Annons:
Etikettallmänt
Läst 905 ggr
Rorvers
2016-10-26 00:28

Uppsittning

När jag jobbade i ett stall i Tyskland hade vi ett par hästar där som varit hos en tränare som tränade hästar med olika svårigheter. Han lärde dom alla att gå själv till pallen. Alltså man kunde ställa pallen lite längre ifrån dom, ställa sig på pallen och peta lite på dom så flyttade dom själv till pallen. Även om de stod på sidan av människan så flyttade dom så att dom stod med sidan mittemot människan. Det var himla smidigt men jag fick aldrig reda på hur dom lärde in det. Så därför frågar jag om någon av er vet? :)

Annons:
ähnchen
2016-10-26 08:58
#1

Ha! Det där står på min bra-att-ha-lista men har inte blivit av ännu. Visst är det praktiskt? 🙂

Jag kommer göra så här:

Säkerställa att hästen är helt ok med pallen och ett långt spö så att jag inte jobbar på fler saker samtidigt.

Ställa mig på pallen med hästens huvud närmast mig. Rumpan får sticka ut en bit.

Ha slack i linan men bara så mycket att hästen behöver gå runt pallen ifall den vill röra på sig.

Ta spöet och knacka hästen lätt på hästens bortvända sida av rumpan.

Går hästen framåt runt pallen fortsätter jag knacka tills den stannar och då sluta knacka och klappa hästen. Att stanna är ju ett steg i rätt riktning och försök ska berömmas.

Står den stilla fortsätter jag knacka tills bakbenen tar första ministeget åt mitt och pallens håll och då sluta knacka och klappa hästen.

Sedan knacka tills jag får två steg osv.

När hästen rör rumpan hela vägen mot mig varje gång jag knackar gör jag samma sak på andra sidan tills det funkar lika bra där.

Sedan kan jag börja att ha hästen lite längre ifrån och först be den att komma fram till mig och pallen, även där stegvis om så behövs, för att sedan knacka och be den att flytta över rumpan. Senare kommer jag försöka göra det utan spö genom att bara vifta på handen.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Rorvers
2016-10-26 11:45
#2

Tack! Det ska jag testa 😁

ähnchen
2016-10-26 11:58
#3

Berätta gärna hur det gick! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

SimoneNA
2016-10-28 12:35
#4

javascript:nicTemp();

Såhär ser det ut när jag sitter upp. Det är inlärt med enbart positiv förstärkning :)

ähnchen
2016-10-28 14:32
#5

Tyvärr går det inte att se filmen. 😕 Kan vara så att man måste vara med i någon FB grupp för att få tillgång till materialet.

Angående positiv och negativ förstärkning. Jag trodde tidigare att negativ förstärkning var något negativt, dvs. lika med bestraffning. Lärde mig senare att så är inte alls fallet. Tänkte skriva ned det här ifall det är fler som funderar kring detta.

Positiv förstärkning – man adderar något positivt, som t.ex. beröm, godis osv.

Negativ förstärkning – man tar bort något negativt vilket gör tillvaron angenämare, som att ta bort trycket när hästen gör rätt. Förvisso måste man då först lägga på ett tryck för att sedan kunna ta bort det. Alla signaler vi använder för att be hästen göra något är ett tryck, eller så har de ingen betydelse för hästen varpå vi inte får någonting gjort.

Sedan finns även positiv och negativ bestraffning.

Positiv bestraffning – man adderar något negativt, som att tillfoga smärta på något sätt (det är ju drastiskt men förtydligar saken)

Negativ bestraffning – man tar bort något positivt, som foderhinken

Negativt och positivt har alltså inte att göra med hur det upplevs utan om man lägger till eller tar bort något. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

SimoneNA
2016-11-10 12:37
#6

Nu kanske videon funkar. ;) :)

Annons:
SimoneNA
2016-11-10 12:58
#7

Jo, jag är medveten om vad positiv och negativ förstärkning. Det är vad man själv(och hästen) föredrar. Inget är rätt eller fel. När jag skulle lära honom uppsittning så försökte jag först med negativ förstärkning, alltså att jag duttade på motsatta sidan och slutade så fort han gjorde rätt. Men konsekvensen för honom när jag tränade med negativ förstärkning var att han stängde ner och gick iväg (Jag tränar alltid lös så att han ska ha valmöjlighet). Därför funkar positiv förstärkning mycket bättre på honom. :)

ähnchen
2016-11-11 10:29
#8

#6 &7 Yes, nu funkar det! 👍

Bara för att förtydliga så var min utläggning kring begreppen i #5 riktakt till allmänheten. Jag ville på inget sätt påstå att du inte visste. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Rorvers
2016-11-11 20:29
#9

#7 Kan du inte berätta lite mer hur du lärde din häst det? :)

SimoneNA
2016-11-18 12:11
#10

#9 Kortfattat så började jag såhär, som i denna videon.  Sen så överförde jag det till en pall, och sen längre avstånd ifrån pallen. 🙂 Det är bra om man har använt klickerträning tidigare så att både en själv och hästen är van. Sen är det bara att träna och ha tålamod. Alla hästar lär sig olika fort. Min lärde sig på några veckor/nån månad, men en annan häst som jag tränar tog det mycket längre tid innan hon förstod att hon skulle flytta rumpan. 😉

Upp till toppen
Annons: