Annons:
Etikettallmänt
Läst 739 ggr
Resershettisen
2017-01-23 11:55

Döv för drivningar?

Trögis! Jaa, det är ibland min shettisdam! Hon är 3 år o jag undrar hur jag gör för att hon inte ska bli smack/spö/drivnings - döv? För jag har märkt att hon springer när hon vill o går när hon vill. O jag har alltid med mig en förlängdarm, ett spö eller carrot sticken, när jag promenerar, löslongerar, tömkör o så. MEN hon har börjat visa tendenser till att inte lyssna när jag smackar med munnen. O lägger jag till min förlängda arm så lyssnar hon lite bättre men hon kan trava ett par steg sen stannar hon eller så bockar hon när pekpinnen kommer. Känns som att hon vet att den inte är "farlig" o att hon mest då blir sur o ska visa att "nej du, mig ska du inte smacka på". Så, hur gör jag för att hon inte ska bli döv för mina smackningar/ förlängda arm? Haha, ser mig i sommar när gräset är grönt - då står hon o äter o jag smackar o tjoar o har min carrotstick o hon bryr sig noll o ingenting :P Hjälp!

Annons:
Gronstedt
2017-01-23 12:24
#1

När hon säger ""nej du, mig ska du inte smacka på"", svarar du "Jodu, det kan du ge dig 17 på att jag ska!" Och direkt hon lyder säger du "Vilken duktig tjej du är, du kan ju detta perfekt!" Alternativet är att du säger "Nähä, förlåt då, jag ska inte smacka mer …"

Antingen får du acceptera att hon inte bryr sig, eller så måste du förstärka hjälpen så mycket som behövs för att få önskad reaktion. Det är bättre att ge en kraftig hjälp en gång och sedan gå tillbaka till lätta hjälper, än att gnata och tjata på en häst som inte bryr sig.

Gå helt enkelt på kraftigare, ta tvära steg mot henne från drivningsläge, smäll pinnen i marken eller peta till henne, eller använd en pisk med en snärt som låter. Så fort hon gör som du vill backar du ned och är lugn och vänlig och nästa gång provar du att ge hjälperna lika försynt som vanligt. Men var beredd att öka kraften direkt om det inte fungerar.

Och innan någon påstår det: nej, det handlar inte om våld, ilska eller rädsla. Det handlar om tydlighet.

ähnchen
2017-01-23 13:21
#2

Det är precis som du skriver, ” att hon vet att den inte är "farlig" ”. Hon är smart. Hon har börjat lära sig att smackandet och viftandet är tomma hot. För visst har du aldrig tänkt slå henne? 😉

Viktigt! Det handlar inte om att slå hästen. Det handlar om att se till att hon gör det du ber om. Hon måste alltid få varningar först och om hon ignorerar dem behöver det finnas en konsekvens.

Tänk att du ska ta i anspråk det stället där hon för tillfället befinner sig på.

Är smacka din första signal?

Börja då alltid med att smacka. Hon ska alltid kunna få en chans att reagera på minsta lilla.

1) Smacka
2) Fortsätt smacka. Backa upp smackandet med att vifta med spöet/stickan - om så behövs.
3) Fortsätt smacka och vifta. Backa upp detta med att röra dig mot henne - om så behövs. 
Om inte hon flyttar på sig i tid kommer spöet att träffa henne. Hon har vid det tillfälle fått tre signaler innan!

Byt aldrig ordning på denna kedja så att hon känner igen sig och kan reagera innan du behöver backa upp något.

Så fort hon gör det du ber om, även om det bara är ett enda steg, tar du genast bort alla signaler. Att hon saktar av efter bara några steg är helt ok. Hon behöver lära sig att du numera menar vad du säger.

Gör om från början. Hon kommer hålla traven längre och längre. Och hon kommer till slut reagera på smackandet enbart.

Ignorera hennes sura attityder och upprätthåll kraven tills hon gör rätt. Först då blir det eftergift för henne. Slutar du för att hon bockar lär du henne att bockandet ger eftergift. Då kommer hon gladeligen fortsätta med det. Beteendet kommer upphöra av sig själv efter ett tag när hon inser att det inte längre hjälper henne att slippa jobba.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2017-01-23 13:28
#3

* #2 är ju helt klart bättre formulerat än #1*☺️

ähnchen
2017-01-23 15:42
#4

#3 Tycker snarare att de kompletterar varandra då du har ett bildligare sätt att beskriva situationen. Teoretikern hann inte se att du redan hade svarat när hon äntligen blev klar… ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Resershettisen
2017-01-25 20:39
#5

# 1 & 2 : Tack för era svar!! Det är så jag tänker, men är lite rädd att hon ska sluta tycka om mig, eller att hon ska tycka att "fy vad taskig du är som ryter åt mig o slår med pisken o tvingar mig SPRINGA?!". Samma gäller att gå efter mig, då har jag också varit för snäll o inte säga till utan mer tyckt att det är bra att hon vill gå framåt. Hon följer sin egen vilja till 80% o 20% lyssnar hon på mig. Klart hon lyssnar jämt, men hon följer mig inte som att jag är ledaren!

Gronstedt
2017-01-26 07:14
#6

#5: Hästar tänker inte så, de går inte och surar för att någon är "taskig". När de stöter på någon (häst eller människa) som de upplever har större auktoritet, så reagerar accepterar de det utan grinighet. Och hästar trivs bäst när de har en tydlig plats i sin grupp, så att de vet vad som gäller.

Däremot kan det ju bli en del diskussioner innan ni är överens om vem som ska bestämma. En häst kan vara rejält bossig, så man måste vara tydlig.

Annons:
Resershettisen
2017-01-26 20:38
#7

# 5 Okej, skönt att höra! :) Vilka bra svar ni ger :D Men om jag vill lära henne att följa mig, alltså inte gå förbi o framför mig. Hur gör ja då? För nu när jag stannar så går hon förbi o vänder sig mot mig eller går förbi o går runt mig ju mer grimskaftet dras åt. Tillslut står vi ihop snurrna :P

ähnchen
2017-01-27 08:19
#8

Haha, hon kanske försöker binda dig så att hon sedan kan göra vad hon vill 😛

 Hon följer då fortfarande en egen agenda. Gå helt enkelt åt ett annat håll. Fortsätter hon åt sitt håll kommer grimskaftet spännas till slut och hon blir varse om att ledaren är på väg någon annanstans och blir då tvungen att lägga om kursen. Gör om så många gånger som behövs. Hon kommer till slut stanna när du stannar och vara beredd på att det när som helst kan bära av åt något nytt håll. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Resershettisen
2017-01-27 21:10
#9

#8 Haha jaa det verkar som hon vill binda fast mig :P Men jag testade idag att hon skulle stanna när jag stannade o det gjorde hon jättebra först o då fick hon en godis. Så gav henne en godis varje gång men sen tyckte hon väl det inte var lika kul längre så då började hon skita i om jag stanna. Hon gick förbi, runt mig, gick till diket o åt gräs m.m. O då testade jag att varje gång vända om o dra med henne igen o gjorde det hela tiden men ändå varje gång så gjorde hon samma sak igen - alltså gå iväg eller förbi. Hon kunde även stanna bakom o gå iväg bakom mig ;P Hur fortsätter jag? :P

ähnchen
2017-01-28 20:28
#10

#9 Ok. Svårt att säga om du gjorde rätt. Brukar funka rätt bra normalt. Ska se om det inte fanns någon youtube video på det.

Något annat du kan göra är att ge henne något att göra istället. Går hon förbi dig tänker du "Åh, du vill fortsätta gå? Ja men då så." Och driver på henne så att hon travar på en liten volt runt dig. Efter ett tag stannar du henne och ser vad hon gör. Står hon låter du henne ta en paus. Så fort hon går iväg igen gör du om samma sak och skickar ut henne i trav runt dig. Dvs gör rätt sak lätt och fel sak svår. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
2017-01-28 21:06
#11

#9 Hittade inget bra ang byta håll men däremot att flytta på hennes fötter när hon struntar i dig. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Resershettisen
2017-02-17 18:24
#12

Tack för tipsen!!! En annan sak som uppkommit nu är att vi leker väldigt mycket tillsammans när jag då springer med henne o sen kanske tvär vänder o så springer hon efter mig igen. Men i leken så kan hon springa förbi mig ganska nära o lägga av ett bocksprång som faktiskt har träffat mig. Det är ju i lek hon gör det, eller har jag fattat henne helt fel? Och hur blir man av med det? Om det går, för vill ju kunna leka men inte vill bli sparkad.

ähnchen
2017-02-18 20:04
#13

#12 Om du tittar på lekande hästar med varandra förekommer det också bocksprång och flygande fötter. Det är så de leker. Genom att springa förbi dig väldigt nära gör hon intrång på ditt personliga utrymme. För att bedöma om det är av ren livsglädje eller om hon samtidigt försöker testa gränser eller glömmer att du finns där skulle jag behöva se exakt vad hon gör samt hur er relation har utvecklats. 

En av de första saker jag lär en häst när jag börjar jobba med den är att aldrig vända bakdelen mot mig, av ren säkerhetsskäl. Om det är under FoB eller Hooking on, i boxen där den vänder sig om för att titta ut genom fönstret medan jag håller på med den, ifall jag behöver lära den att bli fångad mm så erfar den största trycket från mig när rumpan hamnar för nära mig.

En annan sak är att den ska gå bakom mig.

Även när hon kan dessa bitar skulle jag inte garantera att hon i leken aldrig skulle glömma dem, framför allt eftersom hon är så ung och säkert väldigt lekfull fortfarande 🙂

För att sammanfatta, säkerställ ditt ledarskap innan du tar upp denna lek igen. Ta då med ett spö för att sätta gränser. Vill hon svischa förbi dig får hon i så fall göra det på avstånd. Jag skulle då även genast byta håll igen så att jag återigen var i täten.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: