Annons:
Etikettallmänt
Läst 753 ggr
ähnchen
2016-06-25 16:18

Ta hjälp av varandra

I förra helgen fick jag besök av en tjej från Slovenien som tränar sina hästar efter samma metod (Warwick Schiller) som jag.

Vi jobbade med tre olika hästar, alla åt det känsliga hållet men med olika problem (som delvis kom fram under träningen). Grynet som fortfarande inte har tillräckligt bra fokus, Nappe, en PRE vallack som är väldigt osäker men grymt smart samt Winni, ett arabsto med attityden "don't tell me what to do!" Vi filmade varandra och analyserade filmerna på kvällen.

Jag har haft olika mindre bekymmer med Grynet (drar i linan vid longering, kan steppa runt en stund när andra lämnar banan) som jag inte riktigt kunde sätta fingret på varför. Det var mycket enklare för Natasa, som inte har sett henne förut och som dessutom har betydligt mer erfarenhet, att se Grynets fokusproblem. Jag har då tydligen lärt Grynet övningarna ordentligt så att hon gör rätt men samtidigt kollar på något annat. Så vi gjorde välbekanta övningar men med ökat energinivå. Det syntes tydligt på filmerna att jag var mindre tydlig med mina krav än Natasa vilket visade sig direkt i Grynets reaktioner.

FoB, vändning vänster till höger

FoB, vändning vänster till höger, slutfas

DE (disengage, undertram med bakfötterna) i en framåtrörelse

DE åt andra hållet, börjar slappna av

Välförtjänt paus, avslappnad, frustar och lågt huvud

Jag kan bara rekommendera att försöka hitta någon i närheten som jobbar på samma eller liknande sätt som ni kan ha ett utbyte med. En annan person är inte lika färdblind som man själv och ser saker med objektiva ögon. Filma varandra och jämför kroppsspråk och hästens reaktioner för att hitta de bitar ni behöver skruva på. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
2016-06-25 16:52
#1

Här är två bilder på PRE valacken, före och efter.

I början av passet tror Nappe att han kommer att dö, all energi riktas utåt

Efter bara 8 minuter är all fokus riktat inåt. Linan är slack, han vilar på stegen och är rak

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
2016-06-25 17:16
#2

Och två bilder på Winni

Släng med huvudet och bakåtstrykna öron varje gång det ställdes något krav, som här att byta håll

Gladare miner mot slutet

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: