Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 562 ggr
Catch87
3/9/17, 6:13 AM

Dominant häst

Jag har en större halvblodsvalack på 17 år. Han har varit i min ägo sedan 2014 men vi har känt varandra långt innan dess. Han har i princip alltid haft ett jäkla humör och mycket av humöret uppstod när han stod som ridskolehäst och inte trivdes. Humöret har delvis fortsatt hos mig och han är genomgången av både veterinär och equiterapeuter flera gånger för att utesluta smärta. Han är en dominant individ som absolut inte accepterar tillsägningar från människan, då blir han så arg. Det behöver inte vara att du säger till honom genom att ta på honom utan det räcker med att du säger nej och visar med kroppsspråket att det inte är okej, men då blir han arg och fortsätter med det beteendet som han mycket väl vet är fel (han slutar några sek vid tillsägelse men så fort man backat och återgått till det vi gjorde så fortsätter det). Han accepterar inte att han ska förflytta sig från mig vid hantering från marken, då hugger han i luften och/eller står envist kvar. Stod igår och myste lite i hagen utan krav på prestationer, han var glad och nyfiken och från ingenstans bara så börjar han hugga mot mig i luften, dock i samband med att en av de andra hästarna kom fram och ville vara med. Inget av det här syns vid ridning, då är han så glad, nyfiken, framåt och allt möjligt :) Känner någon igen sig?

Annons:
ähnchen
3/9/17, 8:01 AM
#1

Det låter för mig som en häst som har lärt sig att visst beteende får önskad effekt. Inte den effekten du önskar dig utan den han önskar sig – att bli lämnad ifred när han inte vill göra vissa saker.

”Han accepterar inte att han ska förflytta sig från mig vid hantering från marken, då hugger han i luften och/eller står envist kvar.” Vad gör du i ett sådant fall? Ser du till att det du bett om blir gjort? Backar du kanske för säkerhets skull för att inte bli biten? Då ger du honom eftergift för det oönskade beteendet och lär honom att hugga i luften, eller stå kvar, är allt som krävs för att du ska sluta besvära honom.

Något som är inlärt går att lära om genom att ge eftergift för rätt beteende och göra fel beteende svårt. Börja från en position där han inte når dig även om han sträcker på hela halsen och be honom flytta på sig. Trappa upp signalerna tills det du ber om bli gjort, även om det bara är ett första lilla steg. Ta en flagga till hjälp om så krävs (OBS, kommer då sist i eskaleringstrappan!). Lämna honom genast ifred när han gör rätt och gå tillbaka till neutral då han har gjort ett jättebra jobb. Börja om.

Ordet ”nej” betyder inget för en häst, det är bara ett ljud och inte alls jobbigt. Att behöva arbeta däremot är jobbigt. Don’t say don’t, say do. Dvs. ge honom något att göra istället för att hindra honom från att göra fel. Om det alltid blir arbete när han gör fel kommer han så småningom tänka om. ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: