Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 790 ggr
ähnchen
2016-04-15 19:40

Gårdagens träning: ”Flytta”

Nytt hem, nya kompisar, nya tag.

Igår flyttade Grynet till ett nytt stall då kompisen Lukas hon har stått tillsammans med tråkigt nog behövde säljas. Ibland har livet andra planer…

Som tur är har vi hittat ett riktigt bra ställe med ett trevligt gäng och ett par gamla bekanta vilket kommer underlätta för mig att hitta mig tillrätta och slappna av. Dessutom är det samma stall som Grynet föddes på för ca. 14 år sedan.

Jag var lite nervös inför transporten eftersom Lukas skulle hämtas först. Även om Grynet inte flippar ur längre när hon lämnas själv blir hon lätt lite stressad och dagsformen avgör hur bra fokus hon kommer ha. Jag var också nervös över hennes reaktion över nya gamla stället eftersom hon var extremt stressat när hon kom därifrån en gång i tiden, till det ställe där jag träffade henne.

När jag igår hämtade henne i hagen kom hon från att tugga hö till att möta mig, vilket hon inte brukar göra om det inte vankas mat. Hon ville helt klart ha sällskap men hon gick lugnt fram till grinden. Vi gick upp till gården där transporten väntade, jag gick in i transporten, hon följde efter, sambon la för bommen, luckan stängdes och så var vi klara. Helt fantastiskt! Och vi har aldrig tränat lastning! Hon var inte svårlastat när vi flyttade förra gången men betydligt nervösare och upprörd, slängde med huvudet så att jag fick en smäll. Det märktes denna gång att hon var nervös men det hände inga stora grejer.

Hon stod still under hela färden (bara 13 km men ändå) och gick ut på nya stället i lagom takt. Det blev förvisso några hälsningar till och från nya kompisgänget och hon marscherade med stora steg iväg åt det håll HON ville. Efter några byten åt olika håll dit JAG ville stannade hon bredvid mig, frustade högljutt och slappnade av. Såklart tog nyfikenheten över igen och hon spanade och nosade men så fort jag ville något var hon med mig. Helt underbart! :)

Nu får hon landa ordentligt (och jag med…) och så kommer vi repetera enkla grundläggande övningar och i hennes takt jobba oss upp till senaste övningarna. Spännande! :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: