Annons:
Etikettallmänt
Läst 463 ggr
ähnchen
2017-01-23 07:04

Referenser

Vårt arbete blir lite bättre med varje dag men den stora förbättringen har uteblivit ännu. Även om varje pass avslutas bra och det går fortare att komma dit med varje gång verkar vi börja på samma kula om och om igen. Hade vi gjort det för första gången hade jag inte reagerat så mycket över det men eftersom vi har gjort det många gånger om har jag funderat kring var skon klämmer.

Eftersom paddocken är oanvändbar just nu gick vi ut på en åker istället. Nytt ställe, nya utmaningar. Allt annat var ju så intressant! Jag skickade ut henne på volten och hon började i ok tempo men det tog inte mycket tid innan hon var uppe i varv. Hmmm… 

Insikt 1: Warwick slår huvudet på spiken i ett av sina senaste videon på youtube där han pratar om att första signalen (pekandet i mitt fall) ska ta tid eftersom hästen behöver tid att reagera på den. BINGO. Egentligen en självklarhet men jag inser att jag tenderar till att snabba upp saker och ting när Grynet rör sig snabbare.

Insikt 2: När jag tittar på filmer där jag kör DS med Grynet och då tyckte att det gick riktigt bra (vilket det också gjorde jämfört med alla gånger innan) ser jag nu att hon tittar lätt till höger när jag står på hennes vänster sida och tvärtom. Öronen rör på sig så hon har inte stängt av helt men tycker fortfarande att jag är lite jobbig. 

Punkt 1 och 2 lirar väldigt väl ihop. 

Det som är annorlunda nu jämfört med tidigare är att hon inte tappar det sociala längre. Hon kommer gärna fram, gillar att bli kliad etc. vilket är väldigt skönt. Men när det gäller jobb vågar hon fortfarande inte riktigt att vara här och nu hela tiden.

Jämfört med var vi började vår resa är hon fantastisk idag. Men jämfört med en helt lugn och vältränad häst har vi en bra bit kvar. Det gör inget. Det är bara det där med referenser… 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
2017-01-24 10:03
#1

Efter tillämpning av punkt 1), en långsammare första signal, samt punkt 2), DS till hon inte bara visar något tecken på avslappning utan dessutom visar med öra och/eller öga att hon är helt med har passen blivit lugna igen och hon har kunnat slappna av snabbare och djupare. Så pass att hon börjat slarva med att stanna mitt på igen och hamnar snett när hon ska flytta ut bakdelen. ;) Men men, nu har vi en betydligt bättre grund att stå på än någonsin förr och kan fokusera på att balansera in oss på en ny nivå. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: