Annons:
Etikettallmänt
Läst 973 ggr
ähnchen
2016-05-05 15:25

Vi har kommit långt =)

För första gången efter ett ca. 8 månaders uppehåll åkte sadeln på idag. Det var inga som helst problem. Hon var med hela tiden och jättelugn. Inget stirrande, inga nervösa ryck, hon ville inte gå någon annanstans och sniffade inte heller energiskt på grejerna. Fram med nosen, "jaha, det där", en liten suck och så var hon klar.

Vi har kört en hel del desensibilisering med flaggan på sistone och fått den biten riktigt riktigt bra så vi fick sadeltäcke och sadel på köpet. Nu är det ju så att hon haft sadel på många gånger tidigare så det är inget helt nytt för henne. Men hon har aldrig känts vara helt ok med det varför vi la det på is en bra stund. Det var så värt det!Glad

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gia91an
2016-05-06 21:42
#1

Ibland är det bästa man kan göra att låta dem tänka över saker! Hon ser verkligen så harmonisk ut på denna bilden! Riktigt söt flicka med! Vad är hon för någon ras? :)

ähnchen
2016-05-08 20:52
#2

Tack, det ska jag hälsa henne :)

Vi har jobbat mycket med desensibilisering (rep, flagga, föremål) samt hinder av olika slag (soptunnor, presenning etc.), en sak i taget tills hon verkligen hade förstått att det inte var någon fara och varken flydde kroppsligt eller mentalt. Hon växte med varje pryl hon kom över så när sadeln stod på tur blev det bara en axelryckning.

Hon är varmblodstravare med amerikanska förfäder. Tycker att hon har lite quarter drag när hon är avslappnad. Sedan har hon ju de typiska ankfötterna bak för att kunna paddla förbi framfötterna när det går undan ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
2016-05-08 21:37
#3

Mycket fint varmblod! är ju lite lätt förtjust i varmblod! Skönt att se en sån avslappnad individ med! Lite quarteraktig är hon allt! Desensibillisering måste jag nog träna med min med! 😊

ähnchen
2016-05-09 17:24
#4

Något jag har lärt mig framför allt det senaste året är att alla hästar oavsett ras kan vara lugna och avslappnade, eller högpresterande efter individens förmåga. 🙂

Raser med övervägande känsliga individer har rykte om sig att vara tokiga. Man förväntar sig att de är spattiga, man tar extra hårda tag för att kontrollera dem, de känsliga hästarna reagerar på det stora trycket med stora gester - och upplevs som tokiga…

Lugna raser anses ofta vara lata och/eller tröga, man förväntar sig inga stordåd vilket ofta leder till inkonsekvens, man ger upp innan uppgiften är utförd eftersom "den här rasen är ju lat" - och får en "lat" häst som lärt sig att "vill jag inte så slipper jag". 

Individuella undantag förekommer 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
2016-05-09 19:57
#5

haha jag håller med dig! Det var mer den kontakten ni verkar ha utefter vad hon visar på bilden jag menar! ;)

ähnchen
2016-05-10 07:51
#6

Då förstår jag! 😃

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: