Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 763 ggr
ponnyrider
2016-07-17 21:17

Hjälp med respekt

Hej!

Min 5 åriga ponny är som det låter, "respekterar" mig inte så mycket. Han kan stå och klia sig mot mig, även fast jag ryter till åt honom och säger åt honom slutar han lite utan fortsätter efteråt igen. 

Sedan vet han att 'back' är backa. Vi gick på en häst hanterings grej och då fick man hjälp med lite saker enskillt. Då gick det jättebra men nu har han börjat sura när jag vill att han ska backa. Tjejen som hade den kursen sa att ifall han inte lyssnade när jag hade puttat lite lätt och sagt 'back' så skulle jag daska till med handryggen på bogen. Liksom' varför backar du inte??'. Nu när jag gör det så blir han sur, lägger öronen bakåt, ruskar på huvud men backar 1 steg men går framåt mot mig igen. Han är jättesnäll annars, kan vara lite hårdhänt men annars snäll och inte hingstig. Kanstrerades för ett litet tag sedan men lika snäll (om inte snällare iblans) som hingst.

Tack på förhand för hjälp 😮

Annons:
ähnchen
2016-07-18 15:35
#1

Hej! 🙂

Du behöver bli tydligare och effektivare mot din häst så att ni inte får denna yo-yo effekt att han kommer tillbaka. 

Blir han dessutom sur skulle jag inte använda handen för att slå honom på bogen. Då är du inom hans räckvidd om han fick för sig att nafsa eller bita för att vara ifred.

Min tumregel är att nosen ska befinna sig på minst en armlängds avstånd, gärna lite extra om hästen visar sura miner.  Det är mitt personliga utrymme där ingen har att göra som inte ber om tillåtelse att få komma in. Bara det att han kommer in där borde vara tillräckligt för dig att säga 'back'. 

Använd själva repet samt änden av repet eller ett spö som du följer upp 'back' med. Börja alltid med 'back' eftersom det i ert fall är hans första signal för att du vill att han ska backa. Händer inget kan du svänga den delen av repet mellan din hand och hans grimma. Räcker inte det rör du honom med spöet på bogen, först lätt, sedan trappar du upp beröringarna tills han tar minst ett tydligt steg bakåt. Använd också ditt kroppsspråk och visa att du menar vad du säger. Viktigt är att du står kvar så att avståndet mellan er ökar och inte förblir lika för då kommer han inte förstå vad du vill.

Så fort han kommer tillbaka in oinbjuden gör du om samma sak. 

Du kan också skicka ut honom på en volt runt dig så fort han kommer in av sig själv. Låt honom gå några varv, sedan ber du honom att stanna igen. Kommer han för nära igen får han jobba lite till osv. tills han inser att betydligt mindre jobbigt att hålla avstånd.

Jag tillåter aldrig min (eller någon annans) häst att klia huvudet på mig. Däremot kan jag erbjuda lite kli med fingrar och händer. Men så fort hon vill utnyttja situationen får hon backa igen eller jobba lite till. Idag vet hon att det är bäst att stå kvar och njuta av det som frivilligt ges 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ponnyrider
2016-07-26 21:23
#2

#1 Tack så mycket för tips och råd, måste börja testa det nu!

Fast hur vet han liksom när han får komma in? Är det när jag ber honom? 🙂

ähnchen
2016-07-27 06:40
#3

#2 Precis 🙂 Se först till att han kan hålla sig på avstånd och gör det bra innan du ber honom komma till dig. Detta för att underlätta för honom att lära sig.

Senare, när han verkligen kan skillnaden kan du även tillåta honom att komma till dig om han "frågar" först genom att sträcka fram nosen. Det ska helt enkelt inte vara en självklarhet för honom att klampa in i ditt utrymme och ännu  mindre att använda dig som kliredskap. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: