Annons:
Etikettträningstips
Läst 1535 ggr
Salish
10/24/16, 7:03 PM

Nervös och springig häst

Hej! Min medryttarhäst är inte 6 år ens, och jag har en rad problem med henne, speciellt i hanteringen från marken. Eller ja, jag tror att det är viktigast att lösa markproblemen först. I alla fall, hon verkar ganska nervös och blir väldigt lätt rädd när vi rider ut, kan freaka ut totalt över cyklar och folk på rullskidor och börjar backa och slänga sig. Detta kan också hända om jag vill rida åt ett håll hon inte vill rida åt. Detta håller vi på att öva på och hon får massor av beröm när hon håller sig lugn om det passerar en cyklist etc. Men samtidigt, det kan lätt bli farligt. Sen så har hon också väldigt svårt att stå still, speciellt vid uppsittning och även vid markträningen. Det är jättesvårt att ens köra friendly game med henne eftersom hon bara vill gå iväg eller cirkulera runt mig. I stallet kan hon också ha svårt att stå still, men då är det inte riktigt lika extremt, är mest om hon blir ensam. Vill ju ha en trygg häst som litar på mig! Någon som har träningstips eller några andra idéer?

Annons:
smellcaramell
10/24/16, 7:21 PM
#1

Tror de flesta hästar är så i början, jag tycker det låter som att hon inte har någon ordentlig grund att stå på. Jag hade personligen gått tillbaka till väldigt vasic saker och förmodligen inte alls ridit och undvikit situationer dör hon blir uppstressd i början till hon har en god relation till dig. Jag hade kört mycket 7 games och miljöträning med prasliga presseningar och liknande på en yta där hon ändå känner sig trygg och sedan när hon är trygg med dig ta träningen ut i "okänd" mark men ändå alltid se till att ha en möjlighet att undvika läskiga saker om hon stressar upp sig mycket. Detta kräver träning träning och åter träning och en lugn ryttare/hanterare från marken. Vet hästar som gått från helt trafiksäkra till galen så fort de hörde en bil p.g.a. att ryttaren spänt sig och kortat tyglarna när denne hört en bil=skapat obehag som hästen förknippat med bilar.

Salish
10/24/16, 8:08 PM
#2

Alltså jag har verkligen inga problem med henne att rida inne på banan, och jag kör mycket seven games, men problemet är ju att jag inte ens kan göra dem eftersom att hon inte kan stå still. Sen är hon en blivande hopphäst och min uppgift är ju att rida henne två-tre dagar i veckan.

smellcaramell
10/24/16, 9:40 PM
#3

#2 Förlåt om det lät offensivt det jag skrev, absolut inte meningen, men det kan ta väldigt lång tid att få en häst att lita på en, speciellt hästar med lite nerv som hopphästar ofta har och ännu svårare är det om man inte är den enda som hanterar och rider hästen tyvärr.. Har själv varit medryttare på hästar och tränat bort "olater" och tränat in massor av "kommandon" och sedan kan allt "glömmas bort" på två dagar när någon annan ridit och hanterat hästen.. Tyvärr är det nog bara relationsstärkande övningar som gäller och nöta, nöta, nöta..

Salish
10/24/16, 11:28 PM
#4

Ah jo men jag tänkte mer konkreta övningar man kunde göra…

ähnchen
10/25/16, 8:17 AM
#5

Börja från början och jobba med hennes fokus. De flesta hästar lugnar ner sig när de verkligen fokuserar på den som leder/rider dem istället för allt annat. Du kan inte kräva hennes fokus men genom att ge henne en uppgift varje gång hon går iväg av sig själv är hon tvungen att fokusera på dig för att kunna göra den. Det förutsätter att du ser till att hon gör den ordentligt. Det kan vara en så enkel grej som att gå åt ett annat håll än det hon var på väg åt. Rycket i grimskaftet som uppstår när slacket försvinner ur linan gör att hon får en påminnelse om att du finns. 😉

Ledövningen är en mycket bra övning för både fokus och personligt utrymme. Fokus och balans är en annan sådan. Den har fler moment och kan kräva lite övning innan man får till den. När den sitter har ni bra förutsättningar för annat som t.ex. desensibilisering för att lära henne klara av yttre omständigheter samt att be henne gå och stanna närsom.

Hon verkar vara känslig och lär inte behöva stora signaler men de behöver vara tydliga.

Var finns ni någonstans? 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Salish
10/25/16, 7:42 PM
#6

Åh tack så mycket! Ska försöka göra dem nästa gång jag är där! Vi finns i Gråbo utanför Göteborg. Precis, hon är väldigt känslig men än så länge ganska omogen mentalt så det kan krävas att man är tydlig med henne ändå. Kan man ändå göra den här övningen i vanlig grimma eller träns? Min häst tycker nämligen väldigt illa om repgrimman.

Annons:
ähnchen
10/26/16, 7:59 AM
#7

#6  Använd helst repgrimma då du aldrig kan vara lika tydlig med en vanlig grimma. 

Vad är det hon inte tycker om när det gäller repgrimman? Att få på den eller att ha på den? Sitter den rätt? Kan vara så att den trycker på något ställe där den inte ska sitta. Eller så är det helt enkelt så att hon hindras mer effektivt från sin egen agenda när hon har repgrimman på och att det är det hon tycker illa om. Försök reda ut vad som är problemet, då har du genast en uppgift till 😉

Ledövningen kan du göra med vanlig grimma men när det gäller FoB skulle du behöva en som sitter tajtare så att den inte dras runt huvudet så mycket när repet spänns. Använd inte träns. Den kommer (om den behövs alls) mycket senare i ridningen när hästen redan har lärt sig att kontrollera sig själv och att reagera på de små signalerna. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
10/26/16, 11:47 AM
#8

TS, tänk också på att du har att göra med en "tonåring", som just håller på att bli vuxen. Det spritter lite varstans i kropp och knopp och det är inte lätt att hålla fokus på jobbet. Kör gärna korta pass med svåra saker som kräver koncentration och långa pass med lågnivåsaker, som att promenera utan att se spöken.

Tänk också på att inte berömma för mycket när hon klarar något enkelt, som att inte få fnatt av en cyklist. Om du gör stor sak av det tror hon att hon just gjort något riktigt svårt och att cyklisten alltså måste vara jättefarlig egentligen. Det är bara "vardagsduktigt" att klara vardagssaker.

Salish
10/26/16, 3:29 PM
#9

Tack för alla tips! Angående repgrimman vet jag faktiskt inte varför, men när jag testade den blev hon skitnervös så fort jag satt den på henne och började resa sig. Kändes farligt och hon lugnade genast ned sig igen när jag bytt ut den mot den vanliga grimman. Kanske hon inte är riktigt van vid den. Nåja, jag ska testa ledövningen imorgon med vanlig grimma och se hur det går!

Brollan1
11/10/16, 10:28 AM
#10

Är du säker på att hästen blev nervös över repgrimman? Den gör inte hästen något förrän någon tar tag i repet som sitter fast i den, så varför skulle hästen bli nervös? Antingen så har någon använt repgrimma till bestraffning eller så är det något du gör som får hästen nervös, grimman i sig har inget med saken att göra.

Att hästar som är så unga som 6år har problem med att hitta sin plats är inget nytt, dom har spring i benen och hormoner i kroppen som dom försöker få utlopp för. En rejäl avspringning och bränna bort "ful"energin gör susen för sådana hästar under förutsättning att dom har kul samtidigt och inte pressas till att springa. Efteråt så är det oftast en helt ny häst att hantera i några dagar.

Springiga hästar behöver inget kraftfoder, dom klara sig bra på hö. Mera kraftfoder == mera spring och vice versa.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Salish
11/11/16, 6:32 PM
#11

Ja jag har tänkt väldigt mycket på det där med hennes mat! Jag tycker att hon fått för mycket kraftfoder, men det är ju inte min häst så jag kan inte ändra på foderstaten hur som helst. Men nu har ägaren iaf minskat på det och ökat hösilaget vilket är bra!

Sen det med repgrimman… När jag jobbat henne från marken och hon börjat springa omkring mig och konstra (hon har till och med rest sig!) så tar ju repgrimman i mer än en vanlig grimma, och jag tror det gör henne ännu mer stressad. Nåja. Nu kommer jag inte kunna träna så mycket eftersom paddocken är frusen, men jag får väl göra det jag kan =)

Brollan1
11/15/16, 3:11 PM
#12

Det låter som om denna häst inte får utlopp för sin energi någonstans utom med dig.  Den behöver få springa i en större hage tillsammans med några likasinnade och där göra av med energi. Efter det så kommer hästen att vara betydligt lugnare i all hantering.  På detta sätt så blir alla nöjda utan att någon behöver göra något.

Om hästen "måste"  få kraftfoder (vilket få behöver) så ge den det efter att ni har gjort något, aldrig före.

När ni sedan gör något, var konsekvent i all hantering, oavsett hur liten sak som det gäller så lär du hästen något om vad som förväntas av den med det du gör. Exempel på saker man gör utan häst är att prata i telefon, uppdatera fejjan, prata strunt med andra. När man är med häst så har man koncentrationen på hästen och håller inte på med annat.

Nu protesterar säkert någon, men din häst lär sig från dig om hur mycket den behöver bry sig om dig. Detta går båda vägarna, ouppmärksamma människor får ouppmärksamma hästar och vice versa.

Att hästen reser sig behöver inte betyda något mer än kommunikation, den kan tycka att det som krävs är otydligt formulerat så den inte vet vad den skall göra och därför slår i från sig. Kommunicera tillbaka på ett så tydligt vis som du kan vad du vill ha gjort utan att stressa upp dig så kanske du i nästa försök får fram det du vill. Att bli rädd/arg/låst  är roten till mycket dåligt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Salish
11/15/16, 8:48 PM
#13

Tack för alla tips!! Tycker att det går framåt faktiskt, hon känns lugnare nu än när jag började. Är paddocken mjukare imorgon och inte genomfrusen tänkte jag köra lite mera ledövningar!

Annons:
ähnchen
11/16/16, 9:59 AM
#14

#12 Att springa av sig gör förvisso av med överskottsenergi och bryter ner stresshormoner så hästen är lugnare efteråt. Men det hanterar bara symptomen, inte orsaken och hästen kommer förr eller senare vara precis lika rastlös. Det gäller att hitta orsaken till beteendet.

Har den tråkig?

Får den för mycket mat?

Är den busig?

Är den stressad/otrygg?

Olika orsaker behöver olika åtgärder.

I detta fall låter det mycket som det sistnämnda. Bus eller överskottsenergi skulle visa sig på alla ställen, även på banan.

Jag håller med att man ska vara fullt närvarande när man jobbar med hästar. MEN jag skickar med fördel sms eller pratar strunt med andra under de pauser där hästen bara ska stå och smälta information. Det underlättar för mig att verkligen vända bort min uppmärksamhet från den och lämna den ifred. Annars har jag en tendens att detaljstudera hästen och den känner att jag fortfarande vill något. Jag glömmer aldrig att hästen finns där och jag lägger bort telefonen/avsluta samtalet så fort det händer grejer bakom mig.

#13 Härligt att det går framåt för er!  Bra jobbat!  👍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Brollan1
11/16/16, 12:57 PM
#15

Det tråkiga är ATT det händer grejer som INTE skulle ha hänt om personen hade varit närvarande. Men folk gör som dom vill och får hästar därefter.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ähnchen
11/16/16, 3:38 PM
#16

Det beror på var man börjar. Börjar man med en häst som inte lärt sig hantera livet kan man vara hur närvarande som helst och det händer fortfarande grejer. Det är därför jag börjar från marken där jag står på avstånd och på mina egna fötter. Då FÅR det hända grejer. Sedan överlämnar jag ansvaret för hästen stundvis till hästen själv och ser hur bra den klarar av det. Händer det något gör vi något åt det och så får den nästa chans.

Men jag tror jag förstår vad du menar. Det kan hända tvärtom att hästen är välutbildad men hanteringen på nya stället gör den till en hög nerver. Det kan ha att göra med ouppmärksamhet. Då missas små signaler som blir stora och så händer det något.

Man kan även vara för uppmärksam, mikrostyra och aldrig överlämna ansvaret till hästen. Då växer den inte utan blir alltmer osäker.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Brollan1
11/16/16, 3:48 PM
#17

Hästar gör så mycket saker som vi tillåter dom att göra. Om vi inte är närvarande så tillåter vi dom att göra vad som helst och då händer det saker. Så därför skall man alltid vara där för sin häst och inte på fejjan eller borta på något annat sätt. Att unghästar alltid ställer till med något gör ju inte saken bättre att inte vara närvarande.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ähnchen
11/16/16, 4:30 PM
#18

Jag tillåter hästen att göra precis vad som helst. Det är just det som är poängen. Sedan har allt den gör en konsekvens. Det är så den lär sig vad som är rätt eller jobbigt. Går den iväg får den gå lite snabbare. Står den stilla händer inget. När jag skriver sms är det inte för att skriva sms utan för att avleda min uppmärksamhet från hästen. Jag kunde lika gärna rita cirklar i sanden. När jag plockar fram mobilen vet min häst att nu är tiden helt och hållet hennes en stund och utnyttjar pausen till att klia sig, gäspa mm, men inte till att gå iväg eller rocka loss för det blir bara jobbigt. Det är därför jag numera kan gå iväg och när jag kommer tillbaka står hon där jag lämnat henne. Allt börjar med att i små steg flytta kontrollen över hästen till hästen själv.

Inget jag själv har kommit på utan ett flitigt och med framgång använt knep inom denna form av hästträning.

Skillnaden mot att vara helt uppslukat av sms:andet eller vad man nu gör är att man inte glömmer bort hästen bakom sig och kan reagera på de oönskade beteenden. Och det får ske omedelbart, inte först när man skrivit klart, så att hästen kan koppla reaktionen till sitt beteende. ”Hoppsan, när jag gick iväg blev det genast jobbigare. Vad kan jag göra för att hon ska plocka fram den där saken igen?”

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Brollan1
11/17/16, 10:36 AM
#19

Vi får alla den häst vi förtjänar. Om vi inte är där för den så är den inte där för oss. Enkelt, varför skall en häst alltid vara uppmärksam när vi vill det, när vi inte är uppmärksam när hästen vill det? Om hästen inte är värd din uppmärksamhet så är du inte värd hästens. Det slår båda vägarna, så därför vi får den häst vi förtjänar.

Respekt av en häst får du för det gör och låter hästen göra, för att det skall fungera så måste du vara där för hästen, hela tiden, det räcker inte med med att fysiskt vara där och psykiskt vara någon annanstans, inget är automagiskt.

Det är därför många har så mycket problem med hästar, dom är inte närvarande när hästen behöver dom. Dom som är närvarande har för länge sedan sett tecknen på vad håller på att hända och löst problemet innan det blev ett problem därför att dom var närvarande hela tiden. När man är närvarande så lär man sig snabbt.

Så TS behöver lära sig vad denna häst behöver för att vara lugn. Och som jag tidigare skrev så är ett bra sätt att börja den resan, att låta hästen få springa av sig med likasinnade så den inte behöver ha huvudet full med spring och är därför betydligt mer intresserad av att tänka än att springa.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
11/17/16, 11:54 AM
#20

Men nu talar ju änchen om de tillfällen när hästen INTE vill eller ska ha människans uppmärksamhet. Jag håller med om att man inte måste "vara där för hästen, hela tiden". Hästen måste kunna få ledigt från människans uppmärksamhet, både för att få vänja sig vid att tänka själv och för att, bildligt talat, kunna lätta på livremmen och koppla av, utan att behöva vara observant på vad någon annan tycker.

Inom vissa träningsformer används två väldigt olika typer av pauser. En där hästen är uppmärksam på föraren och väntar aktivt på nästa kommando och en där hästen sänker huvudet, slappnar av och är i "parkeringsläge" för att den vet att den är ledig och kan stå i egna tankar, eller ta en lur, tills föraren säger till att det är dags att börja jobba igen (men ändå inte så ledig att man kan gå iväg och leta mat 😇). Under tiden kan föraren ägna sig åt annat - laga en grind, diskutera vägen, fippla med kartor … 

Man jobbar aktivt med att lära hästen skillnaden, så att den lär sig att bli "parkerad" på kommando. Det är mycket värdefullt att kunna "ställa ifrån sig" hästen när det behövs, utan att den blir stressad eller uttråkad. Jag misstänker att det är så änchen använder sin mobiltelefon?

Annons:
Brollan1
11/17/16, 12:37 PM
#21

Nu är vi inne på den aldrig sinande diskussionen om hästens utveckling och ålder. När du har en häst som kan grunderna och är präglad på hur du gör och därmed kan tillåtas vara för sig själv utan uppsyn så fungerar det. Nu i detta fall så diskuterar jag utifrån vad TS har för häst och då fungerar det dåligt att låta den bestämma vad som skall göras härnäst.

Vi skall alltid ta hänsyn till vilken utvecklingsfas hästen (och mäniskan) är i.

Som ett exempel så kan jag ta min häst och ställa den på stallplanen, släppa ner grimskaftet och gå in i stallet och hämta höpåsarna och den står ändå kvar där jag ställt den. Den har kommit så långt att jag kan lita på den till den grad.

Detta är inget jag skulle göra med en häst som TS har för där har varken hästen eller jag förtjänat det förtroendet. Men förtroendet kommer via uppmärksamhet och närvaro.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
11/17/16, 12:53 PM
#22

#21: Såvitt jag kan se har diskussionen om uppmärksamhet varit generell och inte innehållit rekommendationer till TS om specifikt agerande, utöver det generella rådet att ge hästen tid och utrymme att tänka och smälta sina intryck ifred,  och det behöver alla hästar göra ibland, i små eller stora pauser. Att tidigt i umgänget och åldern lära hästen det är inte fel.

TS, du får ryta till om det bär iväg för mycket OT och med för mycket generaliteter ☺️.

ähnchen
11/17/16, 3:53 PM
#23

#20 Ja, det är precis så jag använder min mobil (eller vad som helst) 🙂

#21, 22 Jag har inte uttryckligen skrivit det som rekommendation till TS men gör det i största allmänhet. Jag gör så med alla hästar i alla åldrar så fort de tar emot den viloplatsen jag erbjuder dem. Så länge de springer hit och dit vänder jag mig inte bort utan fortsätter att ge hästen uppgifter som reaktioner på vad hästen gör.

MEN när jag ber den stanna och den stannar, då vänder jag mig bort. Sedan tar jag inte upp telefonen varenda gång. Skulle bli många sms :D Men just när det gått extra bra och jag vill ge hästen en längre paus, då gör jag så. Eller pratar med någon eller ritar ringar i sanden.

Tittar man på olika hästtränare när de presenterar på mässor, clinics eller filmar träningen erbjuder de hästen en plats att vila på och om hästen antar erbjudandet pratar tränarna till publiken eller kameran. De vänder uppmärksamheten bort från hästen och till publiken. Och hästen står i bakgrunden och tuggar och slickar. Och efter ett tag börjar den titta sig omkring igen, eller kryper närmare tränaren, eller går iväg. Då kommenterar tränaren ofta det i samband med att hen vänder sig om till hästen igen och ger den en uppgift. Det är precis samma sak.

Och ja, TS du får verkligen hojta till så flyttar vi diskussionen ut härifrån. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Brollan1
11/17/16, 4:13 PM
#24

Jag vänder mig alltid till TS problem när jag svarar i en tråd, det är ändå den saken som vi diskuterar. Om andra kapar en tråd så må det vara deras sak.

Återigen så ser man ofta på clinics där den som håller i den kan ta en paus, men dom som är bra släpper inte kontakten till hästen även om det ser ut så. Normalt så har dom ett öga på hästen både med öron och ögon i korta intervaller så dom har koll. Annars skulle dom inte blivit bra. Sen måste man som sagt ta hänsyn till var hästen befinner sig i utvecklingen för att det man gör skall stämma in. Det som passar en skolad häst passar oftast dåligt på en oskolad och vice versa.

Min är långt skolad så den har mitt förtroende men det skulle inte TS häst ha som det låter. Vi gör hästarna till det dom blir till största delen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
11/17/16, 4:26 PM
#25

Jag har startat en tråd om pauser och uppmärksamhet, eftersom det är ett stort, viktigt och uppenbarligen hett ämne.

Salish
11/17/16, 9:33 PM
#26

Ja nu har det blivit mycket lite väl generella diskussioner haha. Jag skulle t.ex inte kunna släppa henne helt någon gång i dagsläget eftersom att det skulle kunna bli farligt helt enkelt. Vi tar det i ministeg. Igår gick hon t.ex bara iväg en gång innan uppsittning och stod sedan still andra gången. Hon har blivit tryggare ute och hoppar inte till för minsta lilla längre, även om hon skyggar lite, kanske hoppar till om det kommer något väldigt läskigt som en cykel eller en hund. Men det är inte lika illa som förut. Tror att hon har börjat lita mer på mig och det känns jättebra! Ledövningen tycker jag var bra, har börjat göra den lite grann hela tiden, till och från hagen,  under uppvärmning, avskrittning, så fort jag får tillfälle helt enkelt.

Brollan1
11/18/16, 2:31 PM
#27

En enkel sak som brukar vara effektiv är att alltid ha med en annan lugn häst som din häst kan få stöd av i början. Att bygga förtroende är enklast när hästen är någorlunda lugn och du hästens uppmärksamhet.

En gammal ordspråk är att hästen är inte modigare än ryttaren. Med detta menas att hästen tar mycket av sitt självförtroende från ledaren av flocken (vilket skall vara ryttaren) och törs då göra saker som den aldrig skulle göra ensam. Detta är alltid under den förutsättningen att hästen litar på att ryttaren/ledaren har visat sig klara av situationen. Ju flera "jobbiga" situationer ni lugnt kommer igenom desto mer bevisar ledaren sin kompetens, med större tillit som följd.

I början så väljer man alltid "situationen" på den nivå så att hästen absolut klarar det sen höjer man nivån eftersom hästen blir van. Och helt plötsligt en dag så visar det sig att hästen kommer till ryttaren när den är skrämd och söker hjälp för den har lärt sig vem som kan hjälpa den igenom problemen.

Man skall inte vara rädd för att utsätta hästen för problem, se bara till att problemen är överkomliga för hästen så det alltid blir ett gott slut. Så ta inte för stora steg i början och var alltid beredd att gå tillbaka om det skulle ta stopp.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Upp till toppen
Annons: