Annons:
Etikettträningstips
Läst 808 ggr
Gronstedt
3/21/16, 2:14 PM

Vända inåt?

När vi lösarbetar är det väldigt lätt att få pålle att byta varv genom att vända utåt, men väldigt svårt att få henne att vända inåt. Vilka hjälper brukar man använda för det?

Annons:
LinaN
3/21/16, 3:32 PM
#1

vända inåt så krävs det att man får lite "drag" i hästen. alltså tänk att du har en magnet i magen som ska dra hästens nos MOT dig.

säg att du står i mitten på en volt, bara för enkelhetens skull. Exemplet här är när hästen är i liberty. Du står verkligen i mitten, hästen travar åt vänster, alltså motsols. när hästen är mellan klockan 12 och klockan 14, så backar du så att du står mitt mellan voltens ytterkant och mitten eller rentav hela vägen ut till voltspåret. Detta BÖR locka hästen att vilja svänga mot dig.

När hästen får ett drag när du backar så kommer hästen vilja komma mot dig, då lyfter man höger arm och pekar på det nya varvet (medsols) samtidigt som man tar ett eller flera steg framåt och skickar ut hästen i det nya varvet. Använd eventuell stick som stöd och driv milt bakom hästen. Och då kan man tänka att magneten gått i baklås och istället för att dra till sig hästens magnet så stöter magneten ifrån sig hästens magnet.

Har du ledrep på hästen så kan du genom att förflytta dig på samma sätt men genom att byta hand på rep och stick, vi utgår ifrån samma upplägg som ovan. Du tar ett ledande tag mot dig i ledrepet som du håller i din vänstra hand, i höger hand har du din stick (repände eller spö vad du nu använder) MEDAN du backar så byter du hand på ledrep och stick, detta krävs lite övning för att man ska göra det smidigt och utan att störa hästen. Men när du backat, hästen kommer emot dig, så åter igen peka och stötta med sticken ut i det nya varvet.

Sticken är ett superhjälpmedel i det här skedet eftersom den hindrar hästen från att fortsätta framåt på voltspåret efter att du bett hästen byta varv.

Ett annat alternativ är att du står i mitten, när hästen är motsvarande på din kvart över i volten så rör du dig mot din kvart i och helt enkelt blockerar vägen för hästen.

Men av de två grundprinciperna är den första bäst för där kan hästen bibehålla rytm, balans och fokus samt gångart genom hela vändningen. Medan den andre stoppar hästen abrupt och det blir mer aggressivt.

En övning som är toppenbra för att lära in att hästen ska vända inåt är att göra figure 8, rätt säker på att den ska finnas som artikel här. För då får du som människa öva på att använda dina hjälper rätt och hästen lär sig att byta varv snyggt och smidigt. Ja, i början är det inte så snyggt och smidigt men det kommer ^^ Att använda sig av figure 8 är också ett sätt att förbereda för flygande galoppombyten!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
3/21/16, 3:55 PM
#2

Drag ja … det lyckades ett par gånger i skritt när jag viftade med en morot och backade. Då kom hon in till mig, tog moroten i förbifarten och lät sig utan problem "visas" in på det nya varvet. 

När jag provade att blockera vände hon hellre utåt än inåt - där måste jag nog möta tidigare och mjukare.

Jag måste alltså bli mer tilldragande 😇. Hur jag nu gör det utom genom att låta som en morot …

LinaN
3/21/16, 4:02 PM
#3

finns några olika sätt ett som jag lärde mig genom var att jag har hästen i ledrep, det långa på 7½m, jag börjar backa samtidigt som jag tänker att jag är en magnet eller att jag har ett dammsugarmunstycke i naveln som ska suga in hästen. Jag backar och låter ledrepet glida ur handen på mig men jag har så mycket friktion att hästen känner att jag "drar" i honom.

Sen när jag kommit en bit ifrån hästen, typ 2-3 m så om hästen inte följer efter med samma tempo osv som jag rör mig i så använder jag min stick till att driva på hästen. Detta medför till en början med att hästen kanar iväg åt ett eller annat håll, oftast sidvärtes och inte mot mig. Man kan ta stöd av en vägg så hästen inte kan försvinna hur långt som helst iväg. MEN det viktiga här är att när hästen rör sig mot dig, så slutar man driva OMEDELEBUMS men fortsätter backa. För fortsätter man driva lär man hästen att springa över en, men slutar du driva så går man över till leken man vill leka dvs kom-till-mig-leken. viktigt är ju att man har ett positivt uttryck själv, att man är inbjudande och verkligen visualiserar hur man drar hästen mot sig.

Till sist så behöver man inte driva och man kan göra det i liberty också. i slutet innan jag sålde Harry kunde han ju vara lös i ridhuset på ena kortsidan och jag på andra och jag bjöd in honom så kom han i galopp mot mig och sakta av lagom tills han var nära mig. :D

Ett annat trick som man kan göra med draget är att när man går ut i hagen och har en häst som möter en är att man går inte hela vägen fram till hästen, om hästen kommer lunkandes mot dig stanna och börja backa långsamt när hästen har en 2-5 meter kvar till dig, detta gör hästen nyfiken och det blir en positivare effekt av "infångningen" då det är hästen som tar ett aktivt beslut att gå fram till dig istället för att du gå fram till den och sätter fast honom. Det är en vardagssak som gör STOR skillnad i det övriga samspelet med hästen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ähnchen
3/22/16, 12:02 PM
#4

I "få hästen att vilja fokusera på dig" beskriver jag hur jag gör. Det är lite längre ner i artikeln efter "Nu kommer det viktigaste, eftergiften." Jag har kroppen riktat mot hästens mitt. När jag ska "dra in" hästen tar jag ett steg i sidled i färdriktningen för att sedan backa i en spiral utåt. Även om hästen fortsätter springa längs med utsidan kommer vi så småningom hamna mitt emot varandra.

Vänder hästen då utåt rör jag mig emot den igen och driver på ("Inte ok att du vänder rumpan mot mig") och så börjar den springa åt andra hållet. Jag återintar min gamla plats i mitten och börjar om. 

Byter hästen håll fast inåt följer jag med i rörelsen för att upprätthålla trycket och återintar min gamla plats i mitten. Vi börjar om.

Om hästen däremot väljer att stanna mitt emot mig står jag kvar men vänder bort min uppmärksamhet för att visa att "tack, det var rätt svar". Jag låter gärna hästen vila en stund för att det ska kunna sjunka in. Efter ett tag börjar vi om, eller om hästen själv börjar röra på sig.

Det tar inte särskilt lång tid för de att lista ut vad jag vill och då behöver jag inte springa hela vägen ut utan steget i sidled räcker som signal att vända inåt. När hästen har lärt sig att vända inåt varje gång jag tar ett steg i sidled börjar jag ge signal till att springa åt andra hållet utan längre väntetid däremellan. Dvs. jag bryter ner inlärningen i två steg: 1) vända inåt och 2) byta håll. Efter ett tag börjar rörelserna flyta ihop och jag får snygga vändningar i en enda framåtrörelse.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
3/24/16, 8:55 AM
#5

Testade igår med grimskaft i skritt och det fungerade utmärkt, utan att jag behövde dra rent fysiskt i grimskaftet. Jag antar att det bara är att öva med längre och längre lina och större och större avstånd tills hjälperna sitter hos både pålle och mig, så kan vi börja försöka lös och med högre gångarter sedan?

LinaN
3/24/16, 9:05 AM
#6

#5 pretty much so :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gronstedt
4/19/16, 9:30 AM
#7

Jag tror jag har äran att jobba med världens smartaste häst. Efter 3-4 pass vänder hon in på kommando och byter håll i skritt och trav på upp till 4-5 meters håll. Lös. OCH hon kommer på inkallning. OCH kan skilja på "vänd in byt håll" och "kom in till mig så gosar vi en stund innan du går ut på det nya hållet".

Inte perfekt på långa vägar. Men ändå 😘.

ähnchen
4/19/16, 11:56 AM
#8

Det är ju helt fantastiskt! Bra jobbat!! 🥳

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: