligen inte lägga tid på det, samt att det kan finnas sen ägare till hästen som inte går med på det heller.

Ett alternativ är att träna hästen så att den blir riktigt bra. Min fröken G till exempel var mindre populär att hämtas in vid matdags dock utan att någon var livrädd för henne. Fötter flög okontrollerade när hon studsade vid grinden och så sprang hon in i folk så fort hon blev rädd för något. Efter kanske ett par månader flög inga fötter längre och hon hade lärt sig respektera andras personliga utrymme.

Det beror alltså på vad personen ifråga ska göra med hästen.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sommarek
8/29/17, 12:56 PM
#33

Jag har funderat ett tag på att låta i alla fall en av dom (hon måste hantera honom lite då och då, även sköta om honom) jobba honom lös men undrar ärligt talat om det går - hon är livrädd för honom och vill inte ens ta in honom från hagen. Enligt henne har han anfallit henne flera gånger (sparka, stegra och bita). Jag har gärna med henne in i paddocken, men det vete sjutton om hon går med på det, rent ut sagt.  😢

Tror det får bli min målsättning att helt enkelt få honom liiiiite mindre känslig och att tänka efter innan han reagerar…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ähnchen
8/29/17, 4:22 PM
#34

#33 Hon kanske kan gå med på att stå på utsidan och titta på medan du jobbar med hästen. Då kanske hon vill prova själv senare. Det är som med hästarna, bryt ner uppgiften i så små bitar som behövs för att de ska kännas överkomliga, för den som ska göra uppgiften. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Sommarek
8/30/17, 8:51 AM
#35

#34 Bra idé. Tror personligen jag har bättre hand med fyrbenta än tvåbenta, men om NH funkar på alla tänkande varelser så finns det kanske hopp för mig också.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: