Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 578 ggr
loons
4/5/16, 3:48 PM

Rädd häst, går det fixa och göra stabil och trygg?

Lång story short: Jag köpte för 1 1/2 år sedan ett då 5årigt halvblods sto, till dressyr och allmän ridhäst. Ville ha en snäll häst som va lätt hanterad, och ridbar, men energi och lysten att jobba. Hon är köpt direkt från uppfödaren, vart hon bott hela sitt liv innan hon kom till mig (med undantag på 6månader då hon va i professionel ridning) Hon har alltid varit tittig av sig, och lätt stressad, men med tid innan har hon innan lugnat sig och gått förbi saker. Ägaren sa hon kunna titta på nya saker, men det bara va att rida förbi och inte låta henne titta på sakerna. Enligt denna, skal hon aldrig ha bockat/stegrat etc förut. och då jag provred henne va hon väldigt snäll och lugn och inte tittig alls. Då jag fick henne hem började problemen, hon blir lätt rädd för saker, och vill typ "springa för livet" när något är läskigt, sen jag fått henne har hon satt av mig totalt 6 gånger. 3 gånger vart hon skenar (och är totalt ukontaktbar (olika saker som hände där ledde till hon blir rädd), och då när jag försöker stanna henne, har hon börjat bocka och jag åker av) och 3 gånger vid hon plöstligt hoppar typ 2 meter rakt sidlängs och jag hänger kvar "i luften". Detta har inte varit något som har hänt i ett "system", men typ med längre perioder emellan, men är nu kommit till det stadie vart jag känner om hon kommer bocka av mig igen på samma sätt, så kommer jag inte ville sätta mig upp där igen.

när hon har bockat av mig, har känslan inte varit att hon "testar" eller annat, men att hon verkligen är RÄDD och frykter för sitt liv. Senaste gången va det en häk klippare som kom bakom oss på ridbanan, hon hade sett den innan, men han kom plösligt bakom oss, och hon då skenade totalt, och jag försökte få stopp då hon va på väg mot ett hinder…. Hon bockade även efter jag åkt av, men då hon så mig på marken slutade hon och kom över till mig (jag satt ner på marken) och ställde sig bredvid mig. Mannen med häk-klipparen kom då fram och frågade om jag va ok, vart hon då ställde sig bakom mig, och fnyste mot honom.

Kan tilläggas att just nu håller vi på att behandla henne på klinik också, då hon har kissing spines (blev upptäckt för 3 veckor sedan vid första besöket, och en knäleds inflammation i bak knäet) och vi ska åter igen på fredagen.  Hon har innan dessa börjat bocka (inte sparka bakut men rodeo bock, på stället) när hon ska fatta gallop, och detta började efter ett kiropraktor besök som tog bort en låsning i bak.

för tillfället jobbar vi bara från marken, då jag inte vill rida en häst som möjligvis har ont i ryggen, veterinären trodde det va knäleds inflammation som spökte, men tror det är ryggen.

Men min fråga, med massor av tålamod och rätt träning, går det att göra henne tryg? Jag funderar på om det går lösa, jag känner själv jag blir rädd när hon håller på, och senaste halvåret har jag endast ridit i ridhuset, och tömkört/promenerad ute. I skogen är hon väldigt tittig, och på. Och om jag är rädd blir det bara pannkaka. Så tänkte gå Parelli Kurs som hålls i närheten och få så mycket proff hjälp som möjligt, men går detta göra en trygg häst av henne, eller bör jag få henne frisk och då sälja till en mer kunnig person?

Annons:
ähnchen
4/6/16, 8:29 AM
#1

Ja, det går att få henne trygg. Sedan får man såklart utreda hennes fysiska besvär då de mycket väl kan ha bidragit i sammanhanget. Det kan till exempel ha gjort ont när hon blivit rädd för något och spänt sig. 

Hon verkar söka sig till dig när hon blir rädd så hon har förtroende för dig. Det som vore ännu bättre var att hon var så trygg i sig själv att hon inte behövde någon att fly till och gömma sig bakom när det händer läskiga saker. Det som du behöver göra är att bygga upp hennes självförtroende. Det låter som en jättebra idé att gå en parellikurs och få hjälp av en kunnig hästmänniska.

Jag börjar alltid med ledövningen då jag behöver kunna leda hästen till paddocken/ridhuset/hagen på ett säkert sätt. Sedan kommer fokusövningar, antingen hooking on eller fokus och balans för att bygga en grundrelation som baserar på respekt och förtroende. Efter det kommer desensibilisering som börjar med friendly game för att täcka eventuella luckor i beröringssammanhang, innan jag lägger på rörelse och till slut ljud. Och ja, massor av tålamod 🙂 Kolla lite bland artiklarna här för att få inspiration.

Var finns ni?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

loons
4/6/16, 10:26 AM
#2

Vi finns söder om Stockholm :) har kontaktat Joanna Nieznaj då hon håller kurs i närheten och kollat om man kan gå kursen med en "problem häst", i grunden ogillar jag ordet problem häst, då största problemet jo är mig som inte har vetat hur jag skal hantera min häst på rätt sätt. (innan detta har vi haft svåra lastnings problem,  att hon reste sig och stack iväg, men det verkar som vi hittat varandra bättre nu, så hon följer mig in i transporten och då har våra mark arbeta definitivt hjälpt)

Jag håller med helt och hållet med att hon borda ha förtroende i sig själv, och är också det beteende jag vill ha bort, så hon inte flyr alls, men istället litar på sig själv eller frågor mig hur hon skal göra, så hon inte tar beslutet själv och drar i blind rädsla. Har på Bukefalos också haft rådfrågat, men fick massor olika svar, tex med folk som inte låter hästerna titta/nosa på läskiga saker, men jag tycker faktiskt det funkar på mitt sto att hon får undersöka saken så hon ser det inte är SÅ läskigt, om jag går till sakerna först, då går hon alltid efter mig. Men hon vill inte gå ditt själv först.

Jag känner själv att jag har fått tänka om massor i mitt sätt med henne, jag ogillar generellt att vara hård mot min häst (som man annars "lär" blandt hästfolk), men vill också hon ser mig som en hon har lyst att följa och har förtroende för. Att hon har LYST att umgås med mig, i en lång period har hon inte kommit fram i hagen till mig heller, men gått iväg, och det gjorda mig ledsen, då det då viser mig att hon inte tycker om att umgås och jobba med mig, men tycker det är jobbigt! (kanske ha haft sammenhäng med smärtan om det har gjort ont att bli riden och tränat).

Har läst på massor, olika övningar och börjat titta på dom Pat Parelli videos som finns på youtube, och nästa steg känner jag blir att köpa ett starter kit till oss.

Som Tillägg har jag "analyseret" hennes häst typ, och skulle säga hon är RBE, men också Playful, smart, mouthy och friendly. Då hon helst skal "äta" på allting - grimskaft etc och är en väldig social häst, som gärna ser att vi står och kliar varandra, och om jag har på mössa tex skal hon alltid undersöka denna med sin mula.

En tilläggs fråga, hur ser detta med godis till hästen? Jag bruker ge henne lite då och då, oftast som belönning när hon gör något bra, men hon bruker undersöka mina fikor varje gång jag kommer, då hon vet vilken som är godis fickan.  Och ibland när man står med henne, kan hon knuffa lätt med huvedet - är detta dårligt, och visar detta att hon inte respekterar mig?

Vi har jobbat mycket med att hon skal stanna när jag stannar, att hon inte får gå över mig- inte heller när hon är rädd, och jobbat med att vända och backa.

ähnchen
4/6/16, 12:08 PM
#3

Det låter rätt nära för en gångs skull :) Jag finns i Nykvarn. Vill du så kan vi träffas någon gång och kika lite på hur hon är och vad jag tror att ni kan jobba med. Skickar pm till dig. :)

Jag håller helt med dig, problemhäst är inte bästa ordet då det oftast är hästen som har problem med människorna. Sedan kan det ju leda till att vi har problem med hästen och så blir det en ond cirkel. Men men, bara man kommer till den insikten så är ju mycket vunnit! 🙂

Jag ger inte min häst några godis därför att jag inte vill att hon fokuserar på det. Dessutom uppmuntrar det hästar att invadera ens personliga utrymme för att be om/leta efter godis. När jag försöker träna bort ett sånt beteende försvårar jag bara för mig själv. Däremot, när relationen är befäst, kan jag helt oväntat dyka upp i hagen med ett äpple eller något annat gott vilket uppskattas smaskande ;). Med andra ord försöker jag hålla det till "träning är träning" Allt annat sker vid en annan tidpunkt.

Det finns folk som är duktig på klickerträning som ger godis. Det är mycket viktigt med timingen för att inte få oönskat beteende, då funkar det. Själv är jag inte insatt i klickerträning så jag låter bli med godis. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: