Annons:
Etikettallmänt
Läst 574 ggr
Missfilla
2016-04-03 19:04

Hjälp med ny häst

Hej!

Jag kommer få hem en shettis i början av denna vecka och undrar lite hur jag ska göra och börja för att få en bra start och kunna ta kommandot på en gång i ledarskapet. Ponnyn är en ungponny, så otroligt oerfaren… Vill kunna ta över ledarskapet direkt men ändå så det blir bra. 

Så vad gör jag första dagen, andra dagen , tredje dagen osv. ? När ska jag börja promenera med den m.m.? Har tänkt att jag kommer ha den i repgrimma på en gång då det känns som att den ger bäst signaler. Hoppas ni kan guida mig genom detta så jag får en bra och ordentlig start med min min nya häst.

Annons:
ähnchen
2016-04-04 07:44
#1

Åh vad spännande!

Jag skulle låta honom landa ordentligt på nya stället och mest umgås de första dagarna. Han kommer hela tiden berätta massvis med saker om sig själv så du kommer lära dig massvis om honom bara genom att observera. Hur är han med andra hästar? Ranghög eller –låg? Försiktig eller på? Gå till honom i hagen. Kommer han gärna fram eller är han avvaktande?

Du kan göra ledövningen när du leder honom till och från hagen, på gården mm. Har han respekt för ditt personliga utrymme eller klampar han in i det? Följer han eller vill han dra iväg? Har han fokus på dig eller annat?

När han följer bra skulle jag börja med minipromenader till nya platser. Gå de 20 meter till brevlådan/soptunnan vid hörnet mm och se hur han reagerar på olika saker han ser. Promenaderna kan sedan förlängas successivt.

Friendly game kan du göra parallellt, men ta korta stunder i början och respektera hans personliga utrymme genom att ge honom tid ifrån dig att smälta intrycken, precis som du inte skulle krama sönder en nyinflyttat människa på din gata. Var uppmärksam på hur han reagerar och anpassa därefter.

Ja, lär helt enkelt känna varandra. Det är svårt att sätta upp ett schema per dag när man inte vet hur individen är utan det får komma fram medan ni lär känna varandra och varje sak får ta den tid det tar. Då blir det bra! 🙂

Stöter du på patrull är det bara fråga. Glad

Lycka till!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Missfilla
2016-04-05 07:48
#2

#1 Tack för ditt svar :-)

Upp till toppen
Annons: