Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 547 ggr
ähnchen
2017-01-09 19:53

Dagens insikt: Min häst har lärt sig att vara häst

Imorse iakttog jag hästarna i hagen när de käkade frukost och förflyttade sig mellan höhögarna. Då häpnade jag över att Grynet hoppade undan med ett smidigt skutt (inte i ett snubblande kaos av omkringflygande fötter och ben…) undan en annan häst som gjorde anspråk på hennes hög. Hon hoppade så sent som möjligt men långt innan den andra hästen hade trappat upp saker. 'Hon har lärt sig att se och reagera på dem små signalerna!' tänkte jag.

Min häst har alltid varit den med flest skador i stallet. I stort inga stora skador som tur är men trampmärken från sig själv på insidan benen, bitmärken och svullnader där hon fått en känga. Och ändå hamnade hon alltid för nära andra hästar… Hon kunde gå med huvudet åt sidan för att titta på något och gå in i ett träd (hände två gånger under våra tidiga lättvindiga ritter!) eller slå huvudet i en hörnstolpe i boxen eftersom hon glömt att den fanns i ett försök att bita grannen för en gångs skull. Och jag undrade hur man kunde vara så klumpig och aldrig lära sig…

Skadorna på insidan benen upphörde uppträda kort efter att jag började träna henne. Hon fick gå utan benskydd och lärde sig blixtsnabbt att hålla koll på sina fötter, för plötsligt gjorde det ont när man inte gjorde det. Hon slog ihop med fötterna ett tag till men när jag skriver detta kommer jag på att det är sällan nu att jag hör det ljudet.

Resten fixade andra hästar. Men först när jag grubblade över varför det tog 14 år för henne att se andra hästars varningstecken slog det mig att hon fram till hon var 9 år bara hade gått med sin mamma. Hon och hennes mor var jättetighta, vilket tyder på att hon aldrig blivit ordentligt avvänjt men det vet jag inte med visshet. 9 år av att få vara onormalt nära en annan häst ger vissa vanor. 

Efter det några år av stress och osäkerhet på olika nivåer så att hon alltid velat vara nära andra hästar i alla fall, även om det gjorde ont med jämna mellanrum. Detta parat med dålig koordination pga år på plana travbanor eller ingen träning alls, plana hagar… Under de två år jag har haft henne har hon flyttat tre gånger och under sommarbetet släppts ihop med olika hästar, i kuperade hagar, skogshagar, hagar med stenar och stubbar, och hon har faktiskt lärt sig att vara häst och ta hand om sig själv! :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: