Annons:
Etikettträningstips
Läst 572 ggr
Gronstedt
2016-07-21 10:37

Sqeezing game?

(om det nu är det jag menar)

Upptäckte igår att medryttarhästen inte riktigt gillar sig i trånga utrymmen (skulle förbi mellan en traktorkärra och en vägg). Inte så att hon gjorde något, men hon "krympte" och slank emellan och var påtagligt lättad när hon kom "ut". Alltså något att öva på.

Men hur gör man lämpliga övningar? Det är ju inte alltid det finns lämpligt parkerade traktorkärror 😛. Var inne på att börja med hinder, senare kanske med presenning över, men mottar gärna andra tips.

Annons:
ähnchen
2016-07-21 14:04
#1

Sånt går bara att lära ut med traktorkärror så du får lov att skaffa en 🤪

Hur är hon för övrigt med traktorkärror? Tänkte det kanske blev extra jobbigt eftersom kärran var läskig plus inget utrymme att gå runt den?

Jag skulle börja med att skicka henne fram och tillbaka mellan mig och ett staket eller en vägg till en början och se hur hon reagerar. Samma princip som med presenningsövningen, dvs. först med stort avstånd mellan mig och staketet, som sedan krymper allt eftersom hon blir helt ok med respektive avstånd.

I nästa steg skulle det bli klockrent med hinder, och senare med presenning över.  👍 Jag skulle även där börja med stort avstånd mellan hindren och successivt minska det. Ta en paus när det gick extra bra. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2016-07-25 17:07
#2

Provade med hinder (bara bommar) parallellt med staketet, och det var inga problem att svischa igenom i alla gångarter, med och utan sällskap, när det var en knapp meter brett. Tror jag kan höja svårighetsgraden en liiiiten aning snart 😛.

ähnchen
2016-07-26 11:23
#3

Haha, ja, låter som om hon är redo för nästa steg 🙂 Kul att det gick bra iaf!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: