Annons:
Etikettallmänt
Läst 565 ggr
Rorvers
2016-10-26 14:07

En unghäst

Håller på med en 5 åring som är inte är tränad så mycket så jag vill arbeta mycket NH med henne. Jag är lite av en nybörjare och vet inte riktigt vad folk tycker är bra eller dålig NH men det jag försöker göra nu är att hon ska förstå att hon inte bara kan gå över mig, då hon har en tendens att bara gå rakt på en utan att vara uppmärksam. Så när jag leder henne så "skvätter" jag lite när hon kommer för nära och slappnar av direkt då hon uppfattat mitt kommando. Jag släpper även in henne till min "bubbla" och säger åt henne att gå ur den genom att backa henne ifrån mig. (Tycker egentligen inte om att kalla det bubbla då jag vill att vi ska vara som ett) Men till mina problem då: 1. Hon blir uttråkad, tycker inte jag är rolig och tappar koncentrationen. (Försöker gå iväg åt ett annat håll och har jag godis så blir hon galen också) 2. Hon blir sur när jag petar på henne och säger åt henne att backa osv. 3. Hon blir lätt stressad och skrämd av saker runt omkring. Slänger sig och kan vara på väg att springa över en. (Blir även stressad om jag tex skakar lätt i grimskaftet osv) Så det skulle vara jättesnällt om ni ville hjälpa mig med tips och övningar. Hon är en jättehärlig häst som tycker om människor lite för mycket ibland haha. Jag vill inte behöva säga åt henne argt, men då det ibland blir farligt och med min okunskap så blir det så. Därför vill jag gärna lära mig hur jag ska göra istället. En annan sak också: hur har ni lärt av hästen att nafsas? Tex och man håller i grimman under hakan så försöker hon nafsa mig. Det är aldrig på ett surt sätt. Tack på förhand!

Annons:
Rorvers
2016-10-26 14:12
#1

Vill tilläga att jag läst på men hittar inget som förklarar min situation

Salish
2016-10-26 15:31
#2

Är i nästan samma situation som du, så följer gärna tråden.

ähnchen
2016-10-26 16:21
#3

Åh vad spännande! Du kommer lära dig hur mycket som helst. 🙂