Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1134 ggr
ähnchen
7/12/16, 12:24 PM

Ut ur komfortzonen och lär! =)

Vi liksom våra hästar behöver regelbundet kliva utanför det området vi känner oss trygga i för att lära oss och växa.

För att kunna putta hästen utanför komfortzonen behöver vi ofta putta oss själva först. Efter en avklarad utmaning är det viktigt att få komma tillbaka in i tryggheten och njuta av känslan att ”Jag klarade det!”.

En mycket bra artikel som beskriver i vilka tillstånd hästen lär sig bäst och varför.

http://besthorsepractices.com/comfort-for-horse-and-human/

🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
7/13/16, 1:19 PM
#1

Stämmer bra! Nuvarande medryttarpålle är också nästan (men inte riktigt!) "spook proof". I går hamnade hon plötsligt en bra bit utanför komfortzonen när några extremt lurviga attackfår med HORN plötsligt gjorde en framryckning i samlad tropp. Och jag har sällan sett henne så nöjd med sig själv som när hon, efter att ha leviterat en bit och sedan stirrat, funderat, tagit ett djupt andetag och tassat förbi monstren efter kompisarna (som for åt andra hållet när fåren attackerade) muttrande, grymtande, småfrustande och manruskande lufsade därifrån med mulen i knähöjd när det visade sig att hon faktiskt fortfarande levde Cool. Det verkade motsvara ungefär en en spa-dag med massage och en god natts sömn i fråga om må gott-faktorer.

ähnchen
7/14/16, 11:48 AM
#2

#1 Woohooo, vad härligt!

Haha, ja, attackfår är en utmaning! Det finns sådana längs min löprunda. De brukar gömma sig bakom det höga gräset vid vägkanten och när jag inget anande springer förbi säger gräset plötsligen BÄÄÄ-Ä-Ä-ÄÄÄ bredvid mig. 😮 Hur ofta jag än springer förbi lyckas jag inte desensibilisera mig mot dem.  😉 (Det blir inte särskilt ofta, kanske därför det inte funkar… hmmm…)

Mycket duktig av både dig och din häst att överleva attacken och kunna lägga den bakom er med sådan bravur! 👍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
10/1/18, 9:53 AM
#3

Oplanerad miljöträning: Igår var red partnern före på sin och jag körde efter med min. I ett vägkors fick den ridna hästen syn på en flaxande presenning och tjopp! så var hon förstås  i höjd med vagnen på väg åt andra hållet. Därmed var min häst ensam längst fram! Hon skälvde från huvud till fot och höll på att lätta från marken, men jag hann ta i tömmen och säga WHOOOA! och hon stod kvar! 

Så fort hon fick syn på det farliga och börjat tänka själv i stället för att reagera på instinkt och jag såg att hon började andas, fick hon eftergift och jag talade om för henne hur praktfull hon är. Inte tröstande och lugnande, utan berömmande och beundrande. "BÄSTA HÄSTEN! DU ÄR MAGNIFIK!

Och hon klippte med öronen, tog ett djupt andetag och blev ett par centimeter högre. "Ja visst - jag ÄR magnifik!" Och så gick hon förbi det farliga, uppmärksam men inte spänd. Instant självförtroende-boost!

Och partnerns häst kom efter, mycket nöjd med att slippa vara ensam med trollen.

ähnchen
10/1/18, 11:59 AM
#4

#3 Sitter här med ett stort leende. Dessa ögonblick där man blir så oändligt stolt över hästen och de känner av det och växer bara för det. Vilken fantastisk upplevelse ni har haft!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
10/1/18, 7:02 PM
#5

#4: Ja, ibland är de så underbara så man kan spricka ❤️

Upp till toppen
Annons: