Annons:
Etikettallmänt
Läst 905 ggr
Wellcraft
2/11/16, 4:38 PM

Lite tips på övningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är inte helt grön på NH, men kan ändå inte jätte mycket.
Har börjat köra seven games med mitt medissto men tänkte om ni vill tipsa lite om övningar? Gärna lite enklare till en början.
Har läst runt lite här bland artiklarna och ska läsa ännu mer!
Varning för långt inlägg.. Jag är bra på att ordbajsa ;)
Men mitt sto är lite speciellt. 

* Hon gillar inte tryck eller när man går på hennes "personliga space" så att säga. Hon blir lätt sur om man t.ex. ger henne ett tryck på bringan för att få henne att ex. backa.
* Är väldigt stoig, jämt. Dvs har mycket humör men gör väldigt sällan något dumt.
*Är modig & trygg, inte speciellt hetsig. Blir däremot stissig när träningen (från marken) är för seg och det inte händer så mycket, vill variera.
* I övrigt väldigt lättlärd
* Blir ofta lite för på, men aldrig bufflig. Svårt att förklara, men är allmänt närgången ibland, kanske lite brist på respekt.
* Kan nafsa en, eller nafsa efter en om man leder henne, speciellt om man ska trava.
* Jag uppfattar henne som väldigt dominant.

Vi har en väldigt bra relation ändå, hon följer gärna efter mig löst - frivilligt- och visar sig positiv i att träna & lära från marken. Både tricks & allmänna övningar samt att umgås med mig överlag.
Men har ni några små tips eller övningar som först och främst gör henne mer bekväm med fysisk kontakt och får henne att lätta på humöret lite?
Det är lite jobbigt när hon blir skitsur bara för att man ska flytta henne lite om hon står snett uppbunden eller liknande :P Alltså, jag vill inte att hon ska bli besvärad av att jag flyttar på henne, utan jag vill att en positiv "okej" känsla ska finnas där, inte för att jag blir rädd (hon är jättesnäll utöver tjuerierna) utan bara för att jag är mån om att det ska kännas trevligt för både häst och mig.

Jag har aldrig varit "bossig" mot henne, då det inte funkar. Det blir bara bråk och dåligt humör. Istället har jag alltid arbetat positivt och försökt skapa en ömsesidig kontakt där hon fått ha något att säga till om, vilket har funkat perfekt.
Enda gången jag varit skarp mot henne är när hon bitits eller kickat mot mig, men det måste jag ju av ren säkerhet.
Så jag vill gärna fortsätta med den lugna, trygga, då det inte går att bossa med henne hur som helst.
Jag är också väldigt mån av att träning & övningar ska kännas bra och positivt.
Så gärna tips på lite ledarskapsövningar också, eller bara allmänna tips! 
De sju lekarna lär ju garanterat hjälpa till med hennes humör inför fysisk kontakt, men ändå!

Hon har inga särskilda problembeteenden. Hon är inte rädd för något, lite skraj för paraplyn bara men det är inga problem.
Sedan blir hon väldigt sur när man borstar på magen eller spänner sadelgjorden, men det är heller inget problem om man hanterar det rätt & inger lugn.
Hennes humör vad gäller allt övrigt beror ju på att hon är väldigt mycket sto..
Så det är ingen problemhäst utan jag vill bara jobba med relationen och få henne lättsammare, samt ha något att syssla med vid sidan av ridningen.

Så hur har ni jobbat med stoiga ev. dominanta ston? 
Jag är öppen för alla tips & övningar, vill ha massor att jobba med! :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
ähnchen
2/12/16, 10:52 AM
#1

Mitt främsta tips är konsekvens i allt du gör med henne.

Om jag förstår dig rätt är närkontakt inte hennes grej. Samtidigt kommer hon gärna in i ditt utrymme. Jag skulle börja med att etablera ditt personliga utrymme. Hon har ingen rätt som helst att komma in där utan din tillåtelse. Hon säger ju väldigt tydligt ifrån när hon anser att du ska hålla avstånd så du behöver lära dig att göra likadant.

Försök också att se om det kommer varningstecken innan hon försöker bita. Hästar ger i vanliga fall ett antal varningsskott innan de ens nafsar. Håll koll på öronen, spänningar i ansiktet, mm

Ledövningen är nog en bra övning för er eftersom den tar bra hand om personligt utrymme.

En annan sak du kan göra är att backa henne t.ex. med repänden. Ställ dig utanför hennes räckvidd så att hon inte kan bita dig. Istället för att trycka mot bogen med handen knackar du lätt med repänden. Du fortsätter tills hon backar, även om hon bara tar ett litet litet steg, och slutar då omedelbart. Vänta en liten stund och gör om.

Strunta i om hon skulle bli sur utan fortsätt insistera på att hon backar. Trappa upp trycket om det inte händer något. Tar hon ett steg fram mot dig istället, eller tom hotar dig behöver du väldigt bestämt flytta henne tillbaka! Gör dig stor, läg energi i dina rörelser, sväng repänden, höj andra handen i hennes ögonhöjd och låt i värsta fall repänden smacka henne på bringan för att få henne att flytta sig undan.

Du har bett henne ta mer avstånd från dig och hon struntar helt i detta och kommer närmare istället. Det är då definitivt brist på respekt. Om du ger med dig och backar tillbaka istället kan ett litet problem lätt växa sig större.

Så fort hon backar släpper du ner händerna och intar en avslappnad hållning. Det är jätteviktigt att gå tillbaka till neutral läge så fort hon gör rätt. Låt henne vara en stund så att hon kan fundera igenom det som just hänt. Så fort hon kommer fram till dig igen utan att du bett om det skickar du omedelbart tillbaka henne. Står hon och finner sig i den positionen kan du efter ett tag gå fram och klappa henne. Skulle du då få en sur min börjar du om från början och backar henne igen.

Hoppas du fick lite inspiration. 🙂

PS. Att hon är stoig är inget argument egentligen. Ofta resulterar beteende i att man förväntar sig ett visst beteende från början och hanterar hästen därefter. Och så blir de precis som man förväntat sig… En person som sitter av eftersom ”hon är ju sto” och extra jobbig idag håller precis på att lära stoet att det är helt ok att vara stoig för då slipper man jobba. ;)

Sammanfattning: Allt ligger i hanteringen. Jag känner ingen NH metod där sto, valacker eller hingstar behandlas på olika sätt pga könet. Det man anpassar metoden efter är hästens personlighet.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Wellcraft
2/12/16, 11:52 AM
#2

#1 Perfekt, tack! Fick några tankeställare nu och inspiration till träningen 😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LinaN
2/12/16, 4:54 PM
#3

Hon tjurar för att hon tycker inte om att du säger åt henne att flytta på sig. Det är typiskt en LB-häst och lite kärringfasoner också ^^ Ston tenderar att vara grinigare när det kommer till att man ber dem flytta på sig än vallacker, även om de kan vara sjukt griniga de med. Det ligger en massa sanning i uttrycket att en vallack ber man, en hingst säger man till, ett sto skickar man en ansökan i 3 exemplar till…. ^^

Läs artikeln om tryck om du inte redan gjort det, 4 faser av konsekvens. För min del spelar det ingen roll om hästen surar när den flyttar sig, om jag ber hästen artigt och snällt så ska hästen artigt och snällt flytta på sig.

Att hon tjurar och grinar mot dig i de situationerna är till stor del utifrån det du berättade att hon inte ser dig som en ledare/partner, du är bara en människa som försöker kräva saker av henne. väldigt förenklat då givetvis.

Många gånger så är man för försiktig när ma nbörjar med NH, och även om man kommit en bit. Och tyvärr är det så att några gånger så måste man nästan hamna i bråk för att bevisa för hästen att man är konsekvent även när det hettar till lite.

Var bor du nånstans?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Wellcraft
2/12/16, 8:25 PM
#4

#3 Tack för hjälp! Ännu mer tankeställare!
Tråkigt bara att hon inte verkar se mig som en "partner", att jag inte är en solklar ledare vet jag ju redan.. :/
Vi tränade lite redan idag. Jag fokuserade mycket på att hon ska hålla sig utanför mitt space. Det slutade med att när hon ville ha en godis, så backade hon självmant bort från mig och väntade fint - men kollade även bort(!!), istället för att vara på och tigga.
Mycket backa blev det också såklart, efter ett tag blev hon mindre och mindre tjurig, till slut var det bara en sekunds lägga öronen bakåt innan hon vinklade fram öronen nyfiket & förväntansfullt - inte särskilt långsint alltså 😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
2/12/16, 8:25 PM
#5

Oh just det, jag bor i Norrköping!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ähnchen
2/13/16, 4:19 PM
#6

#3 Haha, ser Grynet framför mig på en enorm hög pappersströ bestående av alla ansökningar jag skickat till henne 🤪

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
LinaN
2/15/16, 10:16 AM
#7

#4 att hästar tittar bort från dig behöver inte betyda att de är respektlösa. En häst kan titta bort från någon/något för att på så vis MINSKA trycket på den/det de har tittat på.

Precis som vi BORDE göra när vi satt press på en häst i en övning. Hästar tittar bort inte bara för att fly mentalt, men även för att ta bort tryck och för att lugna ner oss människor. Däremot så de flesta människorna tar borttittandet som något respektlöst och oartigt, medan hästen är så otroligt artig den bara kan bli. Värt att tänka på. *^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Wellcraft
2/15/16, 12:36 PM
#8

#7 Haha, tar absolut inte tittandet som något oartigt! Grundläggande hästspråk kan jag faktiskt 😉 Vet inget djur som tittar för att vara oartiga, det är mest förlegade myter.
 Blev bara chockad över att hon tittade bort bara sådär, har man godis brukar hon vara rätt fokuserad på den, det var därför.

Känner mig mest stressad och pressad av detta. Att hästen inte ser mig som en partner tydligen utan bara som en "människa" trots att vi har så bra relation? Och att hon försöker fly (!!) mentalt för att jag ber henne att inte köra över mig och nafsa. Det var ingen hård träning, är aldrig hård mot henne, om hon inte gör något som kan bli farlig. 
Nej, känns inte helt bra detta. Får ta en paus och fundera över saker och ting, kanske fortsätta i mina egna banor som faktiskt funkar.
För första gången har jag fått en dålig känsla över allting istället.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LinaN
2/15/16, 2:14 PM
#9

#8 Du ANAR inte hur många det är som även inom NH-tänkandet anser att en häst som tittar bort är oartig! Du är första personen som faktiskt sagt "Det där visste jag redan." vilket för mig är en positiv överraskning.

Om du känner dig stressad och pressad så låt det vara en stund. Fundera, prova i lugn och ro, testa det du tror kan funka och som känns bra. Sen är allt relativt DU kan tycka att ni har en bra relation, men vad tycker din häst? hon behöver ju inte fly mentalt, hon kan ju också rent ut sagt skita fullkomligt i dig när du ber henne att inte köra över dig och när hon naffsar.

Sen att hitta en balans mellan att vara konsekvent och hård, många människor tror och upplever att de måste vara hårda när de är konsekventa, jag hade också stora problem i början med det. Men vaddå? ska jag behöva vifta så våldsamt med min stick och rycka så hårt i ledrepet? Det gjorde mig gråtfärdig och halvt hysterisk, jag ville ju inte vara hård eller elak mot min häst.

 Men när jag kom över den spärren och insåg att jag är inte dum, jag är inte elak, jag är bara övertydlig och effektiv/konsekvent så hände det något i mig och i min relation till hästen. Han blev lugnare, mer lyhörd och började lita mer på mig och mina ideer istället för att praktiskt taget säga "fuck you" och sen dra järnet och slita sig från mig. Och det gjorde han till o med när jag bad honom att inte gå på mig, att inte bitas och att inte trängas. I början slet han sig om han inte fick bete sig illa mot mig. Harrys lösning på allt har alltid varit att slita sig och han gör det så nonchalant så det inte är klokt också… Men i början så räckte det med att jag bad honom låta bli att gå på mig så drog han…. I slutet innan jag sålde honom så enda gånger han slet sig var när jag gick för fort fram med en övning eller var otydlig, men det hände också för att han tyckte det var tråkigt. Man såg skillnad på det, antingen var det en känsla av att "Jag förstår inte" eller så var det känslan "fuck it" och sen såg man på hela kroppsspråket vad som var vad. Sket han i nått så vart kroppsspråket väldigt nonchalant och avslappnat, men var det att han inte förstod så var han mer stirrig och åt det hysteriska hållet till.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Wellcraft
2/15/16, 2:26 PM
#10

#9 Okej tack.
Jag är säker på att vi har en bra relation. Det finns inga tvivel där. 
Hon blir glad när hon ser mig (även om det är femte gången jag går förbi hennes box), gillar att umgås med mig, följer efter mig och vi kan lita på varandra. Inte många som kan rida henne i bara halsring t.ex. 
Hon är en svårflörtad häst, så man märker om man har en bra relation med henne. Hon är rätt så speciell mot människor hon inte känner eller har någon relation till.

Jag vet inte varför hon kollade bort, men hon lyssnade på mig.
Jag bad henne backa varje gång hon blev för på, och när poletten till slut trillade ned och hon verkade förstå, då stod hon kvar, en bit ifrån mig och tog det lugnt, och kollade bort efter en kort stund, för att sedan kolla på mig igen.
Jag själv gillade att hon blev så lugn, då hon kan var lite hetsig med godis.. 
Jag tycker även att hon blev snäppet positivare av mina hjälper, när det visade sig att det inte bara var tråkiga krav, jag är noggrann med att alltid berömma - hon lyssnar mycket bra på beröm. Så till slut blev hon bara sur när jag lade till hjälpen med repet, och inte genom hela backningen.

Men känns som jag mest gör fel. Och att höra att jag bara "är en människa" för henne kändes omotiverande. Jag var öppen för tanken, men nu kan jag genuint säga att så är inte fallet. 
Vi har en bra relation. Bara lite detaljer som behöver finslipas, ledarskapet behöver befästas och som ni sagt - jobba på att vara konsekvent!
Men just nu känns det mest som NH gått fel. Framsteg visar sig tydligen inte alls vara framsteg osv. Och då tycker jag ändå vi gick väldigt mycket framåt sist.
Men får tänka lite. Ska strax till henne idag, så får vi se vad vi hittar på :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ähnchen
2/15/16, 3:07 PM
#11

#10 Hänger inte riktigt med. Vad var det som gick fel? Jag tyckte att det du beskrev i #4 lät som om det gick bra för er. Grynet kollar också bort när jag kommer in med foder. Jag har lärt henne att backa undan när jag kommer med foder för att hon inte skulle störta ner i hinken som hon gjorde innan. Det blir lite som om hon frågar om hon får ta nu. Ser samma beteende när hon vill ha en plats vid hönätet bredvid sin kompis. Ibland får hon komma fram och ibland inte men istället för att störta fram och ta (varpå hon skulle få en smäll) ber hon och inväntar svar.

Sedan är NH egentligen ingen specifik stil utan mer "att göra på hästvis". Hästar brukar inte se speciellt glada ut när en av de promenerar förbi ett antal gånger, även om de gillar varandra. De vet att den andre finns där och är nöjda. Det kan vara så att hon hoppas på godis när du gör det. Hästar älskar inte på människosätt och vill t.ex. kramas, det är mest vi som vill det. 

Om din häst är harmonisk i din närvaro så är du en del av flocken. Ignorerar hon dig är du inte flock i hennes värld. Om hon vill driva bort dig, och då menar jag inte ut från hennes personliga utrymme utan bort ur flocken, då är du inte flock i hennes värld. Vad jag tolkar ut av det du skrivit är du flock men hon anser kanske att hon är högre i rang. Det är just den biten som ni behöver reda ut och där tyckte jag lät det som om ni var på rätt väg.

Om du tänker dig två hästar i samma flock där den ranglägre invaderar den andres utrymme, så kommer den första lägga bak öronen, sedan vifta på svansen, sedan lyfta huvudet med öronen fortfarande bakåt och om häst 2 fortfarande inte fattar så smäller det. Häst 2 kommer förmodligen hoppa undan och sedan hålla avstånd medan häst ett kommer se ut som om ingenting hänt. Kort och effektivt. Sedan går de vidare. Det betyder inte att de inte betyder något för varandra eller hatar varandra eller liknande. En satte sina gränser, den andra accepterade dem och så var det inte mer med det.

Jag är säker på att ni kommer hitta rätt balans mellan er 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

LinaN
2/15/16, 3:41 PM
#12

#10 vi är bara människor för hästarna. Vissa människor är bra, andra dåliga, vissa neutrala. Vissa kommer med mat och andra kräver saker av en. En del människor gör alltsammans och lite till.

Det handlar ju mer om att det spelar ingen roll vad du gör, för du kommer aldrig bli accepterad som en annan häst i en flock, däremot så kan du bli accepterad som hästens människa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Wellcraft
2/18/16, 12:57 PM
#13

#11 Tack för peppen!
----

Jag ville mest poängtera att vi har en bra relation, även om det behöver jobbas på ledarskapet.
Relationen vet jag, jag vet helt enkelt att hon trivs med mig.
Jag kanske jobbar vidare lite, ska fortsätta läsa på! 
Ursäkta, men min motivation pendlar vilt ;)
Blev inget  måndags dock, han var skadad igen så blev mest mys & promenad.
Imorgon blir det lite jobb igen.. Om jag har lust då. Med ett backa, flytta osv. :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Upp till toppen
Annons: