Annons:
Etikettallmänt
Läst 1125 ggr
Minivi
2016-05-01 21:12

Fråga om lek 1 - står inte stilla

Har en ny liten shettis tjej på 2 år (haft henne i en vecka) som är ganska orädd, hon bryr sig inte speciellt mycket om det låter eller prasslar kring henne. Jag har börjat med de 7 lekarna, är på lek 1 o hon låter mig ta på henne överallt när vi är i boxen. När vi är ute på stallgången eller ute så får jag ta på henne överallt utan att hon blir rädd eller sur MEN hon står aldrig stilla, haha! Hon tröttnar direkt o vill både titta o gå o undersöka saker, inte stå stilla o låta mig greja :-P Min fundering är hur jag ska göra då, när hon hela tiden vill gå nånstans eller röra sig runt, runt?

Annons:
LinaN
2016-05-02 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När hon börjar gå omkring fortsätt göra det du gör tills hon står stilla. Stannar hon inte på eget bevåg så ta i ledrepet och be henne stanna. Ibland får man fuska och visa dem vad som förväntas i de olika situationerna.

Men det är alltså mer det att du står och gör din grej och hon liksom rycker på axlarna och går iväg? För då får du be henne stanna kvar.

Så vad gör du? tar du bara på henne som om du visiterar? Har du provat att klia henne? för att hitta de där punkterna som är såååååå sköna att klia? En del ston älskar att bli kliade mellan tuttarna, och andra totalt hatar det. Att bli kliad på sidan av svansen eller till o med under svansen kan vissa hästar tycka är skönt. Det finns nästan alltid nån skön punkt längsmed nacke/hals. Gör det till en lek, hurmånga kli-ställen där hästen verkligen tycker det är skönt hittar du?

Har du provat att göra samma sak med en ihopknycklad ica-påse? med en höpåse? Med en presenning? titta på artikeln "Kan du göra detta online 1-2" och titta på friendly game så ser du fler grejer du kan göra som är direkt kopplade till Friendly game.

Man vet att man träffat rätt när hästen gör lång näsa/papegojnäbb som Harry gör här på bilden när han får massage av vår massör! Om jag kliade honom bredvid snoppen speciellt på sommaren när han brukade bli knott och myggbiten däromkring så kunde han nästan trilla ihopa som han njöt av kliandet. Han var också en sån häst som dessutom kliar tillbaka när något vart skönt. Så ibland händer det att han kliade med tänderna, visst det gjorde skitont, men jag slutade klia honom helt en stund, typ en 3-4 sekunder och sen började igen. Höll koll på att sålänge han gnuggade med läpparna så kliade jag tillbaka, men kände jag tänder så slutade jag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ähnchen
2016-05-02 12:36
#2

Ett tips som komplement till ovan: Om du ber henne stanna men hon alltid går iväg igen så fort du släpper repet kan du byta taktik och istället be henne trava på en volt runt dig. Sedan ber du henne stanna igen. Gör hon det ge henne några sekunder att landa så hon förstår att det var det du ville. Sedan börjar du om med kliandet. Osv. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Minivi
2016-05-02 12:57
#3

#2 Ja, hon lixom bara går, typ att "åh nu måste jag se vad som händer där borta" så är lixom inte rädd eller sur utan är vädligt nyfiken på vad som kan finnas runt om kring. Hon älskar att bli kliad, då står hon stilla. Hon trycker sig emot mig då o bara säger "mer mer mer mer klia" haha :-) Så du menar att jag ska klia henne samtidigt som jag rör henne med höpåsar m m? Jag trodde att det var "fel", att hon tex bryr sig mer om kliandet än höpåsen. När jag ber henne stå stilla (tex när vi väntar på att gå in eller så) så kan hon börja skrapa med framhoven eller börja gå runt mig för hon verkar tycka det är tråkigt att bara stå stilla. Sen är hon ju bara 2 år o vet väl inte riktigt "hur man står still" :-P Som jag behöver lära henne, tips på bra sätt?

Minivi
2016-05-02 13:00
#4

Åh blev fel när jag skrev nyss, det var menat till #1 såklart :-) #2 Okej, funkar även det när hon aldrig gått på volt? Hon är ju så ung o väldigt oerfaren (hon kan gå i grimskaft, det är det hon kan i princip..).

ähnchen
2016-05-02 15:42
#5

Absolut, då kan du passa på att samtidigt lära henne att gå på en volt. Det handlar inte så mycket om att gå på en volt utan att hämta tillbaka hennes fokus. Om du alltid kräver något av henne när hon går iväg av sig själv kommer hon så småningom underfund med att livet är mycket enklare och innebär mycket mer kli när man står stilla. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

LinaN
2016-05-02 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här håller jag i en utvecklad presenning samtidigt som jag kliar Harry vid manken. Detta är ett av många steg till att få en väldigt accepterande och miljötränad häst. Från början använde jag en vanlig liten plastpåse, sen en tom höpåse, sen en liten presenning om 1½x1½ meter, och sen ökade vi svårighetsgraden avsevärt….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2016-05-02 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och svårare. Att använda presenningen är ett sätt att vänja hästen vid täcken bland annat, och jag ser det som en viktig del i inridningen och inkörningen att de ska förstå att saker man lägger på ryggen inte är farligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2016-05-02 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

och ännu svårare….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minivi
2016-05-02 19:48
#9

#5 Okej, men då ska jag testa det :-) #6 Oj vad duktig han är!!! Så det är okej att klia samtidigt alltså :-) Vad bra! En till fråga.. Hon är ju både tuff o lite kaxig men tror att om jag kommer utanför gården kan hon bli lite osäker. Om hon börjar springa runt, bli rädd o jaa ni vet börja springa runt en. Hur ska jag på bästa sätt vara då? Ge lite ledrep o låta henne hållas? Prata med henne? Försöka hålla kortare rep? Jaa vad gör man som bäst :-)

LinaN
2016-05-02 19:54
#10

#9 ge henne ledrep och själv håll dig lugn, blir hon stressad efter 5 meter utanför gården så stanna där, gå tillbaka in på gårdsplan, gå ut igen till 5-meterstrecket och upprepa. gå tillbaka till gårdsplanen när hon lugnat ner sig.

det dummaste du kan göra är att korta in ledrepet, det ökar bara stress och rädsla hos hästen då den inte bara blir stressad av miljön utan även blir stressad av att sitta fast.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minivi
2016-05-02 20:45
#11

#9 Okej vad bra! Jaa man ser många som tar tag i grimman/kortar grimskaft när hästarna blir rädda/bråkar/busar.. Men jag ska ha ett längre grimskaft/ledrep så hon kan bralla loss på avstånd om något skrämmer henne när vi är utanför stallets väggar!

Minivi
2016-05-02 20:46
#12

#10 menade jag ju (texten jag skrev nyss)!

LinaN
2016-05-02 21:02
#13

#11, att korta in och grabba tag är ett recept på katastrof! jag har blivit som mest skadad från marken när jag dragit hästen nära och hållt hårt, de gånger vi haft katastrofsituationer när jag istället gett långt ledrep och låtit hästen komma ifrån mig en bit har gjort att jag numera sällan skadar mig mer än att jag får lite rope-burn i händerna. o hellre det än att få en häst över sig, oavsett om det är en shettis eller shirekorsning. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Minivi
2016-05-02 21:04
#14

#13 Sååå sant! Tack för dina svar :-)

Urhasten
2016-05-13 09:26
#15

Jag brukar använda "motsatt psykologi" på hästar som vill så mycket att det blir ivrigt och brådska. Jag kan ta min unghingst Orcado som exempel. Han har bråttom när vi ska spänna för rockarden och han är rysligt pigg i början av ett körpass. Han travar hellre än skrittar. Inte alls för att han är rädd eller stressad, utan bara extremt arbetsvillig och ivrig på äventyr. 

Så jag låter honom helt enkelt trava skiten ur sig. Okej, inte bokstavligt, men i princip. Han får jogga upp sig och så fort han har fått upp ett flås blir han genast tillfredsställd, mottaglig och harmonisk för vad jag som kusk har att föreslå för tempo. Då är han hur lyhörd och fin som helst. Då är han som nöjdast. Så när han fått ur sig det värsta av all energi som han knappt kan hantera - DÅ har han chans att vara sitt bästa jag för att prestera exemplariskt. Då övar vi på tempoväxlingar och allt som är stärkande och stöttande. När rockarden sedan ska av är han hur tålmodig som helst och efter varje rem får han härligt beröm och kli som han njuter av. 

Ibland är det svårt, men jag tycker man måste våga kompromissa med sina hästvänner för att locka fram de bästa sidorna hos varandra. Om en häst har svårt att stå still för att hästen är för nyfiken, är det jättesorligt att släcka den glöden. Det är betydligt mycket "värre" att försöka locka fram denna genuina nyfikenhet som naturligt redan finns hos individen från början. 

Jag skulle råda dig att helt enkelt tillfredsställa hennes behov av att äventyra och upptäcka saker. Gå på promenader i olika miljöer som stimulerar hennes behov av att se och interagera med omgivningen. Över brunnslock, klättra i sand och grus, galoppera lekfullt på ängar och bralla loss - inspireras av hennes längtan efter livet! SEDAN - när hon är lugn och mottaglig, presentera en ny utmaning: att stå stilla parkerad. "Wohoho, spännande - kan du det? Låt mig vägleda" -och där har du en fantastisk början. 

Stort lycka till! 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: