Annons:
Etikettallmänt
Läst 565 ggr
Rorvers
2016-10-26 14:07

En unghäst

Håller på med en 5 åring som är inte är tränad så mycket så jag vill arbeta mycket NH med henne. Jag är lite av en nybörjare och vet inte riktigt vad folk tycker är bra eller dålig NH men det jag försöker göra nu är att hon ska förstå att hon inte bara kan gå över mig, då hon har en tendens att bara gå rakt på en utan att vara uppmärksam. Så när jag leder henne så "skvätter" jag lite när hon kommer för nära och slappnar av direkt då hon uppfattat mitt kommando. Jag släpper även in henne till min "bubbla" och säger åt henne att gå ur den genom att backa henne ifrån mig. (Tycker egentligen inte om att kalla det bubbla då jag vill att vi ska vara som ett) Men till mina problem då: 1. Hon blir uttråkad, tycker inte jag är rolig och tappar koncentrationen. (Försöker gå iväg åt ett annat håll och har jag godis så blir hon galen också) 2. Hon blir sur när jag petar på henne och säger åt henne att backa osv. 3. Hon blir lätt stressad och skrämd av saker runt omkring. Slänger sig och kan vara på väg att springa över en. (Blir även stressad om jag tex skakar lätt i grimskaftet osv) Så det skulle vara jättesnällt om ni ville hjälpa mig med tips och övningar. Hon är en jättehärlig häst som tycker om människor lite för mycket ibland haha. Jag vill inte behöva säga åt henne argt, men då det ibland blir farligt och med min okunskap så blir det så. Därför vill jag gärna lära mig hur jag ska göra istället. En annan sak också: hur har ni lärt av hästen att nafsas? Tex och man håller i grimman under hakan så försöker hon nafsa mig. Det är aldrig på ett surt sätt. Tack på förhand!

Annons:
Rorvers
2016-10-26 14:12
#1

Vill tilläga att jag läst på men hittar inget som förklarar min situation

Salish
2016-10-26 15:31
#2

Är i nästan samma situation som du, så följer gärna tråden.

ähnchen
2016-10-26 16:21
#3

Åh vad spännande! Du kommer lära dig hur mycket som helst. 🙂

Bra NH för mig är konsekvent och rättvis träning utan tvång och efter hästens förutsättningar så att den kan växa. Sedan exakt vilken metod som används spelar mindre roll. Principerna är desamma för många olika metoder.

När det gäller bubblan och hästar. Det är smärtsamt att dela samma kvadratmeter med 500 kg häst… Kan hon nafsa är hon för nära dig. Går hon på dig kan du allvarligt skadas. Det är bland annat därför att hästar ska lära sig att hålla ett visst avstånd. Det är inte hästars sätt att vara så nära varandra jämt och de är mycket bestämda och effektiva när det gäller att få ut andra hästar ur sin bubbla, från subtila signaler till bett och spark. Ändå är de vänner efteråt. Att du visar henne bestämt att hon får hitta en egen plats i livet kommer öka hennes respekt för dig, inte förstöra er relation. Och det kommer öka hennes självförtroende. ”Här står jag helt själv, och jag överlevde!”

En tanke kring att vilja vara ett. Till ett partnerskap, oavsett om det handlar om människor eller hästar, hör två. Du kan vilja vara ett hur mycket som helst men om din partner, i detta fall hästen, inte är med på det blir det inget. Och det får respekteras. Varför jag skriver det är inte för att förstöra förhoppningen men det finns väldigt få hästar som vill ”vara ett”. Det ligger inte i deras natur utan de har gärna lite luft mellan varandra.

1. Blir hon uttråkat eller har hon bara en annan agenda? Brist på respekt.
2. Hon säger ”stick och brinn” på hästiska. Brist på respekt.
3. Hon är osäker.
Just kombinationen av ”osäker” och ”brist på respekt” kan bli livsfarlig.

Jag vill ge dig samma råd som TS i ”Nervös och springig häst”, för det är med fokus allt börjar. Fokus behövs för att hon ska lära sig något överhuvudtaget.

Ledövningen är en mycket bra övning för både fokus och personligt utrymme.Fokus och balans är en annan sådan. Den har fler moment och kan kräva lite övning innan man får till den. När du provar den kommer du förmodligen hitta fler ”stick och brinn” reaktioner. Det är bara att ignorera de och upprätthålla kravet av det du vill ha gjort. Då kommer det ge sig med tiden. När den övningen sitter har ni bra förutsättningar för annat som t.ex. desensibilisering för att lära henne klara av yttre omständigheter och göra henne ännu tryggare.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Rorvers
2016-10-26 18:18
#4

Tack så jättemycket! Om nu dom där "stick och brinn" relationerna kommer och hon naffsar mig, vad ska jag göra där i stunden för att hon ska förstå att det inte är okej?

Rorvers
2016-10-26 18:19
#5

Reaktionerna*

ähnchen
2016-10-27 07:25
#6

Ge henne genast något att göra som är jobbigt för henne, som till exempel trava runt dig på en liten volt. " Du kan nafsa men då får du jobba också." Dvs. ge inte in dig på att bråka med henne utan tänk "jaja" och ge henne något att göra. Till slut kommer hon föredra att inte nafsa och vara ifred istället. Du kan göra samma sak om hon kommer för nära dig. Det är en del av FoB. Skicka ut henne på en volt när hon självmant kommer in till dig. Stanna henne igen och se vad hon gör.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
2016-10-27 08:01
#7

Nu hann jag tänka lite till här. 🙂 Det beror på under vilka omständigheter hon visar lite attityd. Ber du henne att backa och hon blir sur bli får du upprätthålla dit krav och bli mer bestämd och verkligen se till att hon backar. Dvs. bli effektivare i det du gör så att hon förstår att du menar det du säger. Gå från liten signal till större, till större, still större tills hon gör ett steg åt rätt håll. Släpp då genast. Men om hon  nafsar när du ska justera grimman ger du henne något annat att göra.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Rorvers
2016-10-28 16:10
#8

Idag tränade vi på det du skrev, fast efter att jag märkte vart hennes problem låg mest så tränade jag bara på det. Våra bubblor alltså. Hon blir nervös av att stå själv och när hon blir rädd och slänger sig så "jagar" hon mig för att få komma nära mig, men jag backade bara. Märkte att jag behövde vara bestämd istället när det hände och få henne förstå att hon inte får komma in i min bubbla utan att jag säger det. Hon blev mer och mer bekväm och avslappnad. Sista gången stod hon helt avslppnad och koncentrerad på mig. Då släppte jag in henne (behöver inte träna på inkallning ;)) och berömde henne. sen bad jag henne backa ur igen innan vi gick in till stallet. Tränat även på att hon ska kunna stå still bunden. Efter bara igår så ser jag skillnad. Hon kan ju! Det är bara att ingen har försökt. Tycker faktiskt det är viktigare att en häst ska kunna gå att hålla på med från marken än att den går att rida. Det är inte min häst men bara jag som kommer rida henne nu så jag har bestämt att jag inte kommer börja rida henne igen förrän hon kan stå still vid uppsittning!

Rorvers
2016-10-28 16:13
#9

Man märkre även att det var en glad häst vid slutet av träningen 😊😊

ähnchen
2016-10-28 19:31
#10

Åh vad kul att läsa att det gick så bra för er! 👍

Och jag tycker att du har helt rätt inställning när det gäller uppsittning och ridning. Kan de inte stå stilla vid uppsittning finns det något de inte är ok med och det blir knappast bättre av att man hoppar upp ändå.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Brollan1
2016-11-10 10:45
#11

Om chefen i flocken säger backa till någon annan häst så backar dom utan problem undan, i eran flock så har du inte uppnått den positionen att du kan säga backa till hästen då den inte ser dig som någon som den behöver lyssna på.

Hur får man hästen att lyssna då? Jo du ser till att saker händer, ge hästen tre chanser att göra varje liten sak, innan du ser till att den gör det, varken mer eller mindre. Då lär den sig att du alltid kommer att se till att det blir gjort och hästen gör som du vill redan första gången du ber den göra något. Konsekvent behandling ger hästar tryggheten dom behöver i en flock.

Inkonsekvens hantering ger nervösa, obstinata och oregerliga hästar. Hästar gör det vi tillåter dom att göra, så när saker händer så bör vi först se oss själva i spegeln och fundera på vad som gick snett och åtgärda den saken. Det är sällan som hästen gör fel, vi tillät den att göra fel.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: