Annons:
Etikettträningstips
Läst 532 ggr
Gronstedt
1/2/17, 11:53 AM

Halsring?

Har börjat nosa lite på att rida helt utan tyglar, eller i alla fall med helt hängande tyglar, även om de är med ifall vi behöver en "nödbroms". Men det är svårt att vänja mig av med att använda handen, jag leder och drar i halsringen eller manen … Det är ju änna ett annat sätt att tänka, när man kommer från den traditionella dressyren. Någon som har tips på hur man "ska tänka" för att komma igenom den här omställningen? Vi kommer att rida traditionell dressyr också, förstås, även om målet även där är att få bort handens inverkan så mycket som möjligt.

Annons:
Maleficum
1/2/17, 12:37 PM
#1

När jag red på en ridskola i Skåne gjorde vi en övning för att öva på att styra utan tyglar. Helt enkelt stod ridläraren i mitten på en volt och sen skulle man som ryttare hålla i longerlina till ridläraren (som vid longering fast linan var till mig som ryttare och satt inte i hästen). Sen så knöt vi bara knut på tygeln (så de inte skulle trilla ner så hästen trampa på dem) och man fick bara hålla i longerlinan och sen försöka rida i en fin volt med jämt stöd i longerlinan (inte helt lätt med det gick) i olika gångarter. Tycker det var en bra övning för man fick något att koncentrera sig på som inte var tyglar och samtidigt något att hålla i.

Skulle jag öva själv så skulle jag nog ta nån liten repstump eller nåt att hålla i handen som "tyglar" så man har händerna upptagna och samtidigt kan göra samma rörelser som om man hade tyglar utan att man inverkar på hästen med dem mer än vad kroppen gör (om du förstår vad jag menar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
1/3/17, 1:26 PM
#2

Be någon vara med och hålla koll på dina händer. Kom överens om vad reglerna är (dvs. när du får ta i verktygen och när inte) och gör ett avtal med personen att varje gång du "olovligt" tar i tyglarna/ringen/manen skyller du personen 50 kr. Du anar inte hur fort medvetandet om vad du gör med dina händer växer. 😉

Vet inte vad du har för sadel. Med en western kan du lägga båda händerna på hornet och ha tyglarna långa. Händerna får under inga omständigheterna lämna hornet. Har du en vanlig sadel kan du kanske fästa en liten rem därframme som du kan kroka i tummarna för att hålla händerna i styr.

Sedan går det kanske att bryta ner uppgiften i mindre bitar för att minska risken att vilja ta i verktygen. Vet hästen precis vad den ska göra när du t.ex. lägger ringen mot halsen - eller hur du nu vill använda ringen? Lär in ett steg i taget först. När hästen vet precis vad den ska göra och gör det minskar risken för att man vill förstärka signalen genom att dra mer.

Till sist: Ge dig själv tid, det är svårt att bryta gamla vanor. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
1/3/17, 1:51 PM
#3

Tack för tips! Tyvärr känner jag mig alldeles vilse i detta, så jag vet knappt vad jag vill eller vart vi är på väg ☺️. Det enda jag vet är att pålle är stark, kort och kompakt och har god egenbalans, så jag vågar testa att rida lite försiktigt med lite eller helt utan hand utan att vara rädd att hon ska hamna för mycket i framvikt.

Finns det några "regler" för hur man rider med halsring? Jag har ju precis börjat testa lite barbacka och vi har lyckats med övergångar mellan skritt, trav och halt samt att styra med bara säte och skänkel (låt vara lite vingligt ute i terrängen 😛). Ska jag sträva efter att ge hjälper med halsringen? Eller är den bara till för mig att hålla mig i? Det känns ju rimligt att man kan dra lite lätt i den (eller i alla fall drar jag i den av gammal vana 😇) för att förstärka hjälperna för minskning/halt, men det kanske är helt kontraproduktivt?

(Visst har jag något slags vision av frejdiga snögalopper med armarna sträckta över huvudet, men låt oss vara realistiska … om jag någonsin mer i livet galopperar barbacka ska jag bli både häpen och imponerad.)

ähnchen
1/3/17, 3:26 PM
#4

#3 Ah, det kanske är där du ska börja, med att göra en plan 😉Du behöver veta svaret innan du ställer frågan så att du ser när det går åt rätt håll och kan ge eftergift i rätt ögonblick. 🙂 Ringen är inte för att hålla sig i utan hästen ska vid det laget kunna kontrollera sig själv.

Har sett lite varianter men det vanligaste är att man använder ringen som i neck reining. Dvs. hästen lär sig att gå undan för ringens tryck på halsen. Det kan du med fördel lära in ståendes och be hästen om lateral böjning först. Ge efter så fort hästen böjer halsen åt rätt håll. Hästen får gärna klura ut svaret själv men blir det för svårt kan du som sagt hjälpa till med tyglarna i början.

När den biten sitter kan du fortsätta med att styra i skritt, sedan trav osv. Blir hon för framåt kan du då alltid styra henne in på en liten volt som gör det svårt för henne att röra sig fort. Har hon saktat ner till önskat tempo igen kan ni fortsätta framåt. Det är en del i att lära hästarna självkontroll. "Har jag för bråttom blir det bara jobbigt, så jag kan lika gärna ta det lugnt." 🙂

Du kan även ta upp den för att förtydliga dina hjälper med sätet för att sakta av/stanna men även den signalen behöver hästen lära sig först, om det nu är genom one-rein-stop, klassiska tygeltag eller styra mot staketet.

PS. Du har ett härligt sätt att uttrycka dig!🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/3/17, 3:29 PM
#5

#1 Vilken kul grej! Då är man verkligen tvungen att lösa "problemet" på annat sätt än att dra i hästens huvud. Och man kommer få insikten att det faktiskt är möjligt 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Maleficum
1/3/17, 8:27 PM
#6

#5 Eller hur! Var en riktigt rolig övning och mycket lärorik och inte helt enkel!

Samma med en annan övning jag gjort några gånger och det är att sätta tyglarna i kors (mellan bettet och halsen), gör också att man måste lära sig styra mer med kroppen än handen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Gronstedt
1/4/17, 1:16 PM
#7

#1, 6: Just nu är paddocken alldeles för knögglig, men när det töar ska vi turas om att "longera" varandra sådär. Låter som en bra övning för att bli uppmärksam på vad man gör med olika delar av kroppen.

En annan sak som jag kom på är att bli longerad på vanligt sätt och hålla armarna åt olika håll, då känner man väldigt tydligt hur mycket man (eller jag, då) normalt använder armarna för att hålla balansen med 😮. Och då blir man väl inte så lätt och följsam i handen som man borde vara.

Maleficum
1/4/17, 2:35 PM
#8

#7 Att bli longerad på "vanligt" vis är ju också väldigt lärorikt. Jag fick lära mig galoppera på det viset vilket resultera i att första gången jag galoppera gjorde jag det blundande och med armarna rakt ut och sidorna och man kunde helt koncentrera sig på känslan! Är ju synd att det ju inte är så vanligt med longerövningar när man rider på ridskola och man är många i en grupp… hade gärna gjort mer sånt så man får chans att bara koncentrera sig på känslan.

Har även blivit longerad och fått öva på att bromsa och sakta av med bara sitsen (vilket var enklast för den som var sist av oss som gjorde övningen för då hade ju hästen fattat vad det gick ut på till skillnad när jag, som red först, skulle göra eftersom hästen var mest van att "lyssna" på den som longera snarare än ryttaren).

Finns säkerligen massor av balansövningar och liknande man kan göra om man bli longerad och går ju att variera med både sadel och barbacka och antingen med eller utan sån där longergjord med handtag eller annat att hålla i.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

smellcaramell
1/5/17, 3:37 AM
#9

Jag har brukat "knyta" fast tyglarna i westernhornet/en rem jag fäst i sadeln(som ett handtag nybörjare brukar ha typ). Brukade ofta släppa tyglarna helt på hästarna där jag red förut, dock efter att jag känt av dagsformen i och med att det kunde va hur lugnt som helst en dag och bli livrädd för en snöklump dagen efter. 

Man jag brukar släppa händerna helt, typ rida med händerna i sidorna, på huvudet o.s.v. har till och med filmat när jag galopperat med tyglarna på hästens manke(inget jag rekommenderar dock i och med säkerheten). Så jag skulle försöka släppa kontrollen lite under korta bitar av ett pass. Man kan släppa kontrollen men ändå ha en "nödbroms" nära tillhands om man till exempel "knyter" fast tyglarna i ett westernhorn, då är det lätt att snabbt ta i en tygel och göra One Rein stop till exempel eller påminna hästen om att du gav hjälper för att svänga. 

Tycker många ryttare är väldigt beroende av att hela tiden hålla i tyglarna korrekt, känner man hästen väl så tycker jag mycket väl man kan släppa lite på tyglarna, iallafall om man är på inhängnat område typ en paddock eller hage och själv så ingen man inte riskerar att rida in i någon. 🙂

Upp till toppen
Annons: