Annons:
Etikettträningstips
Läst 670 ggr
Gronstedt
12/26/16, 4:14 PM

Hopplösa hästar

Tänk vad många hopplösa hästar som har hopplösa ryttare. Och tänk vad många hästar som får ett lättare liv om någon tar tag i deras ryttare och trycker och drar och bänder i dem så att de böjer och ställer och rätar och tar in eller ut höften eller axeln och inte faller fram i övergångarna ..

Så länge jag känt fröken häst (ett drygt år nu) har galoppfattningarna varit svåra. Det har blivit bättre, men det har varit ett traggel med springstarter, obalans och ibland fel galopp. Så hade vi instruktören i Centrerad ridning ute igen och jag bad henne titta på vad jag gör för fel (för hästen kan galoppera, bara inte med mig på). 

Hon tittade och visade, justerade mina sitt ben, min hållning, vridningen på min kropp …  och det blev galopp. Inte en bra fattning på något sätt, men något att bygga på. 

Idag, 3-4 egenträningspass senare, körde vi 8-volter. Fattning på första fjärdedelen efter medellinjen, galopp ett drygt halvvarv, avbrott till trav på sista fjärdedelen före medellinjen, böja och ställa om, byta om volt, fattning på första fjärdedelen före medellinjen … Klockrena, balanserade fattningar varenda gång, inte minsta tendens till slängtrav eller fel galopp. 

Hon kan, den lilla damen, och hon gör gärna allt man ber om 😘. Bara jag kan ge henne chansen ☺️. 

Och jag kan inte nog varmt rekommendera Centrerad ridning för en bra instruktör!

Annons:
ähnchen
12/31/16, 2:27 PM
#1

Hoppet dör sist! brukar jag säga, apropå hopplös 😉

Vad härligt att den hjälp ni fick ledde er vidare framåt! 👍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: