Annons:
Etikettallmänt
Läst 610 ggr
Resershettisen
2017-03-04 15:25

Hur lär man "stå still"?

Försökt hitta tidiga trådar, men hittade ingen som direkt hjälpte mig..de flesta var under ridning. Jag vill lära min shettis tricket "stå still". Alltså att hon ska kunna stå stilla allt från på gången, gårdsplanen m.m. Jag vet inte hur jag ska börja? Mina tappra försök resulterar i att jag tar ett steg bak o hon tar ett steg fram mot mig eller när jag kommit 1/2 m ifrån henne så vänder hon på huvudet o går iväg nån annan stanns. Så hur lär man henne förstå att hon ska stå still?

Annons:
ähnchen
2017-03-04 18:55
#1

Att stå still är ett resultat av markarbetesprogrammet som jag kör, inget jag  specifikt lär en häst. Dvs. genom att ge hästen mer jobb att göra när den vill gå iväg av sig själv eller kryper in på mitt personliga utrymme, och lämna ifred hästen när den bara står och tittar på  mig lär den sig att det inte är så tokigt att bara stå stilla. 

Genom att lära hästen att reagera på de mjukaste tygeltag (även detta först från marken tills det fungerar perfekt) räcker tyngden av repet eller tyglarna i grimman som signal att det inte är dags att gå någonstans så länge inget annat sägs. 🙂

Som sagt, inget som lärs ut specifikt utan någon vacker dag så står hästen bara kvar.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Resershettisen
2017-03-04 19:03
#2

#1 Okej… Jaa riktigt så långt har vi verkligen inte kommit tyvärr.. :/

ähnchen
2017-03-04 19:14
#3

#2 Ett tips då du skriver "tyvärr" 🙂

Stressa dig inte med förväntningar. Jag vill minnas att du skrev i en annan tråd någon gång att det går framåt för er och det är det enda som räknas 🙂

För min häst tog det två år innan hon för första gången körde "tricket" att stå stilla. Hade jag börjat med henne med den erfarenhet jag har idag skulle det högst troligen gått fortare men exakt hur mycket fortare är svårt att säga. Hon var en extremt rastlös själ.

Jag tror inte din häst är lika rastlös av sig, av det du beskriver utan har snarare huvudet fullt med egna idéer som gör det svårt för henne att fokusera på dig en längre stund.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Resershettisen
2017-03-04 19:45
#4

#3 Hehe, jaa du beskriver henne bra :P

Upp till toppen
Annons: