Annons:
Etikettträningstips
Läst 687 ggr
ähnchen
2/10/17, 8:14 PM

Hjälpa hästen att slappna av

Ikväll hände något underbart! Då marken återigen är stenhård och Grynet har haft några turbulenta dagar i samband med flytten tänkte jag att det var bäst om vi tog det lugnt.

Tack vare omstarten och arbetet med hennes fokus de senaste veckorna följer hon minsta signal och är superlätt att manövrera. Dock var hennes rörelser kantiga pga kvarvarande spänningen i kroppen. Hon drogs utåt mycket också. Normalt driver jag hennes rumpa ifrån mig då varje gång den är närmare mig än bogen men då tar hon gärna till trav innan hon lugnar ner sig.

Så jag ändrade taktik. Varje gång som slacket försvann ur repet förde jag andra handen ner längs den så att hon genom vibrationerna kunde känna att något var på gång. Jag tog tag i repet dit armen nådde och bad henne helt enkelt att byta håll. Som sagt, hon är lätt att manövrera nu så hon följde rörelsen utan motstånd, men inte flytande. 

I början blev det många vändningar, då hon egentligen gick raka vägen ut efter varje byte. Efter ett tag visste hon vad som skulle komma och började följa repet innan slacket försvann helt. Då hamnade hon naturligt på volten och jag lämnade henne ifred tills hon gick rakt igen varpå slacket försvann och nästa vändning kom.

Rörelserna blev allt lugnare och mjukare, vändningarna mer sällan, hon fick en lätt böjning inåt med full fokus på mig som belönades med att jag vände bort mig och gick ifrån henne några steg. Paus. Omtag. Hon började tom sträcka ut halsen hela vägen neråt korta stunder, något hon tidigare bara gjort om hon ville nosa på marken. En väldigt nöjd liten häst traskade tillbaka till sina nya kompisar och höet.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
2/21/17, 8:15 PM
#1

En liten statusuppdatering. Vi har gjort övningen ovan till en del i varje pass och det har gått bättre och bättre. Grynet går mycket rakare (dvs. böjd på det böjda spåret) och slappnar av ordentligt varje gång nu. Vi har börjat göra övningen i trav som är svårare för henne men eftersom hon har fattat principen vet hon vad som förväntas och anstränger sig efter bästa förmåga. Det är sällan nu att slacket försvinner ur linan. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annanstans
2/25/17, 6:52 PM
#2

Superbra tips! Jag har hamnat i samma situation med Sockan som vanligtvis är uppe i varv. Jag visste inte riktigt vad jag skulle prova, men här är ju ett utmärkt förslag!

Har du skrivit något om ert fokusarbete i en annan tråd?

ähnchen
2/25/17, 7:59 PM
#3

#2 Det finns en övning som heter Fokus och Balans som görs i lina, och Hooking On om man kan jobba hästen lös. Dessa är utmärkta fokusövningar. Jag föredrar Hooking on när jag börjar med en häst då den får lite friare hovar att reagera på sitt sätt när den inte sitter i lina. Fokus och Balans kräver lite mer av en att inte hindra hästen från att göra fel men funkar annars lika bra.

I båda fall är målet att hästen, när den väl fokuserar på en, böjer sig efter voltens spår och har sin fulla uppmärksamhet inåt. Då Grynet är både stel och väldigt känslig gjorde hon till slut alla vändningar rätt men gick på volten som en linjebuss. Dels för att det är jobbigare för henne att böja sig och dels för att det fanns en massa tryck där i mitten (mig). Så jag ville uppmuntra henne till att anstränga sig att böja sig rätt samt våga vara mentalt hos mig i mitten.

Det finns alternativ man kan göra när hästen inte riktigt vågar vara mentalt i mitten som jag har gjort med en annan häst, läs mer här. Dessa saker fungerade inte med Grynet men till slut hittade jag ovan som funkar perfekt för henne. Nu har vi kommit så långt att hon bara vill vara i mitten. Så nu gäller det att balansera åt andra hållet och få lite avstånd mellan oss, men utan att tappa böjningen. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: