Annons:
Etikettträningstips
Läst 472 ggr
ähnchen
2017-01-17 21:28

Dagens träning: Börja med steg1 & ta det därifrån

Ha, den rubriken kan jag återanvända 1 miljon gånger 😃

Hittade gamla goda checklistan. Oj oj, vi har att göra.

Ledövning: Går när jag går, stannar när jag stannar, backar när jag backar  - check.

Fokus: Inget vidare. Det blåste lite och dessa hemska hästar smög omkring i mörka hagen bakom paddocken. Snön hade mjuknat lite under dagen så det gick att göra Fokus och Balans.

- hästen flyttar framdelen 90 grader med energi utan att gena - japp, jätte mycket energi då redan "upp".

- när ombett att flytta ut bakdelen trampar hästen under, stannar och tittar på dig med båda ögon - nope, ingetdera. Hade som sagt stort behov av att röra på fötterna och när hon väl stannade var det ordentligt snett och garanterat utan undertramp. Konsekvens - vara konsekvent. Se alltid till att hon antingen flyttar ut bakdelen ordentligt när hon väl stannar, alternativt byta håll, för det kan hon inte göra utan att flytta ut bakdelen. Efter ett större antal repetitioner utan genvägar hamnade baken rätt några gånger i rad. Vila i hemska hästarnas hörn.

- hästen står med båda ögon på dig utan att krypa närmare - japp.

Omtag.

 - hästen flyttar framdelen 90 grader med energi utan att gena - japp, nu med lagom energi

- när ombett att flytta ut bakdelen trampar hästen under, stannar och tittar på dig med båda ögon - japp, undertramp ett tydligt tecken på en bra mycket mer avslappnad häst, dock fortfarande lite bakåtorienterad i hemska hästarnas hörn.

- hästen står med båda ögon på dig utan att krypa närmare - japp.

Eftersom jag jobbade med repet som back-up för drivandet avslutade jag med DS med det för att säkerställa att hon fortfarande kan skilja på när det betyder något eller inte och för att få ner henne ordentligt. När de berömda gäspningar, suckar och tuggandet kom gick vi hem. Bra med att börja med steg 1 och inte ta några genvägar, så går det fortare 😉

Som Warwick säger: STTDP - stick to the damn plan 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: