Annons:
Etikettallmänt
Läst 326 ggr
ähnchen
1/30/17, 4:20 PM

Helgens händelser

I lördags fick jag och Grynet besök av en eventuell medhästare till Grynet. Jag visade vad vi gör just nu, förklarade varför och hon fick prova själv att både leda Grynet enligt ledövningen samt flytta framdel och bakdel enligt FoB. Det var roligt att jobba tillsammans och gick mycket bra. För mig var det intressant att se min häst ”utifrån”, hur hon reagerade på en ny människa, se att hon utan problem följde henne, reagerade på signalerna utan att stressa upp sig när det blev lite konstigt ibland, vilket är en perfekt förutsättning för tjejen att lära sig. Grynet är nog van vid lite kaos från min sida efter allt vi har gått igenom hittills ;D Tjejen vill gärna fortsätta och det känns helt underbart!

I söndags bar det av till ridhuset för första gången i år. Äntligen bra underlag att jobba på. FoB var huvudfokus och vilken skillnad! Jag filmade oss och analyserade videon efteråt. Såg en tydlig utveckling under passet till bättre fokus och ökad rakhet på volten och mer och mer avslappning. Undertramp skedde nästan vid varje stop. Vi börjar få rutin på riktigt och då minskar stressen för henne ordentligt. Lite finslipning på sändningen och framför allt på min rephantering… Ska man ge tydliga signaler och ha verktygen redo ifall man behöver dem får man inte trassla med dem. Har äntligen hittat ett bra sätt men behöver befästa det.

Mycket DS blev det också och behöver göras ännu mer. Har lärt mig en teknik att bryta Grynets stirrande genom att be henne flytta på bakdelen samtidigt som jag slänger repet över ryggen. Så fort hon trampar under följer jag bara med och fortsätter slänga repet tills hon stannar. Hon har mycket lättare att vara närvarande och slappna av när hon får röra på sig och stannar av sig själv, inte för att hon tror att hon måste utan för att hon vågar. Blev jätteskillnad och går mycket fortare för henne att komma ner igen.

Både lördagen och söndagen har visat hur mycket bättre hennes coping skills faktiskt har blivit. Så härligt att se! ❤️

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: