Annons:
Etikettträningstips
Läst 591 ggr
ähnchen
2016-05-01 15:14

För ni anteckningar?

Jag mår bra av att skriva ner funderingar, hur det gick osv. För det första är det roligt (tycker jag) att kunna gå tillbaka och se hur vi utvecklats men framför allt har jag en tendens att se det som inte är bra snarare än det som är bra. Det leder ibland till att jag "kritiserar" en detalj när hela övningen har just blivit så mycket bättre vilket ger helt fel signaler till stackars Grynet som ansträngt sig.

Jag har därför, utöver en dagbok där jag skriver vad vi gjort och hur det gick, gjort en lista över alla problem Grynet och jag hade när vi började, vad vi gjort åt det och varför. Jag har sedan markerat med färg vad som är löst (grönt), förbättrat (gult) eller fortfarande ett problem (rött). När jag skriver detta inser jag att jag återigen har fokuserat på problem… 🤔 Bör lägga till vad som var bra från början. Varför tog jag mig an denna häst om det bara fanns problem…? 🤪 I alla fall är det inte mycket som fortfarande är rött och en hel del som blivit grönt. Sedan kan det tillkomma saker som dyker upp under resans gång när vi börjar med något nytt. Men varje gång jag tittar på listan blir jag glad över allt vi åstadkommit och hoppas att det kommer hjälpa mitt mindset överlag. 🙂

Ja jag vet, nörd… 🤓 Detta är något som passar just mig, inget jag skulle pracka på någon annan. Men jag är lite nyfiken. Hur gör ni? 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
LinaN
2016-05-01 18:35
#1

jag förde dagbok en gång i tiden, sen blev det blogg, och slutligen inget av det alls. Jag kände att jag begränsade mig och min häst istället för att utvecklas när jag skrev ner vad vi gjorde, hurlänge vi höll på och hur bra det hade gått.

Samt att jag ofta hade en planering för dagen vilket gjorde att vi kämpade med saker som inte alls funkade en dag, när vi egentligen borde adresserat andra saker som var viktigare, och hade vi löst kommunikationen på de punkterna så hade övningarna faktiskt fungerat osv.

Så de sista 2 åren jag hade Harry så körde vi lite med vad som kändes bra för dagen. Stötte vi på något oväntat så hanterade vi det där och då och något som jag verkligen lärde mig av den "tekniken" var att inte förutsätta att något skulle gå bra för det hade det gjort de senaste 10 gångerna vi gjort det, och likadant om det gick dåligt sist så betyder inte det att det skulle gå mindre dåligt idag utan det kunde lika gärna gå skitbra. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minivi
2016-05-01 20:07
#2

Jag har aldrig fört anteckningar så.. Men nu, med en ny häst kanske det är dags att börja :-) Den fyller två år nu i maj, så kanske kul att se sen vad vi utvecklats med då hon typ inte kunnat gå ordentligt i grimskaft ens :-P

Wilton
2016-05-04 09:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag använder en app och gör korta anteckningar. Skrev mycket förr men nu blir det mera som en logg. (Och listor på kommande övningar😎🙄)

ähnchen
2016-05-04 11:52
#4

#3 Hihi, jag gillar "hunt the plaströr" :D

Som technofob kommer jag börjar med app när papper slutats tillverkas ;D Nej, det verkar faktiskt vara en bra grej då telefonen ändå alltid är med.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
2016-05-06 09:45
#5

Jag för bara anteckningar över deras temperaturer i mobilen. Sån Jag kan se om och när de blir sjuka. Sen bloggar jag och skriver både positiva och negativa saker där. 😊 där ser håg också vad jag måste jobba mer på!

Gia91an
2016-05-06 21:43
#6

Alltså min mobil stavar saker spännande…. Så jag kan se*  där ser jag också*

Annons:
Upp till toppen
Annons: