Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 634 ggr
ähnchen
9/12/16, 8:50 PM

Fullblod är galna - eller?

Idag tittade jag på en av Warwick Schillers demonstrationer där hästen glodde på allt som hände runt omkring den, samtidigt som hästen kröp in i ägarens personliga utrymme med bogen för att "luta" sig mot henne.

Tydligen råder det en viss uppfattning om att det är typiskt för fullblod. Warwicks kommentar kring detta var: "Har någon någonsin sett en fullblodsflock springa in i varandra när det händer något spännande någon annanstans?" Det självklara svaret är nej. Enda tillfället där en vuxen häst tillåter en annan häst att göra så är ett sto med sitt eget föl. När fölet växer upp är det inte längre ok att luta sig mot mamma.

Detta påminde mig om ryktet att fullblod är galna. De springer inte runt i hagen som tokar 24 timmar per dygn. En flock med nöjda fullblod ser lika harmonisk ut som en flock med nöjda nordsvenskar. Det är oftast i samband med människor som de "galna" sidor kommer fram.

Fullblod är i regel mycket känsliga, vilket faktiskt är väldigt positivt då de är lättlärda. Det behövs inte mycket för att få det man önskar när man jobbar med fullblod - om man gör rätt. Man får vara väldigt noga med signalerna. De behöver vara tydliga och inte särskilt stora. Om rösten säger en sak, verktygen en andra och kroppsspråket något helt annat är sannolikheten stor att det inte alls blir som man har tänkt sig utan snarare något som liknar en explosion.

I och med att de är lättlärda är de även snabba med att lära sig att tänka först istället för att reagera, dvs. att få så kallade "coping skills",. färdigheten att hantera allt det läskiga runt omkring utan att gå i taket. Det sistnämnda är inte tokigt utan helt enkelt en naturlig konsekvens av deras känslighet. Så det finns hopp för alla rastlösa själ därute 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Maleficum
9/13/16, 9:50 PM
#1

Blev så positivt överraskad när jag och pappa var iväg på visning av nya galoppbanan i Bro. Vi fick även besöka en av tränarnas stall som för tillfället hade flera tvååringar och ett fåtal äldre hästar (ston, valacker och hingstar) och dem var såååå lugna och kelsjuka och verkligen supermysiga (kunde inte låta bli att bli lite kär i två av dem). Och en av ridskolorna jag red på förut hade en supermysig fullblodsvalack som var hur lugn och härlig som helst.

Men förstår att många får bilden av att de är galna när det enda man ser av dem är på galoppbanan när man ska försöka få in dem stissiga förväntansfulla hästarna i startboxarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: