Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 536 ggr
ähnchen
2016-12-09 10:55

Ambitiösa hästar

Jag hör eller läser ganska ofta att någons häst är ambitiös.

John Ricketts pratade om detta på en demo och fick mig att tänka till när han frågade ”Har ni någonsin sett en häst öva piaffer i hagen kvällen innan dressyrtävlingen?”

Hmmm… nej. 🙂 Den strosar omkring med sina kompisar som vilken kväll som helst, lyckligt ovetande om morgondagens alla händelser. Kanske har ryttarens nervositet smittat av sig och hästen är inte riktigt lika avslappnad som den brukar vara. Men den oroar sig inte för att missa galoppbytet som den fortfarande har så svårt för.

Ambition definieras som ett mål eller drivkraften att uppnå ett mål.

Det närmaste en ambition en häst kommer i träningen är att den anstränger sig för att hitta rätt svar för att få den efterlängtade eftergiften. Hästen sätter inte upp mål som ’om tre månader vill jag inte vara rädd för presenningar längre’. Det är vi människor som gör sånt. Så om hästarna fick välja mellan ett arbetspass och en lugn timme i hagen skulle de nog välja det sistnämnda. 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
2016-12-09 11:06
#1

Tror du inte att hästar faktiskt kan tycka att arbetet är roligt och något att se fram emot och engagera sig i? På samma sätt som de kan leka ganska långvariga och komplexa lekar med varandra?

ähnchen
2016-12-09 12:22
#2

#1 Absolut! De kan, precis som vi, få en ”kick” av att ha löst en uppgift. Det styrs av belöningssystemet någonstans i hjärnan som ser till att rätt hormoner utsöndras och får hästen att känna sig bra. Om vi är noga med timing och eftergift i träningen och därmed ger hästen möjlighet att få dessa ”kickar”, kan hästen faktiskt gärna ställa upp när man kommer. Även om man inte har godis med sig… ;) Jag gick in på det lite i sista avsnittet ”Det närmaste en ambition en häst kommer…” Inlärningen över tid kan ju bli att ’när den människan kommer känner jag mig bra’. Men det är som att gå ut med en kompis för att leka, för att ha roligt. De anstränger sig inte för att de vill vinna tävlingen. De skulle inte sköta träningen eller uppvisningen själv om ryttaren skulle bli sjuk eller något.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2016-12-14 12:17
#3

Attans, jag som trodde fröken häst röjde runt i hagen för att bygga muskler inför träningen 😛.

Maleficum
2016-12-15 16:20
#4

Faktiskt aldrig hört att någon sagt att deras häst (eller annan häst) är ambitiös.

Tycker det man hör folk säga om sina hästar är mer i stil med: Idag var hen jätteduktig, nu fatta hen verkligen vad vi skulle göra, hen tyckte detta var jätteroligt eller kanske oftare, idag var hen dum, hen bara arbeta emot mig, hen var busig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: