Annons:
Etikettallmänt
Läst 475 ggr
ähnchen
2016-10-06 16:53

Ny erfarenhet: Hjälpa med inridning

Där min häst bor finns en tjej som jobbar med sina hästar på ett mycket liknande sätt som jag.

Vi hade snabbt ”spanat in” varandra och småpratat lite. Häromveckan frågade hon om jag kunde tänka mig assistera henne med att rida in sin unghäst. Självklart! När vi bytte telefonnummer kom vi på att vi inte ens visste vad den andra hette. :D Full fokus på hästarna här :D

Vi har kört tre gånger nu och hon har gjort ett fantastiskt bra jobb att förbereda sitt lilla sto för ridningen.  Förutom att hästen är lite lat och kan vara lite seg att få igång, även från marken är hon van vid att tänka, trygg och lär sig kvickt. Att skapa en bra grund underlättar sååå mycket för allt annat man ska göra sedan.

Där det behövs backar jag upp ryttarens signaler med signaler från markarbetet som hästen känner väl igen. Då förstår hon lättare vad ryttaren vill. Våra signaler behövde kalibreras lite för att inte skapa förvirring, och rätt timing kan vara en utmaning ibland med två kravställare. Det krävs bra kommunikation. Passen hålls korta så att hästen får bra förutsättningar att processa den nya informationen.

Jag har aldrig gjort detta förut så det är en fantastisk ny erfarenhet. Det är inte bara hästen som kommer lära sig massor 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
kvekki
2016-10-14 03:51
#1

Jag har haft samma stöd när jag red in mina. Min lillasyrra red in sin 2011 samtidigt som jag red in mina två så vi hjälptes åt. Känns så himla bra att ha en medhjälpare som arbetar på samma sätt o förstår hästen på samma sätt. Att vi sen hade tre jämngamla hästar var verkligen superkul med de korta fartfyllda ridturerna i början!! De peppade varandra o man kunde följa hur den fegare hästen vågade ta för sig o gå först korta sträckor o så blev det läskigt o då tog den tuffa hästen över ledningen. Det kommer gå jättebra för er och jag tror att du kommer få mersmak! Det är så underbart med unghästar och inridning, de är så glada, nyfikna och det är så lätt att få berömma o se hur de växer med berömmet! De blir lixom så stolta när de gör rätt!

ähnchen
2016-10-23 19:44
#2

Det har faktiskt gått jättebra med lilla stoet och nu sitter vi på varsin häst under passen och kan hjälpa varandra och göra jättebra fokusövningar som att rida runt varandra mm. Unghästen är lagom intresserat av Grynet medan Grynet var som vanligt eld och lågor över en kompis. Jag hindrade henne inte från att gå fram men då blev det jobb. Trav runt den andra hästen tills hon tänkte att 'här var inte roligt, jag behöver hitta på något annat' och lämnade hästen. Då fick hon stanna och vila. Hon försökte en gång till, sedan tyckte hon att det var bra med en kompis på avstånd 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: