Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1164 ggr
Hästbäst
2016-01-23 09:16

Varför gör han så?

Jag brukar ju träna följsamhet och sånt med våran haflinger hingst. Han är jätte duktig och så men ibland typ när jag stannar så ska han ta fram mulen och typ nosa på mig. Jag försöker trycka bort den men då tar han tillbaka mulen i samma ställning igen. Även ibland när jag svänger lite skarpare går han och typ tar huvudet över min axel och då brukar jag baka honom direkt. Det skulle vara snällt om någon berättade hur jag ska göra och varför han gör så.🙂

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
ähnchen
2016-01-23 11:28
#1

Det låter lite som om han gärna kryper in på ditt personliga utrymme. 

Det är inte ovanligt att hästar som gör så gärna kommer in när man ber de att stanna vid longeringen. För vissa räcker det att man backar dem men med andra blir det som en jojo-effekt. Man backar dem, de kommer in igen, man backar dem, de kommer in osv. Då behöver man ge tydligare signaler om att "här går min gräns och du får lov att respektera den". Så som man skulle säga ifrån om han hade varit en människa som man inte vill ha så nära heller.

Jag tycker att ett bra avstånd är en armlängd mellan nosen och mig. I denna inlägg står hur jag gör för att hålla henne på önskat avstånd. Kolla även kommentarerna med tips för att lära hästen.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Hästbäst
2016-01-23 11:36
#2

Tack för svaret😀. Ska prova det med andra hästen med.

Hästar är våra bästa vänner

Miiwijoy
2016-01-23 11:39
#3

Om jag minns rätt så hörde jag att någon som sa att det är ett hingst beetende var han påpekar att "den här är min", jag är dock inte särskilt insatt. 🙂

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Hästbäst
2016-01-23 14:52
#4

Att jag är hans typ 😄?

Hästar är våra bästa vänner

Miiwijoy
2016-01-23 17:59
#5

Precis, enligt personen som berättade det så är detta inte ett beteende som ska uppmuntras och man ska genast säga ifrån om en hingst/valack kommer och lägger mulen på en. 😐

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Hästbäst
2016-01-23 20:47
#6

Fast det känns typ mer som han går på mig än att han mer typ vänligt lägger mulen där. Men det kanske betyder det ändå? 🙂

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Miiwijoy
2016-01-24 21:51
#7

Om han går över dig så har det nog mer att göra med att han inte respekterar dig 🤔

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Upp till toppen
Annons: