Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 713 ggr
ähnchen
5/26/16, 7:35 PM

Säkerhet - Etablera ditt personliga utrymme!

Jag vill påminna om hur viktigt det är att etablera och befästa ditt personliga utrymme i allt du gör med din häst.

Häromdagen blev stallägaren översprungen av sin häst. Som tur var blev hon "bara" ordentligt mörbultat och fick inga allvarliga skador.

Det som hände:
Hon hade gått ut i hagen för att hälsa på sina två hästar. Häst ett kom fram till henne, häst 2 hade varit längre bort men var på väg. När den ranghögre häst 2 kom fram bakom häst 1 sjasade han bort häst 1 för att komma fram till hästägaren. Häst 1 som hade haft lite dålig uppsikt bakåt skrämdes av attacken bakifrån och kastade sig framåt, rakt på ägaren som föll baklänges och slog huvudet i en stolpe. Det hade kunnat gå riktigt riktigt illa.

Ett exempel från en bekant som etablerade personligt utrymme det första hon gjorde med sin nya häst. Hon stod med sin häst i ridhuset och pratade med mig som stod längre in. Hennes häst stod då bakom henne och bakom hästen var dörren till ridhuset. När en person utifrån plötsligen vräkte upp dörren skrämdes hästen och kastade sig - förbi ägaren och runt henne så att den tittade sedan mot dörren. Min bekant hade inte rört sig en centimeter och ändå hade allt gått bra.

Personligt utrymme är en naturlig del i hästars liv. De etablerar sina personliga utrymmen i flocken genom att säga ifrån när någon kommer ofrågad för nära. En ranglägre häst skulle aldrig springa in i en ranghögre häst så länge den har ett alternativ för att inte riskera att få nästa känga.

Var tydlig var dina gränser går - för din egen säkerhet.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
LinaN
5/27/16, 7:03 PM
#1

Detta kan inte nog sägas! Att vara säker, att inte bli översprungen, trängd eller vad som helst är ditt ansvar som ägare att lära hästen, sedan är det hästens ansvar att inte springa på eller över dig.

Klassiska ledövningen att gå framför hästen, stanna och om hästen inte stannar så backa den genom att vifta med repänden bakom dig eller på liknande sätt sjasa bort hästen ur ditt personliga utrymme. Detta kan ju göras på många olika vis men detta är ett väldigt kort och inte särskilt ingående förklarat. ^^ Tror vi ska ha en artikel om det redan faktiskt…. *hmmm*

Min Harry och jag hade etablerat att man går inte på matte, man trängs inte och man visar respektfullt avstånd om man inte blir inbjuden. Men även om man är inbjuden så ska man inte gå ÖVER eller  PÅ. Detta har räddat mig mååååånga gånger. Bland annat en gång i stallgången, något braka till bakom honom och jag vart framför. Det spelade ingen roll att han nästan satte sig ner på gången av rädsla, han gick INTE över eller förbi mig. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Maleficum
5/27/16, 10:56 PM
#2

Tänkte faktiskt precis på detta igår när jag tog in några av hästarna i stallet jag arbetstränar i. Man märker direkt stor skillnad på vilka av hästarna som har respekt för personliga utrymmet eller inte och jag är väldigt glad att de två som blev rädda igår hade respekt och hoppa på sidan om mig och inte rakt på mig när de blev skrämda (de gick precis bakom mig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
5/29/16, 6:35 PM
#3

#1 Vi har ett inlägg om ledövningen, http://naturalhorsemanship.ifokus.se/discussions/568d182cce12c43a240014cf-dagens-traning-fokus-genom-att-leda-hasten?discussions-4 . Finns det en tidigare artikel så hittar jag inte den :-/

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
6/4/16, 10:45 AM
#4

Vifta med repänden, ja … och om hästen kommer för nära får den en smäll och backar undan. Eller inte. En häst jag känner står kvar med näsan innanför "integritetsgränsen" - donk … donk … donk … - och blinkar inte ens när repänden dunsar mot mulen. Jag tror den har genomskådat mig …

LinaN
6/4/16, 11:00 AM
#5

#4 om hästen står kvar och repänden dunsar över mulen gång på gång så är det dags att du höjer intensiteten. annars står du bara och tjatar och leker inte längre "håll avståndet" utan helt plötsligt leker du friendly game.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
6/6/16, 12:27 PM
#6

#5: Jag vet. Den bryr sig inte om "rimliga" åthutningar och tillsägelser, jag får fösa/baxa/dra undan den ur vägen. Man skulle bli tvungen att verkligen slå den eller bränna den med grindhandtaget för lära den att backa undan, och det är inget jag vill göra med någon annans häst. Inte med min egen heller, egentligen, men var den min skulle jag eskalera ändå.

Annons:
LinaN
6/16/16, 12:01 PM
#7

#6 sånt är jobbigt o man känner sig alltid som en skitstövel efteråt. Jag har vid tillfällen gått på rätt hårt med Harry när det vart risk för att det skulle bli farliga situationer. Det har vart så illa vid nått tillfälle när han nästan mejade ner mig att jag marscherade mot honom och klappa till honom med sticken upprepade gånger i bringan och han fick ju backa med otroligt hög fart i ett par meter. Det var det eller bli nermejad och han i sin tur överkörd av en buss.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
6/17/16, 9:37 AM
#8

Jag har provat att låta grimskaftsänden snurra som en helikopterrotor framför den🙂. Den behövde inte ens komma så nära att den fick en smäll, vinandet från linan fick den att titta på "rotorn" och backa undan. Den kanske har fått en snyting en gång av någon annan som gjort likadant.

Man får bara se till att själv vara mellan "snurrandet" och den häst som sitter fast i grimskaftet, annars backar ju den stackarn dubbelt så långt som den man vill flytta på.

Upp till toppen
Annons: